• skpklm

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

straw2008 skrev 2013-11-13 20:38:58 följande:
    Jag har nog aldrig sett en så tjock 6 månaders. Säkert världens mysigaste men jag förstår faktist att de reagerar.

Ja,  i den här frågan håller jag med dig till 100 %!
  • skpklm
    blom1983 skrev 2013-11-13 20:42:30 följande:
    ja o ja vet ju att han e stor för sin ålder. de har ja tänkt på sen han va drygt 3 månader. Men ja har adrig gett mer än rekomenderad mängd mat
    När du ammade,  hur kunde du veta att du gav rekommenderad mängd?
  • skpklm
    straw2008 skrev 2013-11-13 20:48:07 följande:
    Var stolt över ditt barn, kan tänka mig att de är lite hårdare mot de som ger ersättning... Vet inte varför men jag har aldrig hört de gå på någon som ammar.
    Det beror nog på att så länge barn ammas regleras aptiten mer normalt.   Kan inte länka till det och är inte vetenskapsman -  har snappat upp  att det lär vara så.
  • skpklm

Har en släkting som är väldigt obekväm med sin vikt;   hon är nu drygt 50 och har dragits med övervikt hela sitt liv.  De som följt hennes uppväxt tror att det hela grundlades under då.    För att mamman som var hemmafru skulle få sova på nätterna gick pappan upp och gjorde välling,  gärna dubbel dos för han som förvarvsarbetade också behövde  sova resten av natten,

Välling är väl värre än ersättning  i och för sig.   Personligen tycker jag bilderna på barnen i tråden är ,,,  vet inte vilket ord jag vågar använda.

• skpklm
    skogsvitter skrev 2013-11-14 12:29:24 följande:
    Fast det är faktiskt inte så enkelt. Att ingen sa något "på den tiden" kan ju bero på att detta grundar sig i modern forskning, man visste inte dessa risker för 10 år sen (då hade vi ju dessutom inte ens tillnärmelsevis så allvarliga problem med övervikt och fetma hos barn i landet heller). Det är vetenskapligt bevisat att tillväxten under första året förutsäger framtida övervikt. Det är inget som folk bara har hittat på, det är fakta! Nu försöker man ytterligare studera mer komplexa faktorer kring detta samband, vad det egentligen är som påverkar och inte. Tydligast är dock att flaskmatade bebisar löper större risk än de som ammas, om viktuppgången är för stor det första året.

Långt ifrån alla "springer av sig" det man tidigare lagt på sig!

BVC har inte fel i att risken finns och att de uppmärksammar barn i riskzonen är bara bra, däremot är det förstås helt fel att ange minskad mängd mat som enda preventiva åtgärd för framtida övervikt... istället bör de rimligtvis utreda varför han lägger på sig så mycket, med tanke på att han äter normal mängd för sin ålder (enligt vad TS skrivit här).
  • skpklm
    Mandelskorpan skrev 2013-11-14 21:21:06 följande:

Här är en till, fick byta stol i bilen pga både längd i vikt - 2 kurvor över på båda. Vägde också 18 kg vid 2.5.....
    När jag började skolan,  det år jag fyllde 7 år,  vägde jag 18, 9 kg -  120 cm lång.
  • skpklm
    Lajkie skrev 2013-11-14 22:44:11 följande:
    Orkar inte läsa alla kommentarer men snälla värld, mitt tredje barn var en riktig fetknopp som bebis. Han helanmades pga matvägran i 10 mån och valkarna bara flödade på gossen. Nu är han 3,5 och som ett streck!
    Alltså pojken kunde knappt sitta för han var så tjock. Och det var enbart pga bröstmjölken.
    Hade två flickor sen innan som vägde 7 resp 8 kg på ettårsdagen. Jämfört med gossen som vägde över 12 kg.
    Man kan väl inte banta en bebis. Och hur ska ni kunna ta bort nattmat? Mina bebisar hade skrikit sig fördärvad om jag vägrat ge dem natt-tutt!
    Stå på dig!
    Men ts ammar inte sitt barn  (längre?)   vad jag läst mig till,  lär vara skillnad betr.  aptitreglering.
Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???