• Anonym (Anja)

Min son vill utbilda sig till florist, är det okej?

Min son vill utbilda sig till florist. Han går alltså i nian nu och vill söka in på floristlinjen på gymnasiet. 
    Som jag tror är florister dåligt betalda, sliter mycket på sig själva och finns inte mycket jobb.
    (om någon florist läser detta, skriv gärna hur arbetsmarknad, lön osv ser ut)

Tycker ni det är okej att jag låter min son söka in på denna linje? Jag menar, bygg, el och vvs exemeplvis ger ju bättre betalt och en bättre framtid, väl???

• Svar på tråden Min son vill utbilda sig till florist, är det okej?
  • Heidi1

Viktigast är väl att han trivs med det han ska jobba som/med eller?

• Erizajo

Men herregud var glad att han har ett mål! Pengar är inte allt, om han brinner för det ska du såklart stötta honom!

• Bragdoll

Men om han vill läsa till florist är väl ändå byggbranschen inte något substitut? Kan han inte få plugga till det han vill?

• Anonym (-)

Men om det hade varit en tjej som velat söka in till florist? Hade du brytt dig så eller du hade velat att hon också skulle sökt till något som bygg eller nåt? 
    Låter lite som att du har något emot att det är en kille som söker till ett ''kvinnligt'' yrke. Just för att du istället tycker att han ska söka till något som bygg, el eller vvs?

Låt honom göra det han vill och inte de du vill!  

• Anonym (123)

Håller helt med dom andra! Det är väl vad han trivs med och mår bra som är det viktiga, inte vad han ev kommer tjäna!? Tycker inte riktigt att det är du som ska "låta honom" söka en linje, utan att det istället ska vara helt hans val...

• FuckGoggleAskMe

Nej för helvete - bögvarning!!!

A andra sidan blir han säkert en duktig florist (eftersom han är intresserad) och urdalig byggare (eftersom han inte är intresserad), och kan han bara marknadsföra sig själv, hitta rätt jobb, rätt nisch etc, blir det nog perfekt!

Man bli framgangsrik pa det man är intresserad av!

• Gryntroll

Varför inte? Trivs man brukar det bli bra. Vad ingår, blir man behörig till högdkola efter programmet (blir man det av alla kanske?). I så fall ser jag absolut inga problem. Annars är det nog den biten som skulle otoa mig mer, om han skulle vilja studera vidare längre fram kan det ju vara bra att vara behörig (även om det går att plugga upp osv men det tyckte jag kändes som slöseri med tid mär jag gjorde det).

• Queenie70
    Heidi1 skrev 2013-11-13 19:32:58 följande:
    Viktigast är väl att han trivs med det han ska jobba som/med eller?

Det viktigaste är ATT man får jobb och att man kan leva på sitt arbete. Att man trivs är sekundärt. Skulle inte rekomendera mitt barn att söka florist, men inte heller försöka driva in honom på nåt som ligger så förfärligt långt bort som vvs-utbildning. Skulle hjälpa mitt barn att hitta alternativ som både var praktiskt och där barnet fick utlopp för nåt han i alla fall hade ett visst intresse för. När man har framtiden säkrad kan man alltid senare i livet bli florist om man fortfarande vill.
  • La Lola

Låter din son...?
    Han bestämmer väl ändå själv vad han vill plugga hoppas jag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Charissima
    Anonym (Anja) skrev 2013-11-13 19:31:31 följande:
    Min son vill utbilda sig till florist. Han går alltså i nian nu och vill söka in på floristlinjen på gymnasiet. 
    Som jag tror är florister dåligt betalda, sliter mycket på sig själva och finns inte mycket jobb.
    (om någon florist läser detta, skriv gärna hur arbetsmarknad, lön osv ser ut)

Tycker ni det är okej att jag låter min son söka in på denna linje? Jag menar, bygg, el och vvs exemeplvis ger ju bättre betalt och en bättre framtid, väl???

Menar du på fullt allvar att du ens tänker tanken att förbjuda din son att söka en linje han vill gå ?

Den rätten bör du inte ta dig. Var glad att sonen vill något och är modig nog att vilja något annat än genomsnittet! 
  • Anonym (mamma)

Min son utbildar sej till Hår- och makeup stylist! Han är ensam kille i sin klass.
    Skulle aldrig fått för mej att säga till honom att söka något annat när det var det han ville göra och är intresserad av! 
    Jag tänker att det kan vara en fördel att vara kille i en tjejdominerad bransch eller tvärtom.

• Fanny b
    Gryntroll skrev 2013-11-13 19:44:12 följande:
    Varför inte? Trivs man brukar det bli bra. Vad ingår, blir man behörig till högdkola efter programmet (blir man det av alla kanske?). I så fall ser jag absolut inga problem. Annars är det nog den biten som skulle otoa mig mer, om han skulle vilja studera vidare längre fram kan det ju vara bra att vara behörig (även om det går att plugga upp osv men det tyckte jag kändes som slöseri med tid mär jag gjorde det).

Man får en grundläggande behörighet på alla gymnasieprogram, däremot om man läser samhällsvetenskap men sedan vill studera ett naturvetenskapligt ämne behöver man läsa in vetenskapliga gymnasiekurser.
  • LottaF

Är det du eller sonen som ska gå i skolan? Har han lätt för sig i skolan se till att han läser alla ämnen till högskoleförberedande. På det sättet kan han senare läsa vidare om han känner att han skulle vilja. Det är svårt för en 15-16åring att veta vad de vill, så låt dem läsa vad de vill, men hjälp dem att hålla många dörrrar öppna för framtiden.

Svar på tråden Min son vill utbilda sig till florist, är det okej?