• Anonym (Tjejen)

Är 18 och blir helt sjuk i huvudet av alkohol. Hjälp?

Hejsan

Är en tjej på 18 som precis börjat dricka alkohol. Innan var jag mycket emot det och höll mig borta från det mycket längre än mina vänner.

Jag blir helt dum i huvudet av att dricka men jag gör ändå om det. Kan man lära sig att hantera alkohol bättre? Jag gör så dumma saker och jag skäms. I helgen t.ex. var jag ute och då träffade jag två killar som jag sedan hade sex med, samtidigt. Jag är äcklig.

Jag sög av en kille i baren och blev därmed utslängd. När det är dags att gå hem kommer jag knappt innanför dörren. Har hamnat i fyllecell för att jag betett mig dumt mot polisen. Har även fått alkohol förbjud på hemresan på Tysklandsbåten för att jag gått upp till orkestern och strippat. Jag skulle aldrig göra såhär i nyktert tillstånd, aldrig. Jag tappar liksom kontrollen och har inga gränser. 

Vad är det med mig? Ingen annan blir såhär dum när vi är ute, varför blir jag det? Jag kanske måste sluta dricka? 

Jag är en väldigt lugn tjej annars och alla säger att jag blir helt annorlunda när jag dricker. Jag vill lära mig hantera alkohol. 

Någon som har tips?

• Svar på tråden Är 18 och blir helt sjuk i huvudet av alkohol. Hjälp?
  • Gogelina

Sluta drick helt enkelt..

• Anonym (-)

Min man blev också helt dum i huvudet av alkohol i 18-20 års ålder. Han blev arg och sade elaka saker till folk, ställde till med bråk och sårade gamla flickvänner utan att minnas något av det dagen efter. Han hade ingen kontroll alls. Lösningen blev att sluta dricka helt. Det går inte att skapa sig lite kontroll när läget är sådant. Han har nu varit helnykterist i 23 år.

• Anonym (jossan)

Enkel lösning: drick inte. Du kan uppenbarligen inte hantera alkohol.

• Vendelamarie01

Det låter ju som att det inte är något för dig riktigt. Det är svårare för vissa och så är det. Om jag var du skulle jag nog i alla fall inte dricka i situationer där jag kunnat utsätta mig för saker som jag vet skulle vara skadliga för mig. Som jag skulle ångrat. 

Om du trots allt vill "lära dig" vilket jag inte vet om jag rekommenderar alls. Testa att dricka ett eller två glas vin på en middag med bara några tjejkompisar. Blir det likadant? Är det så att du klarar dig om du skippar starkspriten? Sätt en maxgräns på hur mycket du får dricka och håll den? t.ex. drick endast på förfesten. Ha inte med dig mer än du vet att du klarar av, lämna sedan pengarna hemma så du inte kan köpa med alkohol ute? Testa att gå ut nykter några gånger så kanske du ser att du inte behöver så mycket alkohol? Prata med dina vänner om att de ska säga till dig att sluta dricka, kom kanske överens om att de ska säga till dig vid X drinkar. 

Detta var bara totalt påhittade förslag, vet inte om något funkar. Men som sagt, det låter kanske som att du inte bör dricka alls. Men det kan ju inga främlingar på internet övertyga dig om såklart. 

• lövet2

En del människor kan inte hantera alkohol, och du är en av dem. Lösningen är att låta bli spriten innan du förstör ditt liv!

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (-) skrev 2013-11-12 23:15:44 följande:
    Min man blev också helt dum i huvudet av alkohol i 18-20 års ålder. Han blev arg och sade elaka saker till folk, ställde till med bråk och sårade gamla flickvänner utan att minnas något av det dagen efter. Han hade ingen kontroll alls. Lösningen blev att sluta dricka helt. Det går inte att skapa sig lite kontroll när läget är sådant. Han har nu varit helnykterist i 23 år.
    Det är illa och jag har funderat på att sluta många gånger men jag vill så gärna kunna dricka och bete mig. Vissa kanske inte borde dricka och jag är en av dessa men tycker det är så dumt att just jag blir konstig. Jag vill kunna dricka och vara normal precis som mina kompisar..
  • EnAnonumius

Jag har tre tips till dig...

1 Sluta dricka alkohol

2 Sluta att dricka alkohol

3 Drick inte mer än att du behåller fullt omdöme, har du kvar fullt omdöme på två öl  och förlorar omdömet efter tre öl så får du vackert bara dricka MAX två öl.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tjejen)
    Vendelamarie01 skrev 2013-11-12 23:20:53 följande:
    Det låter ju som att det inte är något för dig riktigt. Det är svårare för vissa och så är det. Om jag var du skulle jag nog i alla fall inte dricka i situationer där jag kunnat utsätta mig för saker som jag vet skulle vara skadliga för mig. Som jag skulle ångrat. 

Om du trots allt vill "lära dig" vilket jag inte vet om jag rekommenderar alls. Testa att dricka ett eller två glas vin på en middag med bara några tjejkompisar. Blir det likadant? Är det så att du klarar dig om du skippar starkspriten? Sätt en maxgräns på hur mycket du får dricka och håll den? t.ex. drick endast på förfesten. Ha inte med dig mer än du vet att du klarar av, lämna sedan pengarna hemma så du inte kan köpa med alkohol ute? Testa att gå ut nykter några gånger så kanske du ser att du inte behöver så mycket alkohol? Prata med dina vänner om att de ska säga till dig att sluta dricka, kom kanske överens om att de ska säga till dig vid X drinkar. 

Detta var bara totalt påhittade förslag, vet inte om något funkar. Men som sagt, det låter kanske som att du inte bör dricka alls. Men det kan ju inga främlingar på internet övertyga dig om såklart. 
    Tack för dina tips! Jag har testat att gå ut utan att dricka och det funkar väl men tycker det är så mycket roligare att göra det och vara med liksom. Säger mina vänner att jag bör sluta vid ett antal glas så blir jag arg och jag lyssnar inte. Innan hade vi tjejkvällar med vin och åt lite gott men jag kan liksom inte sluta där, jag vill alltid ha mer. Jag har sökt mig till andra vänner nu som festar mer än vad mina tidigare vänner gör. Jag vill liksom dricka men ändå inte, för jag gör bara en massa dumheter men jag vill inte sluta helt ändå..Rynkar på näsan 
  • Anonym (Tjejen)
    EnAnonumius skrev 2013-11-12 23:24:32 följande:
    Jag har tre tips till dig...

1 Sluta dricka alkohol

2 Sluta att dricka alkohol

3 Drick inte mer än att du behåller fullt omdöme, har du kvar fullt omdöme på två öl  och förlorar omdömet efter tre öl så får du vackert bara dricka MAX två öl.
    Jag borde kanske sluta men jag vill inte egentligen. Jag tror alltid att det ska bli bättre och annorlunda nästa gång.. Saken är, när jag börjat dricka så slutar jag inte förrän jag däckar. Det går inte att säga, nä nu räcker det. Jag vet inte varför.
  • Anonym (gammal kärring)

Alla kan inte "lära sig" hantera alkohol. Är din hjärna skapt så att den reagerar så, så är sprit inget för dig.

En kompis till mig blir också knäpp av sprit, han har varit vit sen han i 20-årsåldern försökte tjurfäkta lastbilar på motorvägen i mörkret och det krävdes fyra man för att ta honom därifrån.

Mitt råd är att du slutar dricka innan du orsakar dig själv eller någon annan obotlig skada (fysiskt eller socialt).

Svar på tråden Är 18 och blir helt sjuk i huvudet av alkohol. Hjälp?