• Anonym (Strut)

Varför säger man barnets ålder i månader?

Varför säger så många sitt barns ålder i månader? Upp till tolv månader förstår jag ju, men varför fortsätter man även efter ettårsdagen, typ ”hon är 18 månader”? Är det inte lättare att säga att ”hon är 1,5 år”? :) Jag hör aldrig nån säga att ”hon är 32 månader”, så när slutar man räkna barnets ålder i månader? 

Mvh,
    En nyfiken ene som inte har barn

• Svar på tråden Varför säger man barnets ålder i månader?
  • Bonanza

För att folk vill skryta om sina barn och det låter bättre om man säger "min 23-månaders pratar i långa meningar" än att säga "min tvååring pratar i långa meningar". 

• Harmagedon

Jag följde liksom BVC:s kontroller. Från början så var det ju när barnet var si och så många veckor. Sedan månader (upp till 18 tror jag) sedan är det årskontroller.

• lakrits77

Bra fråga. Ingen aning faktiskt . Jag räknar månader tills de blir ett år. Men när de är så små som under två år så händer det mycket i utvecklingen . Kanske därför en del säger månader.

• Alexi

För att det blir helt absurt att prata om en ettåring som kan eller gör si och så jämfört med andra ettåringar när en kan vara 13 månader och en 23 månader. Det skiljer ju typ halva deras liv mellan dem i ålder. Men efter två år slutar nog alla prata i månader eller säger åtminstone 2 år och 8 mån tex.

• Momalicious

Jag räknade i månader tills han var 1,5. Det hände så mycket utvecklingsmäsdigt varje månad så det kändes "nödvändigt".

• Tirem
    Alexi skrev 2013-11-09 19:37:24 följande:

För att det blir helt absurt att prata om en ettåring som kan eller gör si och så jämfört med andra ettåringar när en kan vara 13 månader och en 23 månader. Det skiljer ju typ halva deras liv mellan dem i ålder. Men efter två år slutar nog alla prata i månader eller säger åtminstone 2 år och 8 mån tex.

Om man kan säga 2 år och 8 månader kan man lika gärna säga 1 år och 8 månader istället för 20 månader?
  • Alexi
    Tirem skrev 2013-11-09 19:39:56 följande:
    Om man kan säga 2 år och 8 månader kan man lika gärna säga 1 år och 8 månader istället för 20 månader?
    Fast det handlar ju om att börjar man prata om en treåring i månader så får folk stå och köra huvudräkning, men säger man 15 månader eller 18 månader så är det på något sätt begrepp som åtminstone alla föräldrar "översätter" direkt i huvudet. Tänker jag i alla fall.
  • Tirem
    Alexi skrev 2013-11-09 23:10:25 följande:
    Fast det handlar ju om att börjar man prata om en treåring i månader så får folk stå och köra huvudräkning, men säger man 15 månader eller 18 månader så är det på något sätt begrepp som åtminstone alla föräldrar "översätter" direkt i huvudet. Tänker jag i alla fall.
    Fram till 18 månader är jag med på, inga konstigheter alls. Sedan låter det bara knasigt!

Hälsningar en 447 månader gammal 2 barnsmor
Svar på tråden Varför säger man barnets ålder i månader?