• Anonym (ledsen..)

Gjorde en abort som jag ångrar nu

Hej familjeliv... jag gjorde en abort i vecka 6 för ca 3 veckor som jag ångrar så fruktansvärt mycket nu. Både jag och min sambo hade slarvat innan för vi (trodde jag) ville ha ett till barn (har en son på 1,5 år). Men när det sedan visade sig att jag var gravid så hade han ångrat sig och jag kände mig pressad att göra abort för han sa att han aldrig skulle bli lycklig annars och att han skulle lämna oss. Vet att det inte är hans fel, utan jag kunde ändå ha tagit beslut om att behålla, men när jag ser på honom nu efteråt kan jag inte hjälpa att jag känner mig arg på honom och bitter, fastän jag gör allt för att inte visa det. Dock har han sett att jag mår dåligt och frågat varför, då har jag nämnt aborten utan att säga att det är hans fel. Räcker att en av oss mår dåligt. Har varit och pratat med en kurator på kliniken men det ledde ingenvart. Vet inte vad jag ska ta mig till. Jag blir gråtfärdig när jag ser 2 åringar med ett litet nyfött syskon eller barn i min sons ålder och en gravid mamma. Jag mår så dåligt att jag har svårt att ta mig upp på morgonen, sexlusten har helt försvunnit och jag känner mig så oerhört trött och utmattad hela tiden. Har bokstavligt talat rasat i vikt för jag orkar inte äta. Tänker bara på barnet som kunde ha blivit. vet att det bara var en cellklump men det kunde ha blivit ett barn.. som jag hade älskat av hela mitt hjärta. Jag känner mig hemsk och som en idiot som gjorde abort. Jag bara gråter. Vad ska jag ta mig till?

• Svar på tråden Gjorde en abort som jag ångrar nu
  • Anonym (Anna)

Hej! Jag gjorde en abort för snart 10år sedan. Tog mig ett år att känna mig som människa igen. Jag ångrade inte mitt beslut men det var ändå det värsta jag gjort i mitt liv. Var rejält nere Första månaderna. Tror du måste prata med din sambo om detta. Varför ska du ensam bära ert beslut? Det kommer gnaga på er relation. Jag vet att det är en klyscha men tiden läker sår...

• Anonym (Synd)

Synd:( Låter inge vidare. Hoppas du återhämtar dig. Jag tror du ska gå vidare i livet. Att älta på samma grej blir det inget bättre av. Jag brukar i ungefär lika tillfällen tänka, nu har det hänt, jag kan inte ändra på det och nu får jag leva med det. Jag tror inte abort är så smart om man inte tänkt igenom länge. Är inte tjej så jag vet inte, men jag tror att när man är gravid så vänjer sig kroppen och modersinstinkterna börjar komma. Älta inte på det :) Försök prata med något som du vet vill lyssna. Att få säga vad man vill när man är olycklig är det bästa. Har du syskon som kan stötta dig? Kompisar? Ha det gött! :D

• Anonym (ledsen..)
    Anonym (Anna) skrev 2013-11-13 22:19:53 följande:
    Hej! Jag gjorde en abort för snart 10år sedan. Tog mig ett år att känna mig som människa igen. Jag ångrade inte mitt beslut men det var ändå det värsta jag gjort i mitt liv. Var rejält nere Första månaderna. Tror du måste prata med din sambo om detta. Varför ska du ensam bära ert beslut? Det kommer gnaga på er relation. Jag vet att det är en klyscha men tiden läker sår...
    Vill inte att han ska känna skuld, men borde kanske prata, vet inte.. Jag hoppas att jag kommer över detta, men känns inte så nu. Känns som att jag aldrig kommer bli mig själv igen.
    Anonym (Synd) skrev 2013-11-13 22:24:59 följande:
    Synd:( Låter inge vidare. Hoppas du återhämtar dig. Jag tror du ska gå vidare i livet. Att älta på samma grej blir det inget bättre av. Jag brukar i ungefär lika tillfällen tänka, nu har det hänt, jag kan inte ändra på det och nu får jag leva med det. Jag tror inte abort är så smart om man inte tänkt igenom länge. Är inte tjej så jag vet inte, men jag tror att när man är gravid så vänjer sig kroppen och modersinstinkterna börjar komma. Älta inte på det :) Försök prata med något som du vet vill lyssna. Att få säga vad man vill när man är olycklig är det bästa. Har du syskon som kan stötta dig? Kompisar? Ha det gött! :D
    Ja det är sant men jag har inte berättat för någon annan att jag gjort abort för det känns som att alla ska döma mig då. Tack för ditt inlägg..

• Snöflinga

För mig är det ofta så att får jag berätta att jag är arg på någon så känns det mycket bättre.
    Han märker ju att något är fel. Berätta hur du känner det tycker jag!
    Visst, han kan bli ledsen eller sur. Men berättar du inte är risken att dina känslor bara växer och allt blir mycket större efter ett tag.

• Anonym (aborter)

Har varit med om samma sak, blev gravid (planerat) när första barnet var ca 1,5 år. Men senare ville han plötsligt inte... Jag fick för mig, att gör jag abort nu, så kan vi gå igenom sorgen tillsammans. Jag gjorde aborten, och sedan var allt vardag för honom medan min värld hade nästan helt krossats.

Blev oplanerat gravid igen efter bara 1,5 månad, och han försökte få mig till abort igen. GLÖM DET sa jag. Nu är det barnet snart 4 år gammal.

Gråter fortfarande över det barnet som inte fick en chans. Kommer aldrig förlåta mig själv. Jag har gjort en till abort efter det också, en nyårsafton. Jag kände mig som en äcklig sak som inte skulle få leva, när jag åkte till sjukhuset på nyårsaftons morgon, fick ut enbryot och åkte hem och firade nyår...

Saken var den att han sa efter förra aborten "aldrig igen", men när jag blev gravid igen, så hette det "aldrig igen på DET sättet (kirurgisk)", då tyckte han att den här aborten skulle vara annorlunda då jag citat "bara tog några tabletter och sen skulle det vara klart", att allt behövde komma ut och jag förstöras tänkte han inte på.... Han lurade mig två gånger, och DUM som fan som jag var gick jag med på det. Han lider inte idag, det gör jag. Jag har fyra barn i livet, och två som jag inte lyckades skydda. Det hemsöker mig.

Så nu blir det ALDRIG abort igen.

• Anonym (Förstår)

Jag förstår dig, har också gjort en abort som jag ångrar så enormt! Vill inget annat än gå det ogjort! Tankarna förföljer mig! Men vet du, vi MÅSTE gå vidare, för vi har inget val! Kämpa på!! Stor kram till dig!

Svar på tråden Gjorde en abort som jag ångrar nu