• Rudens

Skriva CV utan arbetserfarenhet eller högskoleutbildning

Måste skriva ett CV och vet inte riktigt hur jag ska göra..

Jag har endast en gymnasieutbildning(Teknik - IT),  jag gick till Teknisk Bastermin på högskolan men klarade inte fysiken(avslutade programmeringen dock).

Jag har inte jobbat så jag har ingen arbetserfarenhet. Har praoat 2 gånger. Minns inte ens vad jag gjorde den första gången och den andra gången så var det en liten affär där jag lade prislappar på butiksvaror, satte batterier i små dansande statyer och hjälpte till med att städa förrådet och tryckte in kartongerna i någon maskin ute på gränden utanför affären. Tänkte ta med det under 'praktik' om jag kan hitta vad affären hette/heter.

- Man tar väl inte med grundskolan under utbildning?

De flesta tar med språk som en rubrik och graderar hur väl de talar/skriver på språket.
    Jag kan tala/skriva på Svenska och Engelska och knappt Arabiska(typ säger hälften av orden på svenska) och kan inte skriva på Arabiska. Mitt ordförråd är väl inte så jättestort så när jag skrev in mig hos Arbetsförmedlingen valde jag bara "Goda" kunskaper i tal och skrift(svenska och engelska).

- Ska jag skriva att Svenska är mitt modersmål eller bara gradera hur väl jag talar och skriver på svenska/engelska? Tar nog inte med Arabiska då jag inte känner att det spelar roll och även när jag talar det hemma så är hälften på svenska.

- Vilka personuppgifter bör man ha med? Namn, telefon, e-post? Kanske personnummer? Med de 4 sista siffrorna?

- Vad mer för rubriker ska man ha med?

- Vissa säger att man ska ha lite personlig information i CVt , men ska man inte göra det i sitt personliga brev? Kanske lite i båda men vad skriver man i CVt då? Eller upprepar man samma saker i det personliga brevet..?

• Svar på tråden Skriva CV utan arbetserfarenhet eller högskoleutbildning
  • Grande Rock

Ett CV är en meritförteckning och skall inte innehålla så mycket mer.

Grundskola är inte brukligt att ta med.

Modersmål är en gradering av hur väl du kan det aktuella språket.

Jag brukar lista vilka datorprogram jag har erfarenhet av, om dessa kan vara av intresse för tjänsten, exempelvis CAD och olika simulringsprogram samt hur händig man är på MS Office. Det kanske är överflödigt om du läst IT, då kanske det är mer relevant vilka programmeringsspråk du behärskar.

Jag har även en rubrik för ideella förtroendeuppdrag om det är något du har. 

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Rudens
    Grande Rock skrev 2013-11-11 22:32:19 följande:

Ett CV är en meritförteckning och skall inte innehålla så mycket mer.

Grundskola är inte brukligt att ta med.

Modersmål är en gradering av hur väl du kan det aktuella språket.

Jag brukar lista vilka datorprogram jag har erfarenhet av, om dessa kan vara av intresse för tjänsten, exempelvis CAD och olika simulringsprogram samt hur händig man är på MS Office. Det kanske är överflödigt om du läst IT, då kanske det är mer relevant vilka programmeringsspråk du behärskar.

Jag har även en rubrik för ideella förtroendeuppdrag om det är något du har. 

Så har bara med it kompetens om det är av intresse för tjänsten?

Många säger att man ska ha med typ vad man gör på fritiden, intressen och sådant. Har du något sånt?

och ska man ha med sitt personnummer med telefon/epost/osv? 
  • Rudens

kan lite word och excel men det var länge sen som jag använde powerpoint och har nästan alrig använt outlook/one note. Men hur ska man gradera word/Exel.. Kan skriva i word(lol.) och.. jag vet inte.. få texten gå runt en bild eller över/under och använda formler i excel.. vad mer finns det o göra i dem igentligen. Är det tillräckligt för "bra" "väldigt bra" "goda kunskaper i word/Exel"?

• Grande Rock
    Rudens skrev 2013-11-11 22:40:32 följande:
    Så har bara med it kompetens om det är av intresse för tjänsten?

Många säger att man ska ha med typ vad man gör på fritiden, intressen och sådant. Har du något sånt?

och ska man ha med sitt personnummer med telefon/epost/osv? 

Jag har iaf gjort så.

Hobbys och intressen tar jag upp i det personliga brevet, till viss del har det kommit med i CVt också kopplat till ideella förtroendeuppdrag.

Kontaktuppgifter bör du absolut ha med i CVt, hur ska de annars få tag i dig?

Rudens skrev 2013-11-11 22:43:43 följande:
    kan lite word och excel men det var länge sen som jag använde powerpoint och har nästan alrig använt outlook/one note. Men hur ska man gradera word/Exel.. Kan skriva i word(lol.) och.. jag vet inte.. få texten gå runt en bild eller över/under och använda formler i excel.. vad mer finns det o göra i dem igentligen. Är det tillräckligt för "bra" "väldigt bra" "goda kunskaper i word/Exel"?
    för att citera dig själv, lol

• Vendelamarie01

Du kan hitta många bra guider på internet!

Innan man haft några jobb är det ju lite svårt att fylla ett cv, men man kan ha med allt möjligt, beroende på vad det är för jobb man söker! Att man passar grannens barn någon gång i veckan är kanske relevant om det är jobb på förskola, att man läser mycket böcker och gillar att skriva bokrecensioner kan vara något som gör att man får jobb på ett bibliotek. Dessa två använde jag för att få sommarjobb när jag var yngre, och det funkade ju! 

Jag tog med grundskolan när jag var yngre (kanske upp till 16-17 år) eftersom jag gick i en speciell språkklass och även eftersom jag hade medverkat i projekt där som jag tyckte platsade i ett i övrigt ganska tomt cv. Tycker också det kan vara helt okej att ta med något fritidsintresse när man är yngre och inte har med så mycket annat. Helt beroende på vad det är för hobby och vad det är för jobb man söker. 

Sen ska cv:t vara som en lista över dina erfarenheter. I det personliga brevet tar du upp utvalda delar ur cv:t och förklarar varför dessa erfarenheter gör dig till rätt person för jobbet, mer utförligt och med inriktning på just det jobbet alltså. Så tänker jag i alla fall och har fått en hel del jobb i mitt liv!

Ta med alla personuppgifter så att de helt säkert kan nå dig! 

• Rudens
    Grande Rock skrev 2013-11-11 23:48:56 följande:

Jag har iaf gjort så.

Hobbys och intressen tar jag upp i det personliga brevet, till viss del har det kommit med i CVt också kopplat till ideella förtroendeuppdrag.

Kontaktuppgifter bör du absolut ha med i CVt, hur ska de annars få tag i dig?

för att citera dig själv, lol

"för att citera dig själv, lol" eh, va?
  • Grande Rock
    Rudens skrev 2013-11-12 00:26:03 följande:
    "för att citera dig själv, lol" eh, va?

jag fann det du skrev underhållande.

Jag tror inte du behöver gradera dig själv utan snarare att du har erfarenhet av dem

Svar på tråden Skriva CV utan arbetserfarenhet eller högskoleutbildning