Skriva CV utan arbetserfarenhet eller högskoleutbildning
Måste skriva ett CV och vet inte riktigt hur jag ska göra..
Jag har endast en gymnasieutbildning(Teknik - IT), jag gick till Teknisk Bastermin på högskolan men klarade inte fysiken(avslutade programmeringen dock).
Jag har inte jobbat så jag har ingen arbetserfarenhet. Har praoat 2 gånger. Minns inte ens vad jag gjorde den första gången och den andra gången så var det en liten affär där jag lade prislappar på butiksvaror, satte batterier i små dansande statyer och hjälpte till med att städa förrådet och tryckte in kartongerna i någon maskin ute på gränden utanför affären. Tänkte ta med det under 'praktik' om jag kan hitta vad affären hette/heter.
- Man tar väl inte med grundskolan under utbildning?
De flesta tar med språk som en rubrik och graderar hur väl de talar/skriver på språket.
Jag kan tala/skriva på Svenska och Engelska och knappt Arabiska(typ säger hälften av orden på svenska) och kan inte skriva på Arabiska. Mitt ordförråd är väl inte så jättestort så när jag skrev in mig hos Arbetsförmedlingen valde jag bara "Goda" kunskaper i tal och skrift(svenska och engelska).
- Ska jag skriva att Svenska är mitt modersmål eller bara gradera hur väl jag talar och skriver på svenska/engelska? Tar nog inte med Arabiska då jag inte känner att det spelar roll och även när jag talar det hemma så är hälften på svenska.
- Vilka personuppgifter bör man ha med? Namn, telefon, e-post? Kanske personnummer? Med de 4 sista siffrorna?
- Vad mer för rubriker ska man ha med?
- Vissa säger att man ska ha lite personlig information i CVt , men ska man inte göra det i sitt personliga brev? Kanske lite i båda men vad skriver man i CVt då? Eller upprepar man samma saker i det personliga brevet..?