• nena25

Atypisk autism och glömska

Har en 8-årig son med atypisk autism och försenat tal (svårt med uttalet men pratar mycket) Något vi märkt är att han har svårt att komma ihåg saker ofta ( vad han gjort i skolan är ju vanligt att barn ej kommer ihåg) men andra saker, tex: Han har kissat och borstat tänderna innan sängdags, innan sängen går han och säger godnatt till katten, sen stannar han upp vid toan, " jag kommer ej ihåg om jag borstat tänderna, allvarligt" säger han . Det verkar som om han menar allvar.

Finns även andra liknade saker. Men långtidsminnet verkar riktigt bra istället.

Sen nyligen när vi hälsade på min bror på annan ort några dagar: Vi hade varit ute och halvsprungit hem i regnet, sonen fick skavsår och tog av sig skorna och gick barfota hem, blev blöt och kall. Min man gick in före i huset och ordnande så han kunde duscha sig varm. Sonen och jag gick i annat rum för att byta om kläder. När sonen märker att min man redan är i badrummet, så blir han jätte ledsen och arg (nästan hysterisk) varför har pappa hunnit före oss ??? Han förstår inte alls.Sonen såg när han låste upp dörren och gick in. Försöker förklara hur vi gick hem i regnet, skorna, blöta fötter och att pappa låste upp dörren. Det kommer han ihåg säger han, och han förstår inte hur pappa kom före oss in i huset!??? Vi fattade ingenting...Rynkar på näsan Han var riktig ledsen och verkade lite desorienterad nästan. Hysterisk.. Han brukar bli arg och få utbrott ibland men inte såhär....

Och idag när en frisör han gick till frågade vilken klass han gick i så visste han inte??? Han frågade mig. (iofs kanske hon skulle frågat: vilken klass i skolan går du i?, viktigt med hur man säger för vår son)

Någon som vet vad det kan bero på? Stress??
    Han har även lite huvudvärk och magont då och då ( magen ok enligt prover, ser lite sämre, skelar lite, ska få glasögon senare) 

• Svar på tråden Atypisk autism och glömska
  • nena25

Han fick diagnos redan vid 3 år. Då hade han dålig ögonkontakt, lyssna ej på sitt namn när man ropade, lekte utanför barngruppen, för sig själv, svårt att somna och vaknade ofta,väldigt sent tal på mm. Nu har han mycket bättre i det ,men har svårt med uttal, svårt med samspelet med andra. Extremt noga att följa regler, sig själv och andra, vill ha rutiner och förberedelser genom bildschema vid större grejer.blir ofta arg och kan skrika när han ej får som han vill, inte förstår sociala samspelet. Noga med hur man säger, säger han eller jag inte ordet "lovat " så har man ej lovat något mm. Men inga direkta special intressen, ev lego då. Jätteduktig på att se ritningar, uppfinna saker och lätt för matematik.

• Lady Paraplyh

Det låter som att han har ett väldigt dåligt arbetsminne.

• Blixa

När det gäller att han inte minns om han t ex borstat tänderna tänker jag att det beror på att sådana saker inte fungerar automatiskt hos honom. Jag känner igen det hos min son och även hos mig själv. Inga sådana rutiner går på autopilot utan jag måste faktiskt tänka varje steg. Blir därför lätt störd och har problem med det t ex när jag hämtar barnen på fritids. Om någon annan förälder/personal börjar prata med mig har jag mycket svårt att t ex komma ihåg att packa ihop alla saker.

De andra två exemplen tror jag inte alls beror på minne. När det gällde vilken klass han går i tippar jag på att han inte förstod frågan, att frågan betydde något annat för honom. Om hon istället frågat: Går du i 4:an? är jag ganska säker på att han skulle ha svarat nej.

Situationen där din man kom före er in i huset förstår jag inte. Däremot känner jag igen situationen. Sonen frågar någonting i "Varför"-form  och vi svarar, men det blir uppenbart att det inte egentligen är det han undrar. Detta leder oftast till utbrott.

Svar på tråden Atypisk autism och glömska