• Anonym (Mamman)

Hur mycket pengar lägger ni på julklappar åt era barn?

Sitter som vanligt varje år, såhär innan jul och funderar över hur mycket pengar vi ska lägga på julklappar åt våra barn. Våra barn är 5 resp. 7 år. 
    I år vet vi inte alls, då de önskar sig så dyra saker. Vi har helt enkelt inte bestämt oss hur vi ska göra.

Hur gör ni? Hur tänker ni kring antal klappar och vad som ligger däri. 

Kanske får jag nya tankar och idéer av er?   Glad

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på julklappar åt era barn?
  • gezellig

Har ett barn, strax över året. Nu är hen ju för liten för att önska sig saker, men vi kommer att köpa en bok som är en del av en serie vi själva uppskattat som barn och hoppas hen vill läsa om några år. Vi försöker att få tag på den begagnad i första hand.
    Personligen förstår jag inte varför man ska lägga flera tusen kronor per barn som många gör på julklappar. Jag tycker att det skapar behov som inte riktigt finns där och tar bort meningen med jul.  

• EllisBell

Jätteolika. Är det något speciellt barnet önskat sig länge eller behöver (nya skidor, spelkonsol etc) kan de bli dyrare. Annars mindre dyrt. Vi är inte "rättvisa" pengamässigt utan anpassar julklapparna efter ålder och behov. De får ungefär lika många men om 8-åringen får ett Wii tex behöver inte 5-åringen eller 1-åringen få något lika dyrt. Nästa gång kan det varsågod av de yngre som får en dyrare grej.

• EllisBell

Just det, våra barn får mycket klappar av mor- och farföräldrar etc så vi försöker hålla nere antalet klappar från oss för att det inte ska bli hysteriskt.

• Anonym (lina)

Vi brukar inte fokusera så mkt på summan utan se till att respektive barn blir nöjd. Den äldsta som är 8 kommer få ny tv-spels konsol och ngt spel vilket kommer kosta några tusen. Mellankillen är 5 och vill ha lego som han leker mkt med. Han kommer nog få julklappar för ca 1000kr. Vår minsting får ett duplohus för ca 500 kr. Sedan brukar de lite småsaker. Jag tycker att man får anpassa julklappsköpen efter familjens ekonomi också.

• Anonym (:)

Har redan handlat klart till jul , 18 åringen ca 7000kr + 14 åringen ca 8500kr + 3 åringen ca 4000kr o sen har vi köpt en resa i vår till familjen 2 v i Grekland som barnen inte vet om som oxå avslöjas i jul

• Lena

Ca 1000kr var. Finkläder, en bok och något att leka med.

• Anonym (Mamman)

Tack så mycket för era svar!

• Anonym (olika)

Vi köper aldrig något till barnen om det inte är jul eller födelsedag. Därför är önskelistorna långa till jul. Vi köper efter vad vi har ekonomi till. Förr brukade vi handla för ca 500:-. I år har vår ekonomi blivit bättre så ca 3000:- var får dom för. Julen är verkligen magisk och det älskar jag. Har smittat mina barn med detta så dom är lyriska. Kan nämna att dom alltid är tacksamma vilket gör det roligt att överraska dom.

• Fjonkis

Förra året hade vi inget barn men då la vi ut ungefär 4000 kr på andras ungar (4st). Kommer inte bli så mycket detta året då vi kommer ha ett eget barn. Bebisen kommer inte få så mycket denna julen men andra år kommer det bli leksaker fram mot 2000 kr skulle jag gissa. Kommer aldrig ge mina barn kläder i julklapp eller födelsedagspresent.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på julklappar åt era barn?