Dödshjälp-Självmordskliniker
Jag har suttit och tittat på när en av mina närmaste gått bort i cancer. Det har varit en av de absolut mest plågsamma och vedervärdigaste veckorna i mitt liv. Jag bestämde mig helt enkelt för att om jag får cancer som inte går att bota kommer jag ta mitt liv, för jag tänker icke ligga och dö på det viset och mina nära och kära ska aldrig behöva se och uppleva det vi anhöriga nu har upplevt.
Det finns ju en klinik i Schweiz, en självmordsklinik helt enkelt. Varför finns det inte fler av det slaget? Varför får inte människor som är döende välja när de ska dö? Varför ska de tvingas ligga med fruktansvärda smärtor, sjukligt underviktiga och plågas istället för att ha det fria valet om att kunna få avsluta det hela på egna villkor? Hade ett djur lidit på det viset som min vän gjort så skulle det klassats som vanvård och djurplågeri. Hur kan vi behandla människor sämre än djur?
Ingen skugga ska på något vis läggas på den personal som arbetar i vården, tro nu inte det. De har gjort en fantastiskt jobb, de är vardagshjältar och helt fantastiska som orkar med det jobb de har.
Men varför får inte svårt sjuka människor själva välja när de ska dö, ska det inte vara en rättighet? (Nu tänker jag främst på cancersjuka eller andra sjukdomar där bara döden finns som slut)