Varför har jag mer problem med mina styvbarn än mina egna?
Är styvmamma åt 3 och bio åt två, men har problem att ta del av deras upplevelser (styvbarnen) så som för mina egna. Har problem att känna samma empati, sorg, glädje och samvete som för mina egna. Fast att jag har mina styvbarn 50-50... Med upplevelser menar jag, att bli stolt över och få tårar i ögonen över uppvisninngar de är med i etc. Empati, samvete och allt det där menar jag att jag ex vis mår mindre dåligt över att de blir ledsna efter man har sagt ifrån, att jag inte får akut dåligt samvete när någon kompis el dyl varit elak så som jag kan få för mina egna. Men jag har känslor, empati, samvete etc för mina styvbarn, bara inte alls lika mycket. Jag känner att jag lätt kan sätta styvbarnen på plats för det ska de banne mig bara ha efter att varit så ego gällande många saker, så som att inte dela med sig, ha det bästa etc. Med mina kan jag bli lite mer ödmjuk samtidigt som jag kan bli mycket strängare mot mina egna. Jätte invecklat, jag vet..., även för mig. Men om mina styv sätter den attityden till att de tänker minsann inte dela med sig eller att de typ inför mina bio säger att det här är min plats för det har pappa sagt, och så är det inte ens så. Då kan jag känna nej nu jäklar ska du sättas på plats, medan om det var mina egna bara hade sagt ifrån och sen kanske tyckt det var varit en petitess. Vill verkligen inte känna såhär