Behöver hjälp angående utredning, autism och delad uppmärksamhet
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp med en fråga för jag hittar ingen info kring det någonstans. Misstanken om någon form av "mild" autism har funnits länge ang. sonen, jag la det hela på hyllan för ett tag efter förra utredningen som visade på vissa svårigheter men då inte fick diagnos. Han var då 2,5 år. Nu har förskola även dom påtalat vissa saker, bland annat att lek med kompisar inte riktigt funkar (han kommer inte riktigt in i någon lek med andra barn eller endast kort stund) och lite med kommunikationen men som de inte riktigt kan sätta fingret på vad. Saken är den att det som förbryllar mig lite är att personalens största problem är nog att han söker uppmärksamhet/bekräftelse på allt, vilket han gör hemma hela tiden också. Som t.ex. om det säger till om ytterkläder på förskolan när de ska ut så berättar han "nu går jag och hämtar kläderna" "nu har jag hämtat dom" etc etc. Alla barn där söker givetvis bekräftelse/uppmärksamhet men de upplevde det annorlunda och mycket mer med min son.
Han är också väldigt social och pratar hela tiden men det känns softa som han babblar på och inte lyssnar på vad jag vill säga eller svara. Har ett bra språk men har ändå svårt att berätta saker som man frågar och som kräver mer "fritt tänk". Sen är det mycket upprepningar, ekotal etc. Han kan svara på frågor och saker och ting man säger om det ligger i hans intresse just då men är det inget som han bryr sig så mycket om just då får man fråga/tjata många ggr innan man får svar.
MEN, just detta med att han hela tiden pockar på uppmärksamhet på ett eller annat sätt, det kanske låter dumt men brukar/kan det vara så vid en mild form av autism?
Han har även hyffsat god ögonkontakt även om den kanske inte alltid är så intensiv som jag upplever mer med andra jämnåriga. Han delar ofta uppmärksamhet kring saker, vilket han gör väldigt mycket att man ska kolla på vad han gör, vad han ser eller annat och känns ändå som han hyffsat ofta kollar tillbaka för att dela upplevelsen. Undrar samma där Brukar/kan barn med mild form av autism göra det?
Vet inte hur jag ska tänka kring ny utredning, det är på sätt och vis på gång men vet inte om vi borde vänta längre eller inte. Samtidigt känns det nödvändigt att göra något åt det hela. Han är ca 4 år.
Ibland har jag undrat om det inte rör sig om adhd istället, men lägger man ihop allt så känns det inte som att det rör sig om det. Har många rutiner för sig, närhet på hans villkor etc etc.