• Anonym (Vem bestämmer?)

Vad gäller kring hämtning på förskola vid gemensam vårdnad?

Hej

Min man har umgängeshelger med sitt barn och pga avstånd så innebär det att han får ta ledigt varje gång. Det gör honom inget som så, han kan oftast jobba ikapp andra dagar, men nu kan det komma att bli nej då och då från chefen då det finns vissa jobb som måste bli klara just samma dag. Min fråga är nu om jag kan hämta även om mamman nekar?

Grejen är att förskolan har sagt ja, mot att jag hänger med och hämtar minst en gång så de ser vem jag är. Jag har erbjudit dem en kopia av mitt körkort också att ha där ifall det är vikarie någon gång samt att pappan isf varje gång ringer om det blir jag som måste hämta.
    Mamman dock, hämtar alltid barnet tidigare de ggr hon fått veta att jag ska med till förskolan med motiveringen att hon saknat barnet alt att barnet varit sjuk. Dock har förskolan nekat till att skickat hem barnet för sjukdom vid de tillfällen hon har sagt det.
    Vi misstänker nu att hon inte vill att jag ska hämta och undrar då om hon lagligt kan neka att jag får hämta så att förskolan inte släpper iväg barnet med mig?

Mamman är alltid trevlig när vi ses och säger inget illa om mig till pappan, däremot gapar hon och klagar på pappan väldigt ofta (ett par ggr i veckan).    
    Det kommer ju, tyvärr, att få bli så att pappan inget säger om att jag ska med och hämta och även ljuga om hon frågar.        

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 10:29
    Glömde att skriva att de har gemensam vårdnad.

• Svar på tråden Vad gäller kring hämtning på förskola vid gemensam vårdnad?
  • Philippa

Nej, mamman kan INTE neka... om pappan ska hämta så är det upp till honom vem som ska hämta, om han vill att du ska göra det så är det okay.

Philippa skrev 2013-11-12 10:31:53 följande:
    Nej, mamman kan INTE neka... om pappan ska hämta så är det upp till honom vem som ska hämta, om han vill att du ska göra det så är det okay.
    Ok tack! Vad bra, då får det bli så
  • BioBonus

Hon kan inte hindra dig. På pappans tid bestämmer pappan, och om det passar er planering bättre att det är du som hämtar, så gör du helt enkeltdet :)

Och varför informera henne om vem som ska hämta? 

BioBonus skrev 2013-11-12 10:49:25 följande:
    Hon kan inte hindra dig. På pappans tid bestämmer pappan, och om det passar er planering bättre att det är du som hämtar, så gör du helt enkeltdet :)

Och varför informera henne om vem som ska hämta? 
    Det har inte varit 'medvetet', en gång hade hon talat med förskolan och de hade nämt det att det var roligt att jag skulle med så de fick se vem barnet pratade om. Några andra gånger har hon frågat och då svarade maken sanningsenligt.
    Nu såg vi ett system i det hela iom att maken uttryckte oro till förskolan över sonens återkommande sjukdomar, (mamman har sagt feber tex utan att barnet är förskyld el liknande) han var rädd att det hade att göra med att det var jobbigt för barnet med byte av familj. Förskolan tyckte då att han inte varit sjukare än andra barn och kollade i sina anteckningar och det var då det uppdagades att mamman hämtat hem pojken varje gång jag skulle med men att hon gjort det på eget bevåg men sagt att dagis ringt för att hon ska hämta pga sjukdom.
  • BioBonus
    Anonym (Vem bestämmer?) skrev 2013-11-12 10:54:15 följande:
    Det har inte varit 'medvetet', en gång hade hon talat med förskolan och de hade nämt det att det var roligt att jag skulle med så de fick se vem barnet pratade om. Några andra gånger har hon frågat och då svarade maken sanningsenligt.
    Nu såg vi ett system i det hela iom att maken uttryckte oro till förskolan över sonens återkommande sjukdomar, (mamman har sagt feber tex utan att barnet är förskyld el liknande) han var rädd att det hade att göra med att det var jobbigt för barnet med byte av familj. Förskolan tyckte då att han inte varit sjukare än andra barn och kollade i sina anteckningar och det var då det uppdagades att mamman hämtat hem pojken varje gång jag skulle med men att hon gjort det på eget bevåg men sagt att dagis ringt för att hon ska hämta pga sjukdom.
    Jösses så utstuderat. Gör hon det igen så följ med hem till henne och hämta :)
    BioBonus skrev 2013-11-12 11:03:27 följande:
    Jösses så utstuderat. Gör hon det igen så följ med hem till henne och hämta :)
    Jo, men det gör jag. Problemet är ju bara då att jag sen inte kan hämta själv på förskolan, jag måste gå dit för att 'visa upp mig' så att säga. Enl mamman måste hon vara med då, men enl fsk så behövs inte det eftersom pappan är med första gången.

Det har hänt redan att maken blivit sen (vilket renderar i gapande ock skrikande från mamman) eftersom hans chef har ledsnat på att maken behöver ta ledigt för att hämta sonen. Jag ÄR redan ledig ungefär den tiden, jag slutar 30 min efter den tiden maken måsteåka för att hinna så om jag åker direkt efter jobbet så kommer jag ca 10 min efter den tiden mamman har bestämt att barnet ska hämtas på fredagar.

Om jag är med till fsk kan jag då också tala med dem om hämtningstiden, att den kanske blir ngt senare. Vi betalar gärna om det blir extra kostnad pga det.
  • Anonym (79)

men om ni hämtar på dagis så är det ju ni som bestämmer tid när barnet ska hämtas. Inte mamman... 

så det är bara lämna in dom tiderna för barnet på fredagarna ni ska ha, lämnar ni måndagar till dagis så bestämmer ni även där vilken tid barnet ska lämnas. 

Anonym (79) skrev 2013-11-12 14:38:24 följande:
    men om ni hämtar på dagis så är det ju ni som bestämmer tid när barnet ska hämtas. Inte mamman... 

så det är bara lämna in dom tiderna för barnet på fredagarna ni ska ha, lämnar ni måndagar till dagis så bestämmer ni även där vilken tid barnet ska lämnas. 
    Jo, jag vet det, men min man är lite flat ang den biten. Mamman har proppat honom full med att eftersom hon betalar räkningen och har pojken mest är det hennes tider som gäller.
  • BioBonus

Ta ett rejält snack med mannen din. Ni hämtar på de tider som passar er, de dagar ni har umgänge. Mamman behöver inte alls vara med när du visar upp dig, det räcker att pappan presenterar dig och berättar att du kommer hämta ibland. På samma sätt som man gör med mormor/farmor etc.
    Och hon kan inte både gapa om att barnet blir hämtat sent, och sen förbjuda den som kan hämta tidigt att hämta.

Det här är bara och endast en mamma som är ute efter att vara besvärlig. Hon har inga som helst juridiska, eller ekonomiska, eller moraliska belägg för att försvåra det här. Hon verkar enbart svartsjuk och bitter.

Jag vet, av egen erfarenhet, att enda sättet att hantera en sån här mamma, är att stå still och fortsätta göra på det sätt som fungerar för dig och din man i er vardag med barnet.
    Tala om för dagis att de inte ska meddela henne vem som hämtar (eller så meddelar inte ni vem som hämtar så kan de inte försäga sig).
    Behöver ni hämta barnet senare och hon har hämtat det redan, jaha - åk hem till henne och hämta barnet där. Prata med dagis om att de dagar som ni hämtar så kan det hända att barnet blir hämtat lite senare - vill de ha ett skriftligt schema på det så att de vet? Meddela mamman att ni har gett era tider till dagis och att de är införstådda med att barnet hämtas av er. Då blir det ju extremt pinsamt för henne att dyka upp där och släpa ut barnet inför personalen... 

Men framförallt - få din man att förstå att han inte behöver gå med på det här. Han ska ju inte hamna i onåd hos sin arbetsgivare, och kanse tom förlora jobbet, för att han har ett, i det här fallet iallafall, idiotiskt ex.

Lycka till. 

• Anonym (nämndeman)

I ett fall försökte ena föräldern hindra den andra förälderns nya partner att hämta barnet.   Anledningen var att den nya inte har något språk gemensamt med det lilla barnet och att det gäller en tågresa på kanske 35 mil.  Något självklart skäl att vägra lämna ut barnet till nya partnern verkar inte finnas.   Vilken lagparagraf skulle det vara?

Svar på tråden Vad gäller kring hämtning på förskola vid gemensam vårdnad?