• Joss81

Kuoma vinterstövlar - hjälp med mått??

Hej.

Efter att ha googlat på typ alla vinterkängor till barn, så kommer jag fram till att Kuoma vinterstövlar verkar väldigt bra, varma och lätta. Nån som har erfarenhet av dessa? Mitt problem är nu bara vilken storlek jag ska välja. Många skriver att innermåtten i tabellen inte stämmer. Vissa säger att skorna är större än tabellen visar och andra säger att skorna är mindre. Min dotter har 16 cm lång fot. Så det står mellan storlek 27 eller 28. Är det någon som vet vilket innermått dessa två storlekar har, genom att ha mätt? (dvs, inte det som står i måttabellen)

http://h2u.se/varumarken-1/kuoma/kuoma-putkivarsi-21-35/

Vore supertacksam för svar!!!

Med vänlig hälsning Joss       

• Svar på tråden Kuoma vinterstövlar - hjälp med mått??
  • Scruffy

Hej,

Dessa mått har jag fått från Kuomas fabrik i Finland

27 = 17,6 cm
    28 = 18,3 cm.

29 = 18,9 cm
    30 = 19,6 cm

Det skiljer 0,6 cm per storlek.
    Själv har jag ett par i storlek 30 hemma och jag tog ut innetsulan och mätte den till 19,5.

Jag kollade när jag mätte min barns fot och fann att yllesockorna som jag har köpt för kallt väder gjorde foten 0,5 cm längre. Mätte om flera gånger men fick samma resultat. Nu vet jag inte var i landet du bor och vi vet inte hur vintern blir, men tänk att hon ska kunna ha stöveln ända in i mars och april.  

Är hennes fot exakt 16,0 cm? Mina barn har ofta haft Kuoma stövlar som har varit ca 2 cm i väx mån och det har aldrig varit något problem. Dem är så lätta och smidiga att dem har suttit bra i alla fall. Dessutom har dem räckt hela vintern.

Första säsongen när vi använde Kuoma hade jag gått på 1,5 cm. Stövlarna var för små redan i december, och det var inte lätt att hitta nya då, när det mesta var slutsålt. 

• Joss81
    Scruffy skrev 2013-11-14 10:50:38 följande:
    Hej,

Dessa mått har jag fått från Kuomas fabrik i Finland

27 = 17,6 cm
    28 = 18,3 cm.
    29 = 18,9 cm
    30 = 19,6 cm

Det skiljer 0,6 cm per storlek.
    Själv har jag ett par i storlek 30 hemma och jag tog ut innetsulan och mätte den till 19,5.

Jag kollade när jag mätte min barns fot och fann att yllesockorna som jag har köpt för kallt väder gjorde foten 0,5 cm längre. Mätte om flera gånger men fick samma resultat. Nu vet jag inte var i landet du bor och vi vet inte hur vintern blir, men tänk att hon ska kunna ha stöveln ända in i mars och april.  

Är hennes fot exakt 16,0 cm? Mina barn har ofta haft Kuoma stövlar som har varit ca 2 cm i väx mån och det har aldrig varit något problem. Dem är så lätta och smidiga att dem har suttit bra i alla fall. Dessutom har dem räckt hela vintern.

Första säsongen när vi använde Kuoma hade jag gått på 1,5 cm. Stövlarna var för små redan i december, och det var inte lätt att hitta nya då, när det mesta var slutsålt. 
    Tack för din info Scruffy!! Dotterns fot är 16,1 cm. Så då bör jag kanske ta storlek 28 då, eller? Har ni varit nöjda med Kuoma? De är varma och sköna va? I och med att de är så lätta så kanske de inte blir så klumpia att gå i även om de är för stora?
  • Joss81

Är det förresten någon som vet om nån skobutik i Stockholm säljer Kuoma-stövlarna? Så att man kan åka dit och mäta :) Har försökt kolla på nätet men hittar inte nått....

• sexagesima

Fridhemsplan uppgång Fridhemsgatan, skoaffären som ligger på Fridhemsgatan ca 10 meter från ingången till t-banan strax före Govindas. De har kuoma fast bara upp till stl 33. Var där i början av januari (2014) De har även andra färger än svart och coola mönster...

Svar på tråden Kuoma vinterstövlar - hjälp med mått??