blom1983 skrev 2013-11-13 17:41:57 följande:
Vi skulle aldrig komma på tanken att ge han godis eller liknande.
Jag har problem med vikten o haft hela livet även när ja va som mest aktiv o träna 3 dar i veckan o tävla var helg.
MEn sen har ja mina sug som verkligen inte är dom bästa absolut o sant de vill ja ju inte föra över på mina barn.
vi har även en dotter på 4,5 år som är 100cm o väger 16,5kg
Jag tror verkligen inte att ni behöver ändra på något. Att sluta med nattmålen kan ju vara skönt för att man då förhoppningsvis får sova längre men annars så är det ju inte ovanligt att barn kräver nattmål även vid 1 års ålder. Speciellt om de blir ammade. Vår grabb har legat över snittkurvan i både vikt och längd sen födseln men så fort han började krypa så sjönk han under kurvan i vikt. De flesta barn, oavsett hur tjocka de varit som bebisar, blir ju rätt så spinkiga när de är några år förutsatt att de får bra mat och inte skräp hemma. Kör på och låt bli att kommentera vikten nästa gång ni är hos BVC tycker jag. För övrigt känns det fruktansvärt oansvarigt av BVC att säga att barnet behöver gå ner i vikt och sen inte ge något stöd alls kring hur det ska gå till. Det är ju stor skillnad på att "banta" ett barn och en vuxen även om barnet nu skulle vara överviktigt.