• marla333

Göra om klädkammaren till barnrum. Hur göra det mysigt på liten yta?

Vi bor i en liten lägenhet, en 3a. Äldsta dottern har ett eget rum, och den minsta sover inne hos oss. Men jag skulle vilja göra om klädkammaren till sovrum för den yngsta. Egentligen är det ett förråd, med proppskåp i en lucka och nåt fult rör i taket. Klädkammaren är inte stor, men den har ett fönster, därför jag vill göra om det till sovrum. Men hur ska jag gå tillväga?! Hur kan det bli mysigt utan att ta in för mkt? Behöver tips!

• Svar på tråden Göra om klädkammaren till barnrum. Hur göra det mysigt på liten yta?
  • amiofo

sänghimmel el skynke/draperi för att dölja röret. Några fina ljusslingor m.m.  måla i färger som gör att det känns större

• KarinIngrid

Måla väggarna i ljusa färger så känns rummet större.
    sätt upp sånna självlysande stjärnor i taket, det ger myskänsla!

lägg en mjuk matta på golvet för myskänsla.

Ha inte för mycket grejor i rummet, på golvet, då känns det mest rörigt och trångt.        

• Eterisk

Platsbygg en säng på kortsidan av klädkammaren. Förvaring under, om åldern medger lite höjd på sängen. 

• marla333
    Eterisk skrev 2013-11-14 09:42:53 följande:
    Platsbygg en säng på kortsidan av klädkammaren. Förvaring under, om åldern medger lite höjd på sängen. 

Meningen är att spjälsängen fortfarande ska användas. Sen är vi inte så pyssliga så vi kan bygga ;) Måla var en bra ide, men skulle vilja ha randigt, eller lite roligare än bara en färg. Eller blir de för rörigt när rummet är så litet?
  • KarinIngrid

Randigt kanske blir rörigt som du säger, men du kan ju måla väggarna i olika färger!

Det ger lite mer liv till rummet! 

• Eterisk
    marla333 skrev 2013-11-14 09:54:54 följande:

Meningen är att spjälsängen fortfarande ska användas. Sen är vi inte så pyssliga så vi kan bygga ;) Måla var en bra ide, men skulle vilja ha randigt, eller lite roligare än bara en färg. Eller blir de för rörigt när rummet är så litet?
    Vill du ha randigt så använd liggande ränder och på den kortaste väggen. Det skapar en illusion av en längre yta. 
  • Nyfiken gul

ingenting på golvet är mitt tips!  

Sätt upp vanliga konsollhyllor på väggarna och använd plastbackar som förvaring.   Sätt upp krokar i taket och använd hängande förvaringar för kläder o prylar.
    Skruva fast krokar under konsolhyllor och häng upp saker på krokar. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

ta bort dörren är också ett tips. Häng upp en gardinstång och häng upp ett tjockt draperi . Det brukar inte vara så bra luft och syresättning i garderober så jag skulle verkligen inte använda en dörr att stänga. 

Ett draperi eller köp en jalusidörr 

• Nyfiken gul

googlade på det och hittade lite roliga bilder: 

Ett bra tips för att få in lite mer ljusflöde är att sätta upp ljusslingor som lyse.  

• linnn89

Sparar.. Har också ett sådant rum men vet inte hur jag ska fixa.. Problemet är att sängen passar inte på bredden det fattas bara några mm och är tvungen att ha den på längden o det förstör mycket..

• Nyfiken gul
    linnn89 skrev 2013-11-14 12:49:01 följande:
    Sparar.. Har också ett sådant rum men vet inte hur jag ska fixa.. Problemet är att sängen passar inte på bredden det fattas bara några mm och är tvungen att ha den på längden o det förstör mycket..
    går det inte att göra om sängen på något sätt?  Bara sätt ben på sängen o skippa gavlar?  (vad du nu har för säng vill säga.. )

titta på sängen noga och kolla hur den är hopsatt - kan du klura på något sätt för att få in dessa milimeter så du kan använda den som du vill ha den? 
  • Eterisk
    linnn89 skrev 2013-11-14 17:29:13 följande:
    Det är en exakt samma modell fast vit.. varberg-stad.annonsera.se/ikea-barnsäng,-madr...

Hmm jag är fundersam.. Hur man kan fixa dom mm..
    Men det är ju busenkelt! Skruva bara bort gaveln och slipa bort några millimeter, sedan skruvar du dit den igen. 
  • Nyfiken gul
    linnn89 skrev 2013-11-14 17:29:13 följande:
    Det är en exakt samma modell fast vit.. varberg-stad.annonsera.se/ikea-barnsäng,-madr...

Hmm jag är fundersam.. Hur man kan fixa dom mm..
    Jag förutsäter att det är på längden den inte får plats?  Alltså att måtten från huvud till fot är större än platsen den ska stå på?

Ett större jobb är ju att kapa den . Det är ju bara spånskiva i botten och en vanlig skummadrass.  Ta bort gaveln i fotändan och såga bort 1-2 cm och sen skriva tillbaka gaveln efter att ha gjort nya skruvhål. 
    Det är enkelt men tar en stund att göra. 

Eller så tar du bort fotgaveln helt. Sätter dit en tunn list och sätter fötter på sängen så har du genast fixat några centimeter på sängen.  En fotgavel är ju inte nödvändig. 

• Nyfiken gul
    linnn89 skrev 2013-11-15 08:42:42 följande:
    Tjejer ni skrev inget.. :P

?? Jag ser då inlägg som både jag och eterisk skrev?
  • SupersurasunkSara

Här är ett förslag jag gjorde till en annan som frågade samma sak, minns inte var. Ser att en del av texten försvunnit i övrebilden, men fråga om du vill veta vad det står

Hennes originalbild:

• Vintermorgon

Genom att ha en "våningssäng" där man har skrivbord under sängen sparar man yta, sen ser det mysigt ut också :)

Svar på tråden Göra om klädkammaren till barnrum. Hur göra det mysigt på liten yta?