• Bollen2

Bortbjuden t.ex kl. 12 eller 18 på fika?

Blir jag bortbjuden till någon kl.12, 15 eller 18 har jag tidigare tagit förgivet att bjuder man kl.12 eller 18 bjuds det på nån form av mat & kl.15 fika. Men har nu blivit bjuden både 12 & 18 det var bara fika. En gång var vi bjudna kl.15 då var det middag (vi hade såklart redan ätit). Vi har småbarn o försöker äta vid fasta tider. Frågar alltid numera om det blir fika eller mat så det är ju inget problem direkt :) Även om jag tycker det är konstigt och bjuda vid middag o inte servera nån mat. Hur tänker ni? Tycker det dock det e lite konstigt om man bjuder vid lunch eller kvällsmat o inte meddelar om det inte blir mat. Jag blir ju hungrig :)

• Svar på tråden Bortbjuden t.ex kl. 12 eller 18 på fika?
  • Mandel

Kl 12 räknar jag med att det serveras lunch och kl18 någon mat om man inte säger något annat.
    Man måste prata eller skriva tydligt vad man menar så folk kan äta innan eller efter. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Vinterankan

Säger man fika så utgår jag från att det är fika oavsett vilken tid det är. Om det är fika kl 12 hela familjen så äter vi lunch innan vi åker dit och om det bara är jag så äter jag lunch efter fikat alternativt hoppar över lunchen.

• MadHatter

Står det/sägs det fika tolkar jag det som kaffebröd oavsett när det är. Möjligtvis med smörgås men ej mat.

Står det bara "välkommen på kalas" brukar det innebära något matigt vid lunch eller middagstid.

Men i min bekantskapskrets är alla väldigt tydliga. Tex "Välkommen på födelsedagsfika på söndag kl 16. Det finns varmkorv till barnen, om de behöver något matigare före kakorna."

• Jimman

Bjuder nån in en på fika så är det fika oavsett tid

• Rosa Fluff

Jag tar aldrig för givet att nån ska bjuda mig på mat. Jag frågar i så fall så jag kan planera för mattider. 

• Nyfiken gul

Om någon uttryckligen säger välkommen hem på lite fika så är det för mig just fika och inget annat. Dvs kaffe/te med något sött till eller möjligtvis en smörgås. 

Jag tolkar aldrig fika som att man blir bjuden på mat.   Fika är fika och inget annat.

Blir jag bara hembjuden "välkommen hem till oss kl 18"   och inget annat sägs så utgår jag ifrån att jag får mat.

Om något verkar oklart så frågar jag alltid vad som menas.

Själv är jag jättetydlig med vad jag menar om jag bjuder hem folk.  Är det mat jag bjuder på så säger jag det. Är det fika med kaffebröd säger jag det.  Är det bara en enkel kopp kaffe  så säger jag det också.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Balahir

Fika - kaffe och kaka

Gofika - mjukt fika/macka

så ser jag det.

Svar på tråden Bortbjuden t.ex kl. 12 eller 18 på fika?