• Krulltott83

Hur konstateras borrelia hos barn

Sonen fick en rodnad under ögat i lördags o igår 8.00 försökte jag få läkartid då det spridit sig upp till ögonbrynet, halva näsan o halva pannan... Fick bara tid till sjuksyster 15.00 som tyckte läkare skulle kolla... fick tid 18.00 (sonen är 4 år o det tar 20min enkel tur mellan hemmet o vc) 18.35 kom en lagom engagerad läkare som inte presenterade sig... tittade knappt utan sa att det va svårt att veta vad det är... Mannen nämnde att sonen haft en fästing på ryggen för någon månad sedan... Då säger läkaren Jaja vi kan ju prova behandla mot det o skrev ut antibiotika i 10 dagar... Nu vet jag inte om jag borde få någon mer att kolla... Läkaren va inne hos oss knappt 5 minuter...

Det röda är väldigt varmt, men han har inte ont av det säger han... 

brukar man inte ta blodprov för att konstatera borrelia?

• Svar på tråden Hur konstateras borrelia hos barn
  • Oozy

Om jag hade varit dig jag skulle prata med en annan läkare för att vara på den säkra siden. Om misstänkarna finns att det är borrelia då ta man ett blodprov. Det Är inte alltid 100% säkert med blodprovet. Om det visa sig att det är borrelia behöver man får mellan 10-20 dagars antibiotika. Jag tror prognosen är väldigt bra hos barn särskilt om det upptäcks tidigt. www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/Borrelia-rek_webb_bokmärken.pdf Här får du en bra länk som beskriver symptomen hos barn och behandlingen. Om du väljer att ger antibiotker och barnet inte blir bättre och har borrelia eller starka misstänker att det är borrelia då hade jag försökt ta konakt med infektions klinikken på hässlholm sjukhus. dem har en större kunskap. Ang borrelia och barn, Det finns en kvinna som heter Katharina Örnstein på hässleholms sjukhus som har forskat inom området jag hittad en länk med hennes namn. www.skane.se/upload/Webbplatser/Labmedicin/Verksamhetsområden/Klinisk%20mikrobiologi/LABnytt%20Mikrobiologi/LABnytt_mikrobiologi_borrelia_0905_rev.pdf Hoppas att det löser sig snabbt! Hälsningar, Oozy

Svar på tråden Hur konstateras borrelia hos barn