• Mio68

Låna ut hästen???

Jag äger en islandshäst, låt oss kalla honom Pålle. Pålle står i ett stall där det står ca 10 st andra islänningar. Pålle är en "söt" häst med mycket man och vinterpäls, lite rund i formerna och ett mycket vänligt sätt. Han är 17 år, välriden och trevlig.
    MEN! Skenet bedrar. När Pålle kommer ut blir han jättepigg, taktar och ligger på och vill iväg. Särskilt om han får sällskap. Han har också en starkt tävlingsinstinkt och kan vara mycket svår att ha brevid en annan häst.
    I stallet står också islandshästen Pedro. Pedro är stor och stöddig och känd för att på olika sätt testa sin ryttare. Pedro rids och sköts en gång i veckan av en 15 årig tös och hennes kompis.Tjejerna har aldrig ridit Pedro ute utan att någon av dom gått brevid. Dom har heller aldrig ridit när Pedro haft sällskap. 
    Häromdagen frågade tjejernas mamma om dom fick låna Pålle någon gång så att dom kunde rida ut tillsammans. För dom tyckte han var såå sööööööt och tordes inte fråga själva.
    Jag drog lite på det för vår Pålle är definitivt ingen nybörjarhäst när han kommer ut. Inte Pedro heller. Men mamman bedyrade att tjejerna var sååå duktiga att rida!! 
    Måhända att jag är hönsmorsa, men för mej känns det inte bra.
    Hur skulle ni ha tänkt ? 

• Svar på tråden Låna ut hästen???
  • woopie

Känns det inte bra så säg nej!

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Cassidy

Jag hade sagt nej. Dels för att jag inte vill att andra ska rida mina hästar och dels för att Pålle antagligen inte skulle vara så säker att ge sig ut i skogen på. OM det nu inte är så att föräldrarna i fråga är mycket kunniga och enkelt kan reda ut diverse situationer som kan uppstå. 

Förklara bara att Pålle är riktigt pigg och busig, och att han kräver en rutinerad ryttare! 

• Mio68

Problem är också, att tjejerna faktiskt är ganska duktiga på att rida, så pass att dom mer än gärna kommer att rida över sin förmåga på två hästar dom plötsligt inte känner. Såg dom rida på banan häromdagen, och ja.... hade det varit min häst dom red på så har jag blivit förbannad...

• Cecilia01
    woopie skrev 2013-11-10 07:57:40 följande:
    Känns det inte bra så säg nej!
    Jag måste hålla med föregående talare, känns det inte bra så säg nej!
  • Majsan70

Herregud NEJ. Vi skulle aldrig nånsin låna ut dotterns ponny.  Sånt där måste kännas helt rätt och tryggt.

• sextiotalist

Min syster har hästar, den första, som nu är i hästhimlen, var världens snällaste häst, men hon lånade inte ut honom till vem som helst, den andra är svårriden och fungerar bara med vissa, så även där är hon väldigt restriktiv. Ponnyn, höll på att bli förstörd, efter en sk duktig ryttare hade ridit honom.

Så nej, låna inte ut hästen.

Min syster har haft en hård regel, ska man rida hennes hästar, så ska hon vara med de första gångerna för att se att det fungerar     

• V79

Jag hade aldrig lånat ut min islandshäst efter beskrivningen du gett av både ungdomarna och hästarna, spec inte efter hur du kände när du såg dom rida på banan. Däremot om det hade känts som dom var mer mogna och insåg sina brister så kanske jag hade kunnat överväga att låna ut hästen efter att varit med och sett dom ridit hästarna ute för att först se att dom verkligen klarar av hästarna och inte förstör dom.

• Mio68

Tack alla ni som svarat hitills.  Problemet har löst sig. I helgen var jag ute och red med Pedros ägare och berättade om situationen. Våra små älsklingar var på ett sjusärdeles humör :-/ och Pedro stack  två gånger med sin vuxna ägare som haft honom i alla år. Och Pålle hakade på.  Vi fick naturligtvis stopp på dem direkt, men vi va definitvt överens, inga 15 åringar på dom.... 

• boknörd

Som alla andra har sagt: Nej jag hade inte lånat ut i det läget. Efter det du beskrivit verkar de inte heller särskilt "duktiga", är man duktig rider man inte över sin förmåga...

Bra att det löst sig av sig själv!  

• vargaa

Jag lånar inte ut min häst till nån jag inte känner väl och litar fullt på, och inte utan anledning. Kan låna ut honom till någon att prova rida lite när jag är med - och då ska de följa mina instruktioner. Kan också tänka mig att låta min tränare sitta upp. Och min systerdotter får rida ut honom själv på tur. Det är allt.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • alltvarupptaget

Hade aldrig lånat ut någon av mina hästar till barn. Inte till någon som ja inte visste själv kunde rida. Pappa lånade ut sin häst förr och det förstörde honom då det var fel människa till den hästen. Han stressade sönder honom och nu kan han inte längre gå tornerspel eftersom den personen bara skrämde honom så att han inte tyckte det var roligt längre. Han blev jätte svår att rida efter det.. även på skogsturer blir han stressad. Så var han inte förr.  

Svar på tråden Låna ut hästen???