• Anonym (Orolig)

Råd & tips! Överprövning av interimistiskt beslut

Hej! Jag har ett litet barn som är dryga 1 1/2 år som inte träffat sin far på ca ett år. Hans far är anmäld för våld och har skrämt oss vårt barn har bevittnat våld och barnets far har aldrig brytt sig om barnet oavsett om han blivit rädd eller inte velat spenderat tid med barnet. Han har nu gått till advokat vilket förvånade mig. Vi ligger nu i en umgänges och vårdnadstvist. Vi har fått beslut om umgänge med umgängesstöd(bevakat alltså). Beslutet blev en snabb upptrappning(2ggr i veckan o upp till 6-8tim/veckan) vilket oroar mig mycket då barnet äntligen har landat och börjat sova bra och inte är oroligt längre. Tingsrätten har också valt att lägga umgänge till 19.30 på en vardag trots att han som alla andra 1 1/2 åringar sover mellan 18.30-19. Innan han ätit välling och somnat är klockan 20.30, inte klokt för ett sånt litet barn. Då vi inte ens bor i samma stad så har man lagt umgänge på lunchtid på helgen och att barnet ska lämnas tillbaka under hans middagslur. Beslutet är inte taget med hänsyn till barnets bästa och alla hans hans sovrutiner förstörs.... Någon som varit med om detta eller som är insatt som tror sig veta om man kommer att få överprövning. Kan man göra något mer??? Mitt barn kan komma hem från förskolan och redan 18.15 säga sova, mamma

• Svar på tråden Råd & tips! Överprövning av interimistiskt beslut
  • Anonym (Orolig)

Det finns ingen kontakt alls och dessutom är jag livrädd för pappan! Därav umgängesstöd.

Grappa skrev 2013-11-10 22:23:09 följande:
    Kan du inte fråga pappan om han kan justera tiden med hänsyn till barnets rutiner? Om du erbjuder honom lika många timmar men förlagda en timme tidigare tex så kanske han kan acceptera det?

• Anonym (Orolig)

Vi har överprövat men jag undrar om någon varit i samma sits och hur det blev eller om man kan göra annat. Har du varit i samma sits?

Anonym (Papatilvarjepris) skrev 2013-11-11 16:19:57 följande:
    Det kanske inte är någon tröst, men jag förstår dig. När fastställdes domen? Är det försent att överklaga? Har du något ombud? Ta ett djupt andetag!

• Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2013-11-12 08:36:23 följande:
    Har ni fått en dom så är det mer eller mindre bara att gilla läget. Visst ni kan överpröva men om ni inte verkligen har något nytt att presentera blir det svårt att få en ändring om motparten motsätter sig och det har funkat hyfsat hittills.

Det kan vara idé att via din advokat kontakta motpartens advokat och föreslå en frivillig ändring av tiden.

Annars är det mest att vänta på huvudförhandlingen och jobba för att det ska funka nu. Sköter motparten det övervakade umgänget och det funkar lär det bli mera sen.

Sen kan jag inte låta bli att undra lite hur ni la upp er process. Vilka tider föreslog ni för umgänget och varför accepterades inte det?

/Kjell
    Hej!

Jag fick beslut, jag får ingen överprövning trots det minst sagt knepia besluten som tagits utan hänsyn till barnet. Vi yrkade på 1tim/veckan och hade förslag på en tid vid 17 då han var nyäten och hämtad från förskolan. Absolut inte flera timmar på en vardag. Resten är tingsrättens påhitt. Jag har inte blivit frågad något om hur mitt barn mått och heller inte vad barnet har för rutiner eller sovtider. Vilket för mig känns helt sjukt. Du som är insatt vad kan jag göra?
Svar på tråden Råd & tips! Överprövning av interimistiskt beslut