Inlägg från: blom1983 |Visa alla inlägg
  • blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Anna J01 skrev 2013-11-13 18:54:10 följande:
    Jag har inget som helst förtroende för bvc. Alla är likadana. Dom stirrar sig blinda på sin kurvor fån 50-talet och kan inte se en millimeter utanför sin trånga box. Har inte träffat någon som kan ett smack utanför standarsvaren..... Ååå andas! Jag gillar inte bvc helt enkelt. Jag har två barn och väntar det tredje. Går bara till bvc för att man "måste." Spelar nån trevlig trudelutt i huvudet medans jag är där och ler och nickar. Jag skulle skita fullkomligt i om dom sa att min 6-månaders var överviktig. Av ersättning dessutom... Skillnad om han fick cola i nappflaskan.
    Ja eller hur. men de finns väl ingen vettig förälder som skulle ge sin 6 månaders massa socker som cola eller godis eller liknande. 

JA försöker bearbeta de dom sagt o sen göra de som känns bäst för mig som förälder.

MEn kämpar med att ens titta på sonen nu utan att känna mig ledsen o skyldig till att han e så pass stor som han är.  
  • blom1983
    jashrinah skrev 2013-11-13 19:07:58 följande:
    till mig sa de att semper 2 endast skall användas 1-3 gången / dag , och om barnet fortfarande äter ersättning så skall man fortsätta med 1an =) 
    okej e 1 magrare då ? för med ettan vill han äta var 3 timme men med 2 an håller han sig 4-5 timmar baserat på samma mängd vatten (180)
  • blom1983
    Lovisblomman skrev 2013-11-13 19:49:33 följande:
    Byt BVC! Var bland det värsta jag hört. Man ska va rund o go så liten.
    ja jag har ju tyckt de med även om min kille e lite mer än bara rund .. de vet ja men banta?
  • blom1983
    straw2008 skrev 2013-11-13 20:04:28 följande:
    Sa de verkligen så eller är det din tolkning TS?? Vilken BVC går du på?
    Dom sa verkligen så. vill inte gärna hänga ut bvc heller då ja bor i en liten "by"
  • blom1983

De är skönt o se att fler tycker så som ja ändå tycker. Att man bantar INTE ett så litet barn.

detta är min son
  • blom1983
    straw2008 skrev 2013-11-13 20:38:58 följande:
    Jag har nog aldrig sett en så tjock 6 månaders. Säkert världens mysigaste men jag förstår faktist att de reagerar.
    ja o ja vet ju att han e stor för sin ålder. de har ja tänkt på sen han va drygt 3 månader. Men ja har adrig gett mer än rekomenderad mängd mat
  • blom1983
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-13 20:47:51 följande:
    Det märkliga i det hela är ju rekommendationen om bantning. Nu kan jag inte ersättning och ersättningsmängder (någon annan är säkert kunnig här i tråden), men jag får en känsla av det du skriver att han äter helt normalt för åldern (rätta mig om jag har fel någon) och då borde BVC reagera genom att fundera vad det i så fall kan göra att han går upp så mycket i vikt TROTS att han äter fullkomligt normalt. De borde inte rekommendera bantning utan utreda vad hans (om den är onormal, men eftersom barnläkaren reagerat så starkt) onormala viktuppgång faktiskt beror på. 
    mina tankar har sviktat åt de hållet med. Men känner inte till nån sjukdom som skulle orsaka viktökning så kraftigt. nästan 1 kg / månad 

han föddes "normal" 3400g 48 cm  
  • blom1983

ja asså 1 kg i månaden är snitt om man ska slå ut hans längd på 6 månader - hans födelsevikt.

• blom1983

Min plan är att föra matdagbok nu fram till nästa besök. 
    kommer skriva ner :
    Vad han äter
    Mängden
    klockslaget

o sen ta med de nästa besök o då kolla vikten o se över om han ökat lika mkt då trots goda matvanor , kanske få en utredning på de 

• blom1983
    pippas skrev 2013-11-14 08:28:40 följande:

Kan bidra med min kära son när han var 5 månader och vägde 11,6 (!!) kg. Dock endast ammad till den vikten så jag fick aldrig några "pikar" från BVC. Han är fortfarande stor men har planat ut något enormt dom senaste tre åren. Nu är han snart fyra år och väger 18-19 kg och är 105 cm lång. Har knappt gått upp något på två år men det behövs ju inte heller med dom reserverna ;). Haha. Njut av din fina unge!! BVC är skit ibland.
    Vilken sötnos!
  • blom1983

Nu har ja läst ikapp o ska försöka ge svar på allt ni skrivit...

JA gjorde felet o trodde semp2 va de naturliga steget efter 1. Men ja jag såg de igår kväll att shitt de e ju tillskott.
    Vet att de va klantigt av mig men bvc och läkaren tyckte de va en bra ide att gå över.
    Detta kommer ja nu inte göra!

Min son har lite känslig mage därav att vi inte gått in mer på regelbunden fast föda utan vänjer fortfarande magen vid det.

Han blir lätt förstoppad.

Detta med att hur aktiv han är.

Vi har honom på golvet i stort sett all vaken tid.
    varierar med hoppgunga o gåstol emellanåt men annars e de golvet som gäller o han älskar att leka på golvet.

Ibland vill han sitta o leka ibland vill han ligga o då snurrar han runt som hejsan.
    vänder från mage till rygg och åt andra hållet.

Så mer aktiv kan ja inte göra honom.
    Han har även idag för första gången ställt sig i krypläge men han kommer inte nån stans utan står bara på knä o händer än.

Självklart kommer ja va noga med vad han äter i fast föda för vill inte se mitt barn tjock när han blir äldre.
    Min dotter på 4,5 år är smal med väl synliga revben och hon äter samma mat som mig o maken.

Men ja jag sitter o får i mig fel på kvällen när hon sover o ja kämpar mot detta beteende (tröstäter) med dietist.

Tar till mig alla råd o försöker reda ut vad som är bäst för min son.

igårkväll åt han 180ml kl 17.30 somnade 19.00 vaknade kl 04,15 o va hungrig.....
    Han fick mat kl 05.00

idag har han ätit var 4:de timme o nu vakna han o ska få ny blöja o hoppas han somnar om då han åt kl 19.30 så se om han kan somna om o sova till imorgon nu utan mer mat ikväll.

JA ska föra dagbok sen kommer ja själv väga han en gång i veckan och sen i januari på återkontrollen visa upp matintag och vikt under dessa veckor o då ser ja ju själv under tiden om de går för fort upp då kan ja agera innan bokad tid . o se om de kan ligga nån typ av sjukdomstillstånd i grunden eller inte.

• blom1983

Jag har försökt ta bort natt målet men de är svårt. Att ersätta med lite vatten funka inte. Pojken min skriker så han får panik och då framkallar han ett astmaanfall. Så efter att kämpat drygt 45 min var natt nu så ger jag upp. Han får mat på natten men mindre mängd än på dagen och nu äter han semp 1 180 ml / 4-5 timme. Men varvar in mat 1 gång om dagen

• blom1983

Är just de det går inte har verklige försökt här.

Lajkie skrev 2013-11-14 22:44:11 följande:
    Orkar inte läsa alla kommentarer men snälla värld, mitt tredje barn var en riktig fetknopp som bebis. Han helanmades pga matvägran i 10 mån och valkarna bara flödade på gossen. Nu är han 3,5 och som ett streck!

Alltså pojken kunde knappt sitta för han var så tjock. Och det var enbart pga bröstmjölken.

Hade två flickor sen innan som vägde 7 resp 8 kg på ettårsdagen. Jämfört med gossen som vägde över 12 kg.

Man kan väl inte banta en bebis. Och hur ska ni kunna ta bort nattmat? Mina bebisar hade skrikit sig fördärvad om jag vägrat ge dem natt-tutt!

Stå på dig!

• blom1983
    Cadencee skrev 2013-11-18 07:36:52 följande:
    Jag vet inte hur du gjort men när jag tog bort nattmålet (sonen va 6 månader) så minskade jag med 30 ml varje vecka. Sen när det var 60 ml kvar fick han vatten men oftadt hjälpte det med en klapp på rumpan :) ett litet tips iallafall på hur jag gjorde :)

Tack för det tipset. Ska testa denna metod. Jag har försökt ta bort de allt på en gång då Bvc sa att ja skulle göra så.
  • blom1983

Min plutt äter fortfarande på natten ibland. inte varje natt men ibland. o då räknar ja inte målet vid 5-6 på morgonen som natt ... då e de ju ändå ny dag o morgon . Men oftast äter han här ersättning vid 19-20 tiden o sen sover han oftast till 5-6 o då e han hungrig. men emellanåt vill han äta vid 1-2 tiden på natten o då ger ja han 120 ml. Men nu äter han även mer o mer vanlig mat o gröt på dagarna. men ja har inte vägt han än.

men kompisen tycker han verkar smalnat av men ja ser de inte. 

Men så har han även börjat försöka krypa mer o mer men än går de inte riktigt o han har även börjat försöka gå med gåvagn vilket inte heller kommit igång än ordentligt.

Så kanske rör han sig så pass nu att han gör av med de han stoppar i sig... 
    tänkte väga han här hemma snart.

om de går på vanlig våg?

han äter i snitt var 4-5 timme o knappt på natten

• blom1983
    Tuffu skrev 2013-11-14 15:44:28 följande:
    Har inte läst hela tråden men är han inte lite kort? 64 cm?

Min skrutt var 65 när han var på 4månaderskollen. 
    ja han e ganska kort. .. kortare än medel. han ligger strax under understa sträcket om ja mins mig rätt
  • blom1983
    blom1983 skrev 2013-11-13 17:26:03 följande:
    Va på 6 månaders kontroll idag med min son.

han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160

pappan är 159

Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"

dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"

Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 

Men hur ska ja göra på dagarna?

Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.

han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.

o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

Uppdaterar lite. Nu är mitt barn 8 månader o väger 9875g och är 66,6cm . O Bvc tyckte de såg bättre ut nu. Då vikt planat ut lite dom senaste gångerna.
Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???