• Akua

När är det ok med adventsljusstake?!

När tycker ni det är ok att sätta upp adventsljusstake? 

Nu?

En vecka innan 1:a advent? 

Först advent?

Jag älskar julen och firar den inte där jag bor så vill gärna njuta av julmyset innan jag lämnar min lägenhet. Men jag vill inte vara den som sätter upp ljusstakarna och stjärnorna för tidigt. 

När brukar ni börja med julen i ditt hem?        

• Svar på tråden När är det ok med adventsljusstake?!
  • Scrubs81

Typ fredag lördag dagarna före första advent.

Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Madame M

Men för tusan, sätt upp den när du vill och låt julstjärnan hänga till påsk om du gillar den. Vem bryr sig, bara du tycker det är rätt tid!

• L i n n

Killen längre bort på gångvägen här har den uppe året runt :)

• nozpa

När jag bodde hemma var det absolut förbjudet att sätta upp sådant innan första advent. Nu gör jag det oftast fredagen innan. Men kan tycka att 1 vecka innan är helt okej.
    Men du får sätta upp sådant precis när du vill! Men jag hade nog funderat om grannen satt upp sin nu. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

När jag tycker det är ok? Bryr jag mig överhuvudtaget vad du har i ditt fönster och när? Nej.

Men om man ska gå efter de sociala konventioner som finns så måste svaret vara "i anslutning till första advent". Exakt vad det kan innebära är lite mer flytande, jag skulle vilja säga att det är ok att sätta upp den helgen innan första advent om det finns särskilda skäl som att man är bortrest eller liknande men är man hemma så bör den sättas upp tidigast lördagen innan första advent och senast första advent. För även om det inte är lika vanligt som kritik mot att sätta upp den för tidigt så förekommer det visst kritik mot de som sätter upp den för sent.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    nozpa skrev 2013-11-09 23:46:51 följande:
    När jag bodde hemma var det absolut förbjudet att sätta upp sådant innan första advent. Nu gör jag det oftast fredagen innan. Men kan tycka att 1 vecka innan är helt okej.
    Men du får sätta upp sådant precis när du vill! Men jag hade nog funderat om grannen satt upp sin nu. 
    Är inte det en väldigt intressant iakttagelse egentligen? Varför skulle man fundera kring något för att någon väljer att byta ljuskälla ett par veckor innan det är brukligt?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lindsey Egot the only one

Jag var extrem fram tills vi flyttade hit där vi bor idag. Då, när förr var så pyntad jag fönstret med stjärna alt stake och gardiner på lördag kväll och tände. Idag har jag 17 fönster och det dubbla julgardinslängder som ska upp så jag och börjar så smått redan nu ett stryka allt och sedan tar det 1,1/2-2 veckor att få iordning på allt (jag är sjuk i kronisk smärta och orkar inget egentligen). När vi flyttade hit tog det mindre än en vecka att få iordning i fönstrena.

Svar på tråden När är det ok med adventsljusstake?!