• Utvandraren

Akut råd om inomhuslekar för en uttråkad snart 2 åring!

Min son verkar ha tröttnat på det mesta vi brukar göra och det börjar bli för kallt för att vara utomhus hela dagarna speciellt för lillasyskonet på 6 mån. Kan någon några roliga lekar? Vad gör ni?

• Svar på tråden Akut råd om inomhuslekar för en uttråkad snart 2 åring!
  • JennieCH
    Utvandraren skrev 2013-11-11 19:17:19 följande:

Min son verkar ha tröttnat på det mesta vi brukar göra och det börjar bli för kallt för att vara utomhus hela dagarna speciellt för lillasyskonet på 6 mån. Kan någon några roliga lekar? Vad gör ni?

Pussla, bygg med lego, spela lotto, måla, lek rollekar, lek med bollar :), några förslag.
  • Utvandraren
    JennieCH skrev 2013-11-11 19:52:40 följande:
    Pussla, bygg med lego, spela lotto, måla, lek rollekar, lek med bollar :), några förslag.
    Spela lotto? Hur gör ni det? Rolllekar? Jag önskar jag kunde få honom mer intresserad av pussel, lego och böcker men han vill inte. Har försökt så många gånger :'( Är lite frustrerad och ledsen just nu. Vill ju att han ska ha kul men det ända han vill är att jag ska sätta på film men det får han ju bara på morgonen en kortis och på kvällen så vi kan sitta och mysa. Bollar gillar han och leka med vatten och han vill att jag ska dra hans tåg så han får se på och kurra gömma och kittelleken men han gillar inte att "hjälpa till" med städ längre eller matlagning som förr :'(
  • Koala

Leka med Brio-tågbana. Baka en kaka. Lägg pärlplatta med Maxipärlor ( akta småsyskonet och pärlorna).

• WSalma

Modellera, kompletterat med lite figurer (typ playmobil), djur, fordon etc.

Moonsand (8 delar vetemjöl, 1 del babyolja) i en stor plastcontainer. Sandleksaker till.

• Alexi

Har ni ingen öppna förskolan i närheten? Var perfekt ställe när man var föräldraledig med bebis och hade en tvååring också.

• pigglet

Öppna förskolan, biblioteket, badhuset.
    Passa på att vara ute när småsyskonet ändå ska sova, så kanske ni får någon timme eller två.
    Eller hälsa på hemma hos släkt och vänner. Bjud hem dem till er.
    Läsa böcker, lyssna på skivor, dansa.

Egentligen är min filosofi att det inte är farligt att ha tråkigt. Barn ska visst bli kreativa av det. Om ett barn har tråkigt spelar det sällan någon roll vad man föreslår - det kommer säga att det är tråkigt. Bäst om de hittar på något själva.     

• JennieCH
    Utvandraren skrev 2013-11-11 19:59:54 följande:
    Spela lotto? Hur gör ni det? Rolllekar? Jag önskar jag kunde få honom mer intresserad av pussel, lego och böcker men han vill inte. Har försökt så många gånger :'( Är lite frustrerad och ledsen just nu. Vill ju att han ska ha kul men det ända han vill är att jag ska sätta på film men det får han ju bara på morgonen en kortis och på kvällen så vi kan sitta och mysa. Bollar gillar han och leka med vatten och han vill att jag ska dra hans tåg så han får se på och kurra gömma och kittelleken men han gillar inte att "hjälpa till" med städ längre eller matlagning som förr :'(
    Jag jobbar på förskola med 13 små 2 åringar så har ingen erfarenhet hemifrån utan gav lite idéer på sånt som vi gör. Om han gillar vattenlek kanske han kan leka i diskhon när du lagar mat? Gillar han att baka? Lotto är ett spel med brickor med bilder på, finns olika svårighetsgrader, det enklast är att ha med 4 bilder.

Sen kan 2 åringar lämnas en liten stund för "egenlek" utan att du ska ha dåligt samvete. Men försök iaf hitta något som passar er båda så blir leken rolig för bägge. Fingerfärg vet jag kan underhålla länge. Om ni har badkar är det ett perfekt ställe att sitta och måla på :). Nu blev det ett rörigt svar men hoppas du förstår det jag skrivit.
  • Utvandraren
    Koala skrev 2013-11-11 20:01:41 följande:
    Leka med Brio-tågbana. Baka en kaka. Lägg pärlplatta med Maxipärlor ( akta småsyskonet och pärlorna).
    Aha. Allt det där ska jag prova tack
  • Utvandraren
    WSalma skrev 2013-11-11 20:02:13 följande:
    Modellera, kompletterat med lite figurer (typ playmobil), djur, fordon etc.

Moonsand (8 delar vetemjöl, 1 del babyolja) i en stor plastcontainer. Sandleksaker till.
    Vi har gjort trolldeg. Ska prova moonsand tack
  • Utvandraren
    Alexi skrev 2013-11-11 20:09:58 följande:
    Har ni ingen öppna förskolan i närheten? Var perfekt ställe när man var föräldraledig med bebis och hade en tvååring också.
    Provade idag men det gick inte bra. Han illtjöt. Trodde jag skulle lämna honom där och gå som när han leker med sin kusin
Svar på tråden Akut råd om inomhuslekar för en uttråkad snart 2 åring!