• Anonym (Bonusmorsan)

GAH! Jag blir vansinnig!

Är sedan fem år tillsammans med en man som sedan tidigare har en dotter, som är fem år. Jag blev således tillsammans med pappan när flickan var nyfödd och numera bor vi tillsammans, barnet är här varannan vecka. Min relation till barnets mamma är mycket dålig och jag kan till viss del förstå att jag inte får någon stjärna i hennes bok då jag är anledningen till att hon och sambon separerade, men jag har verkligen försökt att vara förstående, alltid uppträda civiliserat och stått ut med en herrans massa skitsnack från hennes sida. Det är ju inte så svårt att föreställa sig att jag inte är hennes favoritperson, hon tog separationen mycket hårt och var till och med inlagd på psyk en period när dottern var i ettårsåldern.

Nu är dock mitt tålamod på upphällningen. Jag älskar verkligen sambons dotter. Det är en fantastisk liten tjej, smart, rolig och påhittig. Jag har ju funnits i hennes liv sen hon föddes och det är jag som hämtar henne från förskolan då hennes pappa slutar senare än jag. Jag är verkligen glad att hon finns i mitt liv! Någon som jag dock inte är så glad finns i mitt liv är hennes rabiata mamma. Jag kan rada upp några saker mamman har (enligt mig befängda) åsikter om:

- Hon vill inte att jag kramar barnet. Observera att vi pratar om en femåring som kastar sig i min famn när jag hämtar i förskolan. Jag har frågat mamman om hon tycker att jag ska avvisa dottern vid dessa tillfällen och ja, det tycker hon. "Jag tycker inte att man ska krama barn som inte är ens egna", anser hon.
    - Hon tycker inte att jag ska hämta dottern i förskolan. Att hon annars får gå två timmar till och att hon själv vill att jag hämtar henne, det spelar ingen roll för mamman. 
    - Hon tycker inte om att jag hittar på saker ensam med dottern. Om jag nödvändigtvis alls måste umgås med dottern anser mamman att pappan ska vara med. Alltid. Hon vill inte ens att jag går till lekplatsen själv med dottern, än mindre tar med henne på kafé eller går på Skansen med henne. 

Mestadelen av konversationen med mamman sköter förstås sambon. Han stöttar mig till 100% och är inte rädd för att ta konflikter. Dessvärre ringer dock mamman till mig fem dagar i veckan i alla fall, för att skälla ut mig för alla olämpliga saker jag gjort - som att jag följt med dottern till ridskolan eller hämtat henne från ett barnkalas. Häromdagen hade dottern sagt "Jag vill hem till pappa och min andra mamma!" till biomamman och herrejösses... mamman var arg så att hon kokade när hon ringde till mig för att meddela att om dottern någonsin kallade mig för mamma igen (det gör hon alltså normal inte, utan hon använder mitt förnamn) så skulle hon stämma oss. För vad är oklart.

Nu ska jag och sambon ha barn tillsammans, någonting som min sambos dotter ser fram emot med stor glädje. Mamman däremot anser att det är fruktansvärt att vi skaffar barn tillsammans efter så kort tid (fem år...) och hotar med att ringa soc och påtala att vi är hemska människor som inte tänker ett jota på hennes barn och inte borde få ha barn öht. 

Äsch, jag förstår ju att det här inte är någonting som jag kan få så mkt hjälp med här, men jag ville mest kräka ur mig min frustration. Kanske bara håva in lite sympati från någon som känner igen sig. Fler med vrickade biomammar att ta hänsyn till därute kanske?              

• Svar på tråden GAH! Jag blir vansinnig!
  • vanilla

Ville bara säga att jag läste. Nu har jag tyvärr ingen input att ge eftersom jag inte har några bonusbarn. Men så fint att du och bonusdottern verkar ha en bra relation. Jag hoppas att inte biomamman lyckas förstöra den. Förstår om det är jobbigt för henne men jag förstår verkligen inte varför hon försöker förstöra för er. Jag skulle tvärtom vara glad för barnets skull i hennes läge. Eller, det hoppas jag i alla fall att jag skulle och även om jag inte vore det skulle jag låtsas för barnets skull.

• Rocket Mania

Vilka idioter det finns. Om jag och min man separerade skulle jag föredra att han träffade någon som älskade mina (våra) barn framför någon som satt här och kräkte ur sig elakheter över dom.

Jag kan gott förstå att det måste varit en fruktansvärd tid för biomamman men det har för jösse namn gott FEM år!

Jag har inga goda råd att ge, du får lite sympati i stället. 

• Anonym (styvmor)

Vad fint du skriver om din relation till flickan och pappan. Och du kan inte göra mer än du gjort. Bry dig inte om biomamman, du kan inte göra något för att förändra henne. Fortsätt som du gör. Klicka bort henne om hon ringer - om du nu vill göra det. Och njut av ert barn nr 2.

• Anonym (hmm)

jag träffade min man när hans ex väntade deras barn (det var redan slut mellan dem när vi träffades även om hon inte accepterat det), och hon berättade att hon skulle se till att han inte skulle få se barnet om han fortsatte vara med mig, hon valde även att vänta hemma tills barnet dött när hon visste att hon hade början på morderkaksavlossning *stavning* (väntade alltså till den lossnat) med anledningen att min man inte skulle få se sitt barn och att det var mitt fel att hon gjort så, "hade hon inte stulit dig och förpestat ditt sinne med synder hade jag inte behövt göra så och vårt barn hade levt idag"...
    när vi fick barn skulle hon helt plötsligt ha alla grejer vi köpt nya till våran bebis för att hon kanske skulle behöva dom sen.. 
    så det finns rubbade människor här i världen..

• Anonym (sorgligt)

Om man har läst i andra trådar där det diskuteras hur oerhört skör och känslig en nyförlöst mamma är, i synnerhet när det är första barnet, så är det inte så svårt att sätta sig in i biomammans situation. Vi som varit nyförlösta vet hur oerhört mycket man behöver sin partner i ett sånt känsligt läge. Kan inte varit lätt att direkt efter födseln blivit lämnad, och att du var orsaken till det. Det betyder ju att du funnits med i bilden under hennes graviditet. Vilken käftsmäll för henne!  Hon har ju också mått väldigt dåligt som du skriver. Så dåligt att hon också varit inlagd på psyk.

Det du beskriver tycker jag tyder på att flickans mamma, trots att det gått 5 år, fortfarande inte mår bra, och att det är därför hon agerar som hon gör, därmed inte sagt att det är ok. Jag tror att hon behöver stöd och hjälp, och skulle önska att hon fick det också. Om hon skulle bli mer stabil och harmonisk så skulle det gagna er alla. Det är säkert heller inte lätt för henne att tvingas ha dig ständigt närvarande i sitt liv.  Jag tycker faktiskt synd om henne!

• Anonym (Bonusmorsan)

Tack för snälla ord! 

För ett år sedan ungefär föreslog jag faktiskt mamman att hon skulle gå i terapi (det var efter en incident där hon kom farande till Gröna Lund för att "rädda" dottern från sin hemska bonusmamma, som tagit en dag ledigt för att ha trevligt med sitt bonusbarn). Den gången förstod hon faktiskt själv att hon gått för långt nämligen (hon bad om ursäkt och åkte hem igen, utan dottern som naturligtvis inte ville lämna karusellerna) och då gav jag som förslag att hon skulle träffa en terapeut för att bearbeta separationen ordentligt. Det trodde hon inte skulle behövas, men hon var ändå ganska trevlig och medgav att det hade varit otroligt svårt för henne att bli lämnad, speciellt som det var för en annan kvinna. Vi kunde prata om det utan att hon blev arg och jag trodde att det skulle bli bättre. Två dagar efter det här fick jag en utskällning för att jag köpt en pepparkaksdräkt till bonusdotterns kommande luciafirande...

De första två åren gick hon nog mest och väntade på att sambon skulle ta henne tillbaka. Hon kunde komma uppenbart uppklädd hem till oss för att berätta någonting om dottern (som då bodde mestadels hos sin mamma, eftersom hon var så liten) - typ att hon fått en ny tand. Hon var flirtig och kunde säga saker som "Kommer du ihåg den här klänningen? Eller nej, hehe, det gör du nog inte, den åkte av rätt fort på den tiden". När sambon bad henne att ringa i stället för att dyka upp hemma hos oss och uttryckligen uppmanade henne att sluta säga sådana saker, började hon i stället skälla ut honom och mestadels var det jag som var problemet. Att jag vid ett tillfälle satt på dottern "fel" fleecetröja och därför inte borde vistas i närheten av deras barn.

Jag skulle bara önska att fem år skulle vara tid nog för att känslorna skulle svalna så pass att hon kunde uppträda som en vuxen människa, men dessvärre verkar det inte så. Hon och sambon var ett par under två års tid, men jag tror att hon fortfarande ser honom som sitt livs stora kärlek och går och hoppas på att han ska ta sitt förnuft till fånga och komma tillbaka till henne =/.

• nattregn
    Anonym (Bonusmorsan) skrev 2013-11-12 15:12:57 följande:
    Tack för snälla ord! 

För ett år sedan ungefär föreslog jag faktiskt mamman att hon skulle gå i terapi (det var efter en incident där hon kom farande till Gröna Lund för att "rädda" dottern från sin hemska bonusmamma, som tagit en dag ledigt för att ha trevligt med sitt bonusbarn). Den gången förstod hon faktiskt själv att hon gått för långt nämligen (hon bad om ursäkt och åkte hem igen, utan dottern som naturligtvis inte ville lämna karusellerna) och då gav jag som förslag att hon skulle träffa en terapeut för att bearbeta separationen ordentligt. Det trodde hon inte skulle behövas, men hon var ändå ganska trevlig och medgav att det hade varit otroligt svårt för henne att bli lämnad, speciellt som det var för en annan kvinna. Vi kunde prata om det utan att hon blev arg och jag trodde att det skulle bli bättre. Två dagar efter det här fick jag en utskällning för att jag köpt en pepparkaksdräkt till bonusdotterns kommande luciafirande...

De första två åren gick hon nog mest och väntade på att sambon skulle ta henne tillbaka. Hon kunde komma uppenbart uppklädd hem till oss för att berätta någonting om dottern (som då bodde mestadels hos sin mamma, eftersom hon var så liten) - typ att hon fått en ny tand. Hon var flirtig och kunde säga saker som "Kommer du ihåg den här klänningen? Eller nej, hehe, det gör du nog inte, den åkte av rätt fort på den tiden". När sambon bad henne att ringa i stället för att dyka upp hemma hos oss och uttryckligen uppmanade henne att sluta säga sådana saker, började hon i stället skälla ut honom och mestadels var det jag som var problemet. Att jag vid ett tillfälle satt på dottern "fel" fleecetröja och därför inte borde vistas i närheten av deras barn.

Jag skulle bara önska att fem år skulle vara tid nog för att känslorna skulle svalna så pass att hon kunde uppträda som en vuxen människa, men dessvärre verkar det inte så. Hon och sambon var ett par under två års tid, men jag tror att hon fortfarande ser honom som sitt livs stora kärlek och går och hoppas på att han ska ta sitt förnuft till fånga och komma tillbaka till henne =/.
    Det har gått fem år. Det var faktiskt inte DU som lämnade henne utan din man. Jag skulle säga att det sedan länge sedan är dags att sätta ner foten. Det kommer inte bli bättre för att ni är snälla och slätar över hennes beteende. De kommer eskalera och bli ännu. Biomamman behöver säkerligen hjälp, men den enda hjälpen ni kan ge henne är att sätta gränser för hur hon får bete sig! Resten av hjälpen hon behöver får HON eller någon annan anhörig hjälpa henne att söka. Du ska inte ta någon mer skit för att du tar hand om din bonusdotter. Be henne sluta ringa dig, lyssnar hon inte så sluta svara. Vad du får göra med bonusdottern under hennes pappas vecka har inte biomamman med att göra.

Det är dags att göra slut med biomamman, både för dig och din man. Det han gjorde var säkert fruktansvärt, men det finns värre saker man kan göra som ex. leva dubbelt, skita i att ta hand om sin nyfödda dotter osv. Jag tror första steget är att ni förlåter er själva för att han lämnade, för ni har uppenbarligen straffat er själva tillräckligt.

• Anonym (aq)
    Anonym (styvmor) skrev 2013-11-12 14:07:47 följande:
    Vad fint du skriver om din relation till flickan och pappan. Och du kan inte göra mer än du gjort. Bry dig inte om biomamman, du kan inte göra något för att förändra henne. Fortsätt som du gör. Klicka bort henne om hon ringer - om du nu vill göra det. Och njut av ert barn nr 2.

Håller med. Du låter som en fin o godhjärtad människa! 

Det låter även som att biomamman är rätt labil, kan inte låta bli att undra om hon har nån diagnos faktiskt, undrar om hon är tillräckligt utredd?  Att hon ska stämma er o det där. Men låt henne ringa till soc då, o tala om för dom hur hemska ni är! Vad kan dom göra!? Man måste ha mer att komma med till soc än att ni bara är "hemska", vilket dom lär fatta om hon ringer. Hon verkar svartsjuk på din goda relation till deras dotter, mera än att hon uppskattar det - vilket hon för sin dotters skull borde göra.

Hämtar hon själv nånsin sin dotter från dagis? Kanske har hon nånstans dåligt samvete för att du gör mer för dottern än hon själv klarar av, går på kafe´, ridskolan, skansen etc. Iaf är det inte ok att hon terrar dig såhär, ringa dig fem dar i veckan bara för att skällaRynkar på näsan? Nä, hon verkar behöva mer hjälp än hon fått hittills, tycker du ska ta upp det med sambon. För dotterns skull, o er egen!

• Anonym (Bonusmorsan)

Tack för era svar!

Igår ringde sambon upp exet och sa att det får vara slut på det här nu. Är det någonting hon vill prata om angående dottern så är det honom hon ska ringa till, inte mig. Punkt slut. 
    Biomamman blev fullkomligt vansinnig, skrek att hon skulle begära enskild vårdnad om hon inte "får ha insikt i hur vi behandlar hennes dotter" och menade att vi är totalt egoistiska idioter som skaffar barn ihop, att dottern kommer att må jättedåligt av detta och att vi borde tänka efter innan vi "förökar oss som kaniner".
    Inte något trevligt samtal som ni förstår, men sambon stod på dig, sa att han inte tänker acceptera att hon beter sig såhär illa och att det om någonting går ut över dottern.

Därefter ringde biomammans mamma (min sambos f.d svärmor alltså) och skällde ut sambon för att han varit så "elak" mot hennes dotter. Under detta samtal refererades jag till som "den nya slampan"... En jävla cirkus har det varit med andra ord och jag är helt slut i huvud. Är dock glad att jag inte behövt ta några samtal själv. Har fått en tiotal sms från biomamman där hon omväxlande ber om ursäkt och omväxlande kallar mig fula ord. Har sparat dessa meddelanden om det här i värsta fall kommer att bli en rättssak i framtiden. Svarat på dem har jag inte gjort. Nu får det räcka. (Angående diagnoser: Ja - det är jag ganska säker på att hon har ett par stycken).

I eftermiddag ska bonusdottern följa med mig till MVC, någonting som biomamman tycker är högst olämpligt - men det är ju som flera av er skrivit faktiskt inte hennes sak att avgöra. Bonusdottern är så glad för att hon ska bli storasyster och bättre blivande storasyster får man leta efter. Hon pratar med magen, klappar den god natt och han varit med och köpt bebiskläder. Jag har till och med sett till att boka in MVC-tider under veckorna hon är här, eftersom jag vill att hon ska vara så involverad som möjligt och känna att hon är viktig både för oss och för kommande lillasyster/-bror.

Tack för allt stöd, det var verkligen välbehövligt. Även och sambon alltid varit en klippa och stöttat mig känns det skönt att få beklaga sig inför större publik ibland.

• nattregn
    Anonym (Bonusmorsan) skrev 2013-11-14 11:17:20 följande:
    Tack för era svar!

Igår ringde sambon upp exet och sa att det får vara slut på det här nu. Är det någonting hon vill prata om angående dottern så är det honom hon ska ringa till, inte mig. Punkt slut. 
    Biomamman blev fullkomligt vansinnig, skrek att hon skulle begära enskild vårdnad om hon inte "får ha insikt i hur vi behandlar hennes dotter" och menade att vi är totalt egoistiska idioter som skaffar barn ihop, att dottern kommer att må jättedåligt av detta och att vi borde tänka efter innan vi "förökar oss som kaniner".
    Inte något trevligt samtal som ni förstår, men sambon stod på dig, sa att han inte tänker acceptera att hon beter sig såhär illa och att det om någonting går ut över dottern.

Därefter ringde biomammans mamma (min sambos f.d svärmor alltså) och skällde ut sambon för att han varit så "elak" mot hennes dotter. Under detta samtal refererades jag till som "den nya slampan"... En jävla cirkus har det varit med andra ord och jag är helt slut i huvud. Är dock glad att jag inte behövt ta några samtal själv. Har fått en tiotal sms från biomamman där hon omväxlande ber om ursäkt och omväxlande kallar mig fula ord. Har sparat dessa meddelanden om det här i värsta fall kommer att bli en rättssak i framtiden. Svarat på dem har jag inte gjort. Nu får det räcka. (Angående diagnoser: Ja - det är jag ganska säker på att hon har ett par stycken).

I eftermiddag ska bonusdottern följa med mig till MVC, någonting som biomamman tycker är högst olämpligt - men det är ju som flera av er skrivit faktiskt inte hennes sak att avgöra. Bonusdottern är så glad för att hon ska bli storasyster och bättre blivande storasyster får man leta efter. Hon pratar med magen, klappar den god natt och han varit med och köpt bebiskläder. Jag har till och med sett till att boka in MVC-tider under veckorna hon är här, eftersom jag vill att hon ska vara så involverad som möjligt och känna att hon är viktig både för oss och för kommande lillasyster/-bror.

Tack för allt stöd, det var verkligen välbehövligt. Även och sambon alltid varit en klippa och stöttat mig känns det skönt att få beklaga sig inför större publik ibland.
    Det kommer säkert ta hus i helvete ett tag nu, innan allt kommer lugna ner sig igen. Om du har en smartphone som inte är en iphone så finns det appar som blockar alla samtal och sms (dessa kommer i en särskild skräpkorg)från valfria nr. Dessa är jäkligt användbara, det låter som att ni ska minimera kontakten. Jag vet många familjer som klarar sig på endast mejlkontakt och där de bara läser mejlen från exet en dag i veckan. Allt för att minimera terrorn. Jag skulle tro att biomamma på längre sikt också kommer må bra av det. Det är dags för alla att gå vidare. Det verkar som biomamman inte fattar att hennes ex redan gjorde det för 5 år sedan, utan det är nu när ni får ett barn tillsammans som hon känner att dörren på riktigt stängs igen för henne.

Ni är tre(plus babyn i magen) i er familj, inte fyra. Biomamman har inget att säga till om ang er familj eller vad ni gör med dottern när hon bor hos er. Låt henne hota bäst hon vill, även fast det är jobbigt för din man att prata med soc och i värsta fall hamna i en vårdnadstvist så går det inte för sig att anpassa sig efter en lynnig biomamma. 
Svar på tråden GAH! Jag blir vansinnig!