Låna ut hästen???
Jag äger en islandshäst, låt oss kalla honom Pålle. Pålle står i ett stall där det står ca 10 st andra islänningar. Pålle är en "söt" häst med mycket man och vinterpäls, lite rund i formerna och ett mycket vänligt sätt. Han är 17 år, välriden och trevlig.
MEN! Skenet bedrar. När Pålle kommer ut blir han jättepigg, taktar och ligger på och vill iväg. Särskilt om han får sällskap. Han har också en starkt tävlingsinstinkt och kan vara mycket svår att ha brevid en annan häst.
I stallet står också islandshästen Pedro. Pedro är stor och stöddig och känd för att på olika sätt testa sin ryttare. Pedro rids och sköts en gång i veckan av en 15 årig tös och hennes kompis.Tjejerna har aldrig ridit Pedro ute utan att någon av dom gått brevid. Dom har heller aldrig ridit när Pedro haft sällskap.
Häromdagen frågade tjejernas mamma om dom fick låna Pålle någon gång så att dom kunde rida ut tillsammans. För dom tyckte han var såå sööööööt och tordes inte fråga själva.
Jag drog lite på det för vår Pålle är definitivt ingen nybörjarhäst när han kommer ut. Inte Pedro heller. Men mamman bedyrade att tjejerna var sååå duktiga att rida!!
Måhända att jag är hönsmorsa, men för mej känns det inte bra.
Hur skulle ni ha tänkt ?