• XXXDoe

Tystnad efter anställningsintervju

Hej

Var på en anställningsintervju för ca 2,5 vecka sedan. Det var en intervju kvar efter mig som skulle ha genomförts för 1,5 vecka sen.

Min intervju gick enligt mig strålande. Exempelvis pågick intervjun i över 2 timmar, ungefär det dubbla mot vad som var avsatt. Jag fick information om vad som var på gång och vi pratade om saker som inte borde ha tagits upp om det inte fanns intresse. Efter intervjun fick jag även en kort visning trots att timmen var sen. 

Mailade för ett par dagar sedan om att jag fortfarande är mycket intresserad. Det är nu jag börjar fundera och våndas. Jag har inte fått någon som helst respons på mitt mail trots att det nu gått ett antal dagar sen det skickades.

Hur bör jag agera. Kan jag idag exempelvis försöka ringa eller får det mig som kandidat att verka påflugen.

• Svar på tråden Tystnad efter anställningsintervju
  • Griseknoen35

Jag vet inte har inte så mycket erfarenhet. Står det mellan dig och den som kom på intervju efter så hade jag som arbetsgivare sett positivt på att du tog mod till dig och ringde för att kolla vad som hänt.

• XXXDoe

Min intervju var nummer 2 av 3. Så det stod inte mellan mig och den sista intervjupersonen. Det som grämer mig är att jag inte fått någon som helst respons på mitt mail. Är jag intressant och de avvaktar eller är jag helt ointressant och det struntar i det. Men med tanke på hur jag upplever min intervju så vet man inte. 

Jobbigt detta. 

• Kjell2

När sa de att de skulle återkomma?

Sånt här kan dra ut på tiden. Rätt personer ska träffas och ett beslut ska tas. Detta samtidigt som mycket annat händer. Räcker att någon har semster så fördröjs processen en vecka.

• XXXDoe

Det angavs inget datum för återkoppling mer än diffust om att tjänsten ska vara tillsatt innan månadens slut. Om man ska på det logiskt bör tjänsten tillsättas nu alternativt inom de närmaste dagarna för att mina teorier ska falla på sin plats. 

Jo jag förstår att det kan dra ut på tiden. Men tycker ändock att tystnaden på mitt mail är jobbigast. Borde det inte på något sätt ha kommit en återkoppling på det. Eller ska jag chansa och ringa i tron om att mailet förbisetts pga många mail till personen? 

• MissDecibel

Jag hade ringt om jag var i samma situation. Lite märkligt att du inte fått nån respons alls, men som sagt så kan det ju vara så att de har mycket att göra eller att någon blivit sjuk. Lycka till!

• XXXDoe

Jag tänker nog vänta med att ringa tills på måndag eftermiddag. Om jag ringer idag och skulle få ett negativt besked så kommer nog tankarna ikväll/helgen gå åt det. Dock börjar jag tro att det faktiskt handlar mycket om det som ni skriver att de har mycket annat att göra. :D

Bara å invänta och hoppas på det bästa.  

• studentska

Ring, jag var på två intervjuer på ett företag (d.v.s. gick vidare till intervju nr 2). De sa ett specifikt datum när de skulle höra av sig. När det gått en vecka efter detta datum så ringde jag själv och de hade valt att gå vidare med några andra kandidater utan att varken ringa eller maila oss de inte valde att gå vidare med.Lite dåligt tyckte jag.

Jag anser inte att man har så mycket på att förlora på att ringa, antingen vill de ha en och det förändrar inte ett telefonsamtal eller så har de redan bestämt sig för någon annan. Sen är det självklart så att man bör hålla sig till ett telefonsamtal och inte ringa varje dag och inte bombardera med mail heller givetvis, sunt förnuft gäller.

Svar på tråden Tystnad efter anställningsintervju