• Anonym (undrar)

Vad ska jag göra?

först vill jag bara säga att jag lider med dig, jag hoppas att pappan får hjälp med sina problem så att han kanske kan bli en bättre pappa och medmänniska i framtiden och att du och dotter får det så lugnt som möjligt tills dess. och grattis till bebis!

jag undrar vem som drog igång första tvisten? eftersom han inte dök upp så blev jag nyfiken (för att jag gissar att det är vad pappan till mitt barn kommer göra om det blir så) 
    och vad handlade första stämningen om?

• Anonym (undrar)
    Anonym (???) skrev 2013-11-17 22:33:14 följande:
    Det hoppas jag med.. 
    och TACK! :)

Det var jag. Han sa att han tänkte hämta henne dagen innan jul och ha henne över julhelgen. 
    Min respons var att han fick det (då jag skulle jobba och vi tänkte fira den 23:e) MEN jag krävde att han måste ha henne innan. För att etablera en trygghet hos våran dotter. Då dom inte hade setts på väldigt länge denna gång.
    Men han vägrade detta och ju närmare jul vi kom desto mer tog jag hans "hot" på att han skulle hämta henne på allvar. Då ringde jag familjerätten och krävde ett samarbetssamtal, han sa att han skulle komma på det.
    Men den dagen det var så ringde han till socialtjänsten och sa att han inte tänkte komma...

Sen blev det massa rabalder..
    Han ville "utnyttja" dottern för att kunna göra bedrägeri exempelvis.

Och till slut kontaktade jag en advokat.
    Då jag hade väldigt svårt att få papper påskrivna och han vill inte att hon skulle gå på ett visst dagis osv. fast han inte hade någon inblick i hennes vardag. 

Sen på den vägen är det.. 

Nu har jag polisanmält han och väntar på förundersökning.
    Familjerätten tycker att det inte borde finnas något umgänge alls - med tanken på oro för missbruk.
    Även att polisen som tog min anmälan ville att jag skulle fundera på att göra en ansökan om kontaktförbud. 

Vad handlar eran tvist om? 

Vad skönt iaf att polis och familjerätt står vid din sida!  Hur råder de dig angående misstanken om missbruk? Det enda jag har fått till mig är att om han är påtänd vid överlämning så ska jag (såklart!!) inte lämna barnet hos honom. Men man kan ju inte kräva urinprover. Den dagen jag måste lämna barnet hos pappan en natt kommer jag vilja krypa ur mitt eget skinn av oro. För han är nog inte så dum att han tar droger/super när han vet att han ska träffa mig (iofs har gjort så med mamman till hans andra barn)

Har inte dragit igång något än. Han har sagt att han ska stämma mig på umgänget men som vanligt är det mycket snack och liten verkstad. Jag skulle vilja att han gjorde det så att vi kunde ha ett schema att följa, han vägrar gå till familjerätten, ringde två dagar innan och sa att han inte tänkte komma när han själv hade ansökt om det och sen bjöd jag in honom en gång till men då bad han mig köra upp familjerätten i arslet..

Jag vill så gärna ha egen vårdnad så att jag dels slipper dessa samtal, som verkar likna dina. Men också så att han inte plötsligt kan hämta barnet på förskolan. 
    Tyvärr har jag nog inte tillräckligt med underlag för att få igenom det. Vilka punkter tryckte du och din advokat på hårdast angående vårdnaden? 
Svar på tråden Vad ska jag göra?