Vad gäller kring hämtning på förskola vid gemensam vårdnad?
Hej
Min man har umgängeshelger med sitt barn och pga avstånd så innebär det att han får ta ledigt varje gång. Det gör honom inget som så, han kan oftast jobba ikapp andra dagar, men nu kan det komma att bli nej då och då från chefen då det finns vissa jobb som måste bli klara just samma dag. Min fråga är nu om jag kan hämta även om mamman nekar?
Grejen är att förskolan har sagt ja, mot att jag hänger med och hämtar minst en gång så de ser vem jag är. Jag har erbjudit dem en kopia av mitt körkort också att ha där ifall det är vikarie någon gång samt att pappan isf varje gång ringer om det blir jag som måste hämta.
Mamman dock, hämtar alltid barnet tidigare de ggr hon fått veta att jag ska med till förskolan med motiveringen att hon saknat barnet alt att barnet varit sjuk. Dock har förskolan nekat till att skickat hem barnet för sjukdom vid de tillfällen hon har sagt det.
Vi misstänker nu att hon inte vill att jag ska hämta och undrar då om hon lagligt kan neka att jag får hämta så att förskolan inte släpper iväg barnet med mig?
Mamman är alltid trevlig när vi ses och säger inget illa om mig till pappan, däremot gapar hon och klagar på pappan väldigt ofta (ett par ggr i veckan).
Det kommer ju, tyvärr, att få bli så att pappan inget säger om att jag ska med och hämta och även ljuga om hon frågar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 10:29
Glömde att skriva att de har gemensam vårdnad.