Hur mycket daltande är bra för barnen?
Hej. jag lever med min sambo, han har en dotter på tre år som vi har varannan helg, ibland varje helg.
jag tror att eftersom att han träffar sin dotter så sällan så blir det mer daltande än vad som egentligen behövs.
Han försvarar henne för minsta lilla, man kan ge lite tips eller fråga om man kanske kan göra si och så istället för att få vardagen att fungera, men ofta drar han fram taggarna så fort hans dotter kommer på tal. jag har inget emot hans dotter, men vissa saker hade jag kanske gjort annorlunda. jag tror man ser saker från ett annat perspektiv när man själv inte är förälder då det inte är samma känsloladdade relation man har till barnet. jag vill ju såklart se till barnet bästa, men jag tror att allt detta daltande inte gör att hon blir trygg i sig själv.
Det kan vara tex. Vid nattning, treåringen vill inte sova, hon klättrar i sin säng, leker vidare med händer och fötter, pratar och gör allt för att inte sova fast hon är jätte trött. Bio föräldrarna har legat brevid henne tills hon somnat, barnet har fått sova i deras säng, föräldrarna har låtsas sova och låtit deras dotter få pyssla med sitt tills hon sen somnar av utmattning. När sambon och hans dotter flyttade hem till mig så fick hon börja sova i egen säng, nere i fotändan på våran. Men oftast vaknar hon till på natten tex. vid en nysning och börjar då gnälla och vill komma till oss. Ska man låta henne komma då eller ska man lägga tillbaka henne i sin säng? Självklart får hon komma upp till vår säng om hon är rädd, men det behöver hon ju inte vara när hon vaknar av en nysning, då vill hon bara känna närhet och sen somna om. Hon brer ut sig så fruktansvärt i vår säng så jag ofta håller på att trilla ur sängen.
Hur gör man egentligen i dom situationerna?
För mycket daltande tror jag inte stärker barnet, tvärt om.
varför går föräldrarna in i någon slags försvars ställning så fort barnen kommer på tal? allting kan ju inte vara possitivt med ens barn, ibland gör barnen dua saker och då får man jobba efter det men självklart älskar man sina barn oavsett vad dom gör, men mn behöver ju inte försvara alla barnets handlingar.