• Anonym (frågande)

Varför skriver/säger man "hemlagat" mos?

Varför skriver folk på fb och fl när de lagat potatismos att de lagat hemlagat mos? Potatismos är väl potatismos!

Är det för att skryta för att det inte är pulvermos eller vad? Alltså, gör jag pulvermos så kallar jag det pulvermos, potatismos görs hemma med potatis, då behöver man inte säga att det är "hemlagat". 

• Svar på tråden Varför skriver/säger man "hemlagat" mos?
  • kaffeamanda
    Anonym (kej) skrev 2013-11-11 14:15:19 följande:
    Ja antagligen för att skryta lite.. 

Men om någon har gjort pulvermos inte tror jag någon skriver det utan tror de flesta ändå skriver bara potatismos då :P 

Gör jag pulvermos så säger/skriver jag det. Gör jag potatismos så säger/skriver jag det. Håller helt med ts :)

Men jag tror att det är vanligare att yngre gör pulvermos nu för tiden. Min man gjorde potatismos för första gången förra veckan :) 
  • hallontroll
    Anonym (mos) skrev 2013-11-11 14:14:55 följande:
    Hemlagat potatis mos gör man av kokta potatisar som man själv skalat, kokt, mosat, kryddat med salt och peppar, mjölk/grädde och smör. Potatismos av pulver är just potatismos av pulver. Därav "hemlagat potatismos".

Jg tycker det är godare med gräddfil i. ;)
  • Anonym (frågande)
    Unex skrev 2013-11-11 14:20:49 följande:
    Kanske för att dom oftast gör pulvermos.

Spelar det någon roll?
    Nej, det är en grymt oviktig fråga. Blev nyfiken bara Skål
  • MissyMe

Jag skriver hemlagat potatismos just för att jag även äter (och tycker om!) pulverpotatismos.. Men bägge är potatismos för mig i vardaglig bemärkelse.

• Jossofräs

Det är ju lite samma med köttbullar. Käkar man köpta så säger man väl bara köttbullar och annars är det noga att tillägga att de är hemlagade :P

Skrytdeluxe skulle alltså kunna vara:
    "Idag ska vi äta hemlagat potatismos, hemgjorda köttbullar och lingonsylten vi gjorde här om dagen. Passar på att testa den nykokade saften till det" 

• Anonym (mos)

Pulvermos är verkligen inte potatismos. Det är varken samma näring eller innehåll och borde överhuvudtaget inte få kallas potatismos.

Precis som scans köttbullar, detta vidriga äckliga som folk proppar i sig. Det är inga köttbullar. Köttbullar gör man av köttfärs/blandfärs, med ägg och kryddor och andra RIKTIGA livsmedel.

Jag kommer aldrig för mitt liv begripa hur folk överhuvudtaget tycker att de där fabriksgjorda otäckheterna ens är mat.

• Anonym (.)
    Unex skrev 2013-11-11 14:20:49 följande:
    Kanske för att dom oftast gör pulvermos.

Spelar det någon roll?
    Ja, precis. Att de är stolta över att ha åstadkommit potatismos avslöjar väl bara att de egentligen är ganska fast i halvfabrikatsträsket.
  • slutatsnusa
    Anonym (frågande) skrev 2013-11-11 14:15:40 följande:
    Nej, pulvermos är pulvermos.
    Potatismos är potatismos, som man gör själv.  

men likväl är det hemlagat
    eller lagar man pulvermos hos grannen?
  • Petrol

Jag ids oftast inte göra eget mos utan gör pulvermos. Så om jag skriver vad jag äter brukar jag nog dra till med hemlagat om det är det för att det är lite festligare helt enkelt.

Typ samma princip som att folk generellt oftare hojtar till när de äter oxfile än fläskpannkaka.

Nu vet jag förvisso inte hur ofta jag brukar skriva till någon vad jag äter, men om jag gör det så är det därför helt enkelt.

Svar på tråden Varför skriver/säger man "hemlagat" mos?