• Eliin

Min hund får ont i tassarna när det är kallt.

Nu i dag har vi -12 grader här. Problemet då när man är ute och går med vår JRT-kille är att han verkar få ont i tassarna av snön och marken när det är så kallt. Han börjar tillslut halta.

Någon mer som har detta problem och vad gör ni då? Vet att det finns som skydd för tassarna att köpa, men vart?

• Svar på tråden Min hund får ont i tassarna när det är kallt.
  • sofialisa

det finns en salva som är gjord av tjära som är bra för voffars små kalla tassar..(köps på djuraffärer). annars så finns det juh små duntofflor att spänna på...
    *ler*

• Janlin

Förra vintern verkade vår labbe få ont av kylan. Han haltade, ville inte sätta ner tassarna ordentligt..
    Jag gick kortare promenader med honom, tyckte så synd om honom och han ville mer än gärna gå in o slappa...
    Nu har vi en hund till och i vinter har jag inte märkt av kylan någonting på någon hund...lite konstigt faktiskt...

Har ingen aning om man kan göra nåt speciellt...jag tog kortare promenader då jag märkte att han "verkade" ha ont...

• Janlin

Javisst ja! Salvan prövade vi men det gick inte alls. Han slickade, slickade o slickade hela tiden...

• pcotjej

Såg på tv där man talade om detta och visst är tassar känsliga finns ju skor tex för voffsingar man kan ta på. Oftast så spricker tassarna och blir såriga pga att tassarna har svårt för att tåla saltet efter vägarna som de häller på och det svider och spricker.

Skaffa skor helt enkelt hur dumt det än låter med då skyddas tassarna.

• Eliin

ja jag får nog ta och införskaffa tossor till honom för jag har smörjt och smörjt, men det hjälper inte och dessutom slickar han bort det direkt.

• Pallas Athena

Japp, vår hund förfryser tassarna när det är kallt! För det är helt enkelt det som händer (åtminstone för oss!).. När det händer brukar jag ta upp mina hundar och värma tassarna med handen (eller vanten) och sedan sätta ner dem. Då är det bra en stund innan det händer igen. Det har dessutom hänt på sådana ställen som inte saltas (t ex Norrbotten) så jag tror inte det beror på det.
    Jag har försökt ha på dem skor eller tossor, men de sparkar av sig hela tiden, eller också är de så störda av dem att de varken kan kissa eller gå ordentligt!
    Det vi gör är att gå korta promenader men oftare när det är så där kallt (för oss brukar det vara när det är kallare än ungefär 13-14 grader) - för salvan fick inte sitta på här heller.. dessutom kladdade den ner så fruktansvärt här inne innan vi gick ut!

• NoomiNoomi

Näe ingen hund men däremot har min katt samma problem fast då gäller det inne. Är det kallt på golvet inne som typ nu på vintern så får hon ont i tassarna och svårt att gå.

• Wolfhound

Min ena vovvsikille har problem med sina tassar i kylan. Har upptäckt att snön samlas i nnanför trampdynan under tassen. Där sitter stora klumpar som blivit is och gör att killen haltar och stannar och inte vill gå längre. Så jag brukar ta bort dessa isbollar och sen är det bra, då går han vidare tills nya bildas. Men vi går inte så himla långa rundor när det är så förbenat kallt.

• Lehen

Tittade på filmen välkommen valp idag.

Där sa dom just det som Wolfhound nämner om att det fastnar snö & sånt.

Man ska helt enkelt klippa bort pälsen mellan trampdynorna sa dom i filmen.

• Kantarellen

Finns väll tre anledningar till att vovvarna får problem med tassarna när det är kallt.
    1. saltet fräter på huden och det göt naturligtvis ont. Försök att hunden får gå där det inte är saltat samt att skölja av hundens tassar efter promenad.
    2. köldkramp, hunden får helt enkelt kramp av kylan. Tänk att inte stå stilla när det är kallt. Bar asfalt värkar vara västa underlaget. Händer det så värm tassen i händerna. (detta råkar min hund ut för ibland, då ofta på 3(!) tassar samtidigt vilket resulterar i att hon ramlar omkull)
    3. snön packar sig mellan trampdynorna, stanna och ta bort dom samt håll pälsen kort.

• frulan

Om det är köldkramp (Kantarellens alternativ 2) så kan det sluta illa om man fortsätter gå.
    Tänk på att massera väl och inte ta så långa rundor.
    Har du täcke till vovven? Värmen sticker ut genom ryggen.

• Eliin

jag klipper bort håret mellan trampdynorna på vår hund så det fastnar inte där. Men däremot är det sandat precis överallt här i vårt område så jag tror att kylan och de vassa sandkornen kan göra att det gör ont i tassarna på honom.

• Eliin

frulan: nej han är strävhårig och ganska rejält pälsad..=) Men jag tror helt enkelt det är sanden som gör ont tillsammans med kylan

• Kantarellen

Rekommenderar verkligen att ha täcke på hunden när det är kallt om det inte är ett pällstroll. Har jobbat lite med rehabilitering av hundar, och då var det obligatoriskt för alla att ha täcke på vovven! Ser en jätteskillnad på hur min hund rör sig med och utan täcke, betydligt mycket mer avslappnat med. så om hunden har problem med kyla ? fram med ett täcke! För inte går man väll ut på vintern utan jacka?

• Eliin

kantarellen: jag har ett täcke, men han gillar det verkligen inte. Han tycker det är så läskigt så han kan varken kissa eller bajsa. Dessutom försöker han bita av sig det hela tiden.

Svar på tråden Min hund får ont i tassarna när det är kallt.