Inlägg från: Anonym (kajsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kajsa)

Skakar om händerna när jag äter med andra

Känner igen mig i allt och mina problem började när jag var runt 19-20. Kände det första gången när jag en dag skulle äta tillsammans med min kille och hans familj, hade gjort det flera ggr tidigare men den gången kände jag mig plötsligt iakttagen och granskad. Det gick över och jag tänkte inte på det särskilt mycket. Sen kände jag samma sak igen när jag skulle äta med en grupp människor på en stor middag. I dag är det något bättre men jag känner av det. Det konstiga är att med vissa människor går det bättre och med vissa inte alls...vet inte vad det beror på.

Har samma känsla som du, stel i armarna och panikkänslor och börjar att skaka. För mig svartner det för ögonen och känner mig som jag ska svimma. När jag anstränger mig och tänker på att inte börja skaka och koncentrerar mig på något annat kan jag koppla bort det. Det är som att då blir något annat i fokus och inte jag. Det handlar ju om att man tror att man är iakttagen och granskad. Som du med sopptallriken när dom frågade dig om soppan var god, du kände att alla tittade på dig och att du var i centrum för allas blickar. 

För mig går det också i perioder.

Jag har inte heller problem med andra sociala situationer men vid matsituationer blir jag en helt annan person, får en oro för att det ska synas att jag är rädd och då börjar jag att skaka.

• Anonym (kajsa)
    Anonym (Liknande) skrev 2013-11-12 07:09:35 följande:
    Jag känner igen det där men har inte det i matsituationer utan när andra ska titta på mig när jag skriver. Tex när jag ska skriva på ett kontrakt eller närvarolista som skickas runt på ett möte. Jättejobbigt är det och jag är oftast närvös/ångest innan ett möte där kag vet att något sånnt kan ske. Vet jag innan att jag måste skriva på något papper där det är mer en bara namnet tar jag en betablockare innan (receptbelagt) har även blivit rekomenderad KBT terapi men inte börjat än...

Så är det för mig med när namnlistor ska skrivas på vid möten etc. Jag har också betablockerare utskrivet av min läkare som jag tar när vet att det kan bli jobbigt. Har gått i KBT terapi genom landstinget men fick bara gå 10 ggr, viket var för litet men hade inte råd att gå privat.
  • Anonym (kajsa)
    Anonym (skakis) skrev 2013-11-12 16:52:48 följande:
    Är likadan, inte just med maten. Men om papper t.ex ska skickas runt så börjar jag skaka och lyckas knappt få tag på ett papper. Sen kan jag även sitta i en grupp och vara hur avslappnad som helst, och helt plötsligt så riktas uppmärksamheten mot mig, då tappar jag nästan bort mig själv, kommer inte ihåg efteråt vad jag har sagt. Jag tror det hör ihop med att man känner sig obekväm och blir nervös. Mer nervös än vad som är "vanligt", menar jag.

En fråga till er som skakar, blir ni nervösa om ni ska hålla föredrag? Och med nervös menar jag extremt nervösa att ni knappt känner att ni klarar det? 
    Om jag vet att jag ska hålla föredrag eller en redovisning, ensam eller med andra känner jag ångesto oro i flera dagar innan. En gång höll jag en redovisning på en kurs. Samma dag fick vi veta att vi skulle redovisa, jag var helt oförberedd och var tvungen att göra det. Kom inte därifrån, det var hemskt. Jag gick upp i allafall och stod där och pratade med allas blickar och samtidigt höll i pappret.

Gick på annan yrkesutbildning där det var en tjej i klassen som inte var så jätteglad i att prata för en grupp hon heller som jag förstod. Hon berättade att hon ändrar sitt eget humör och blir liksom "förbannad" istället för nervös och rädd. Det ändrade henns känsla från att vara rädd och osäker till att bli "säker". Det var det jag tänkte på när jag höll redovisningen som jag beskrev ovanför. Det hjälpte mig att inte skaka eftersom jag var mer bestämd. Jag tänkte också innan jag gick upp " Nu ska dom allt få se att jag inte skakar" och det fungerade. 

Den tanken använder jag i jobbiga sociala situationer när risken finns att jag börjar skaka och att någon (några) ser. Det är ju tankarna som styr oss. 

Jag har lugnande utskrivet som jag har som en trygghet när jag vet att det väntar jobbiga situationer och det gör att jag kan vara med på sociala saker. Men då gäller det att jag vet i förväg.
Svar på tråden Skakar om händerna när jag äter med andra