Skakar om händerna när jag äter med andra
Känner igen mig i allt och mina problem började när jag var runt 19-20. Kände det första gången när jag en dag skulle äta tillsammans med min kille och hans familj, hade gjort det flera ggr tidigare men den gången kände jag mig plötsligt iakttagen och granskad. Det gick över och jag tänkte inte på det särskilt mycket. Sen kände jag samma sak igen när jag skulle äta med en grupp människor på en stor middag. I dag är det något bättre men jag känner av det. Det konstiga är att med vissa människor går det bättre och med vissa inte alls...vet inte vad det beror på.
Har samma känsla som du, stel i armarna och panikkänslor och börjar att skaka. För mig svartner det för ögonen och känner mig som jag ska svimma. När jag anstränger mig och tänker på att inte börja skaka och koncentrerar mig på något annat kan jag koppla bort det. Det är som att då blir något annat i fokus och inte jag. Det handlar ju om att man tror att man är iakttagen och granskad. Som du med sopptallriken när dom frågade dig om soppan var god, du kände att alla tittade på dig och att du var i centrum för allas blickar.
För mig går det också i perioder.
Jag har inte heller problem med andra sociala situationer men vid matsituationer blir jag en helt annan person, får en oro för att det ska synas att jag är rädd och då börjar jag att skaka.