• Anonym (yat)

Varför har jag mer problem med mina styvbarn än mina egna?

Är styvmamma åt 3 och bio åt två, men har problem att ta del av deras upplevelser (styvbarnen) så som för mina egna. Har problem att känna samma empati, sorg, glädje och samvete som för mina egna. Fast att jag har mina styvbarn 50-50... Med upplevelser menar jag, att bli stolt över och få tårar i ögonen över uppvisninngar de är med i etc. Empati, samvete och allt det där menar jag att jag ex vis mår mindre dåligt över att de blir ledsna efter man har sagt ifrån, att jag inte får akut dåligt samvete när någon kompis el dyl varit elak så som jag kan få för mina egna. Men jag har känslor, empati, samvete etc för mina styvbarn, bara inte alls lika mycket. Jag känner att jag lätt kan sätta styvbarnen på plats för det ska de banne mig bara ha efter att varit så ego gällande många saker, så som att inte dela med sig, ha det bästa etc. Med mina kan jag bli lite mer ödmjuk samtidigt som jag kan bli mycket strängare mot mina egna. Jätte invecklat, jag vet..., även för mig. Men om mina styv sätter den attityden till att de tänker minsann inte dela med sig eller att de typ inför mina bio säger att det här är  min plats för det har pappa sagt, och så är det inte ens så. Då kan jag känna nej nu jäklar ska du sättas på plats, medan om det var mina egna bara hade sagt ifrån och sen kanske tyckt det var varit en petitess. Vill verkligen inte känna såhär
  • Svar på tråden Varför har jag mer problem med mina styvbarn än mina egna?
  • Nattsvart

Jag är också så. Känner mig så tråkig när jag inte deltar lika känslomässigt i bonus som jag gör i mina barn. Hur länge har ni bott ihop?

• Ann Cistrus

Därför att det inte är dina biologiska barn? Tror inte att man behöver gräva djupare än så. 

Jag är också styvförälder och även om jag tycker om min sambos barn så har jag inte samma känslomässiga koppling till det barnet som till mina egna. Jag tror inte att man ska försöka forcera fram känslor som inte kommer naturligt av sig själv. Då är det bättre att lägga energi på att bete sig objektivt rättvist gentemot barnen.  

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (111)

Det är väl helt självklart att det är skillnad på egna barn och andras ungar?!

• Anonym (det är skillnad)

Med all säkerhet så är det samma sak för din sambo. Han får säkert inte heller tårar i ögonen av stolthet över dina barn. Sådana känslor kan man nog endast dela med den andra biologiska föräldern. Sen kan man ju glädjas för det, men aldrig på samma sätt.

• Trilllana

För att det inte är dina barn, naturligtvis. Vilken underlig fråga.

• pluvdo

Som andra redan skrivit så är det ju inte särskilt konstigt alls. Huvudsaken är att du inte visar att du känner annorlunda, tycker jag.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Trilllana
    pluvdo skrev 2013-11-12 13:47:01 följande:
    Som andra redan skrivit så är det ju inte särskilt konstigt alls. Huvudsaken är att du inte visar att du känner annorlunda, tycker jag.
    Klart hon kan visa att hon känner annorlunda, barnen har väl ändå två föräldrar som älskar dem mest.

• Anonym (me)

Känner också så. Jag antar att det är för att jag inte älskar de barnen som mina egna. Jag har ingen gosig mysig härlig bebistid att tanka kraft i när de trotsar.

Huvudsaken är att jag inte är orättvis mot hans barn och att jag visar respekt och att de är välkomna hit.  

• nymedlem

Jag tycker det är mkt sorgligt att du känner så. Jag har alltid varit extremt ödmjuk inför bonusbarnen och superstolt över hur fina och duktiga dom är. Men självklart är mitt eget barn alltid bäst!

• Mickan76

För att du älskar dina biobarn över allt annat, så klart. Du kan inte kräva av dig själv att du ska vara lika engagerad i bonusarna.

Svar på tråden Varför har jag mer problem med mina styvbarn än mina egna?