Inlägg från: Vårdutbildad förälder |Visa alla inlägg
  • Vårdutbildad förälder

Kleptoman?

Min 6-åring har det senaste halvåret vid tre tillfällen plockat med sig småsaker från dagis, fritids och en kompis. Inga speciella grejer, och det är inget han leker med hemma. Jag tror att han så fort han lagt dem i sin ficka glömt bort dem för när vi hittat dem när vi ska tvätta kläderna har han sett ganska överraskad ut. När han tagit från sin kompis åkte vi raka vägen till denne så att han fick lämna tillbaka grejerna och säga förlåt. Sakerna från dagis och fritids har han också fått lämna tillbaka såklart. Vad står det här beteendet för? Hur ska vi agera?

• Svar på tråden Kleptoman?
  • Vårdutbildad förälder
    blubbblubb skrev 2013-11-12 11:27:20 följande:

Kleotoman? 
    Jag ser 2 uppenbara förklaringar. 
    1. Det förvarandes i fickan under någon lek och glömdes bort. 
    2. Han vill ha föremålet, tänkte låna det i smyg och glömde bort det.  

Om han inte kan svara så prata om att man inte ska lägga kompisars saker i fickorna under lek, för att det är så lätt att glömma. Samt prata om hur man känner sig när någon annan har något man själv vill ha.  Kanske använda sig av figurer som leker för att inte göra det allt för allvarligt.

Ja, kleptoman.

Kleptomani (av grekiska klepto ’stjäla’ och mania ’raseri’, ’vansinne’) är en sjuklig benägenhet att stjäla saker när tillfälle uppstår.

Kleptomani är en form av impulskontrollstörning. Syftet med stölden är inte den ekonomiska eller personliga vinningen av stöldgodset. Istället är det "kicken" och spänningen av att stjäla som motiverar. Efter stölden får personen en lättnadskänsla. Vad personen med kleptomani stjäl har därför ofta lågt värde. En drabbad begår alltid sina gärningar ensam, inte i gäng, och motivationen är därför inte en fråga om grupptryck. Mellan stölderna kan personen lida av ångest och skuldkänslor, vilket dock inte är ett tecken på bättring, det tillhör sjukdomsbilden. (Frän Wikipedia.)

Svar på tråden Kleptoman?