Inlägg från: LinneaJosie |Visa alla inlägg
  • LinneaJosie

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

skogsvitter skrev 2013-11-13 18:18:46 följande:
    Jag tycker du kan minska mängden mat per gång hellre än att börja ta bort mål, det skulle innebära att det går på tok för lång tid mellan målen annars! Ocj ja jag tycker de har en poäng, det finns en tydlig koppling mellan snabb viktuppgång eller hög vikt under första året hos barn som får ersättning och framtida övervikt.

Även ammade barns viktuppgång de första sex månaderna är en riskfaktor för övervikt. m.advances.nutrition.org/content/3/5/675.full
  • LinneaJosie
    blom1983 skrev 2013-11-13 19:54:36 följande:
    JAsså, visste inget om den forskningen. Kan du länka snälla? Enda dom sa va att ta bort nattmålet, se till att ha strukna mått så han inte får mer puvler än de ska va vilket ja alltid gör redan innan. o se till att han rör sig mkt. men han leker alltid på golvet i hoppgunga eller gåstol. mer rörelse kan ja ju inte få in. men väl på golvet snurrar han runt över hela vardagsrummet 

Jag tar mig friheten: m.advances.nutrition.org/content/3/5/675.full
  • LinneaJosie
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-13 20:47:51 följande:
    Det märkliga i det hela är ju rekommendationen om bantning. Nu kan jag inte ersättning och ersättningsmängder (någon annan är säkert kunnig här i tråden), men jag får en känsla av det du skriver att han äter helt normalt för åldern (rätta mig om jag har fel någon) och då borde BVC reagera genom att fundera vad det i så fall kan göra att han går upp så mycket i vikt TROTS att han äter fullkomligt normalt. De borde inte rekommendera bantning utan utreda vad hans (om den är onormal, men eftersom barnläkaren reagerat så starkt) onormala viktuppgång faktiskt beror på. 

Håller med. TS, du kanske borde prata med BVC igen och be om remiss till barnläkare (inte BVCs egna) om han äter normala mängder mat men ändå är så stor.
  • LinneaJosie
    skogsvitter skrev 2013-11-13 21:56:44 följande:
    Sorry att jag spammar nu men måste svara på detta också, nytt för mig men superbra att man studerat detta med bröstmjölken närmare också! Dock står ju att amning åtminstone i viss mån skyddar mot framtida övervikt, men att risken tycks öka om mamman själv tex lider av fetma eller diabetes (?) i och med att bröstmjölken påverkas av detta. Tack för länken, väldigt intressant och jag hoppas det kommer mer forskning om detta snart då det som synes finns massor av kunskapsluckor!

Ja, jag tyckte också den var intressant! Verkar vara ett komplext samband mellan amningsvikt och framtida övervikt då det precis som du säger också skyddar!
  • LinneaJosie
    tomsfru skrev 2013-11-18 16:39:35 följande:
    jag hade problem med amning pga infektion så började med ersättning och gick sedan succesivt över till amning varpå det fungerade fullt ut runt 3-4 månader och jag kan säga att det är olika hur överviktig en ersättningsbebis och en amningsbebis får vara. Ersättningen kan inte bebisen förbränna på samma sätt som bröstmjölken så kilona eller hektona de lägger på sig extra av ersättningen har därför visat sig funnits kvar till stor del även när barnen blir äldre. Detta till skillnad från barn som får bröstmjölk som inte har visat någon tendens att behålla sin övervikt (eller hur man uttrycker sig om spädbarn) när de växer o blir äldre. Så förklarade min bvc-sköterska när jag frågade henne gällande att jag fick olika direktiv när jag gick över till amningen helt. kanske en liten förklaring då TS barn får ersättning o alla de barn som jag läst tagits som exempel varit ammade

Du har fel. Tryck på visa endast under mitt namn så får du en matnyttig länk.
  • LinneaJosie
    skogsvitter skrev 2013-11-18 17:14:54 följande:
    Fast det är ju bara delvis fel, rent generellt är det ju ändå så (enligt vad man vet hittills) att bröstmjölken inte alls ger samma risker som ersättning! Däremot finns det enstaka faktorer hos modern som tillsammans med en kraftig viktuppgång hos bebisen kan ge samma risk som ersättningen alltid gör. Som kraftig övervikt hos modern tex, eftersom det påverkar bröstmjölkens sammansättning.

Jodå. Jag blev bara lite less på art vissa "sanningar" aldrig slutar upprepas.
Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???