• Anonym (Th)

Dödshjälp-Självmordskliniker

Jag har suttit och tittat på när en av mina närmaste gått bort i cancer. Det har varit en av de absolut mest plågsamma och vedervärdigaste veckorna i mitt liv. Jag bestämde mig helt enkelt för att om jag får cancer som inte går att bota kommer jag ta mitt liv, för jag tänker icke ligga och dö på det viset och mina nära och kära ska aldrig behöva se och uppleva det vi anhöriga nu har upplevt.

Det finns ju en klinik i  Schweiz, en självmordsklinik helt enkelt. Varför finns det inte fler av det slaget? Varför får inte människor som är döende välja när de ska dö? Varför ska de tvingas ligga med fruktansvärda smärtor, sjukligt underviktiga och plågas istället för att ha det fria valet om att kunna få avsluta det hela på egna villkor? Hade ett djur lidit på det viset som min vän gjort så skulle det klassats som vanvård och djurplågeri. Hur kan vi behandla människor sämre än djur? 

Ingen skugga ska på något vis läggas på den personal som arbetar i vården, tro nu inte det. De har gjort en fantastiskt jobb, de är vardagshjältar och helt fantastiska som orkar med det jobb de har. 

Men varför får inte svårt sjuka människor själva välja när de ska dö, ska det inte vara en rättighet? (Nu tänker jag främst på cancersjuka eller andra sjukdomar där bara döden finns som slut)

• Svar på tråden Dödshjälp-Självmordskliniker
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ett stort problem med en sådan rättighet är att det är en positiv rättighet och den måste motsvaras av en motsvarande skyldighet.

Om vi nu säger att man har en rättighet att få dö med hjälp av vården så har vården en skyldighet att döda denne person, något som har långtgående konsekvenser.

Det finns ganska många etiska konflikter som behöver lösas innan det kan bli aktuellt, principiellt är jag för en sådan rättighet men det är ingen lätt fråga överhuvudtaget.

En intressant punkt som många missar i diskussionen är att assisterat självmord inte är straffbart i Sverige. Det är "helt ok" att hänga upp en snara och hjälpa en person upp på en pall för att hänga sig men det är inte ok att dra undan pallen för då blir det dråp/mord/vållande till annans död.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • SupersurasunkSara
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-14 11:03:16 följande:
    Ett stort problem med en sådan rättighet är att det är en positiv rättighet och den måste motsvaras av en motsvarande skyldighet.

Om vi nu säger att man har en rättighet att få dö med hjälp av vården så har vården en skyldighet att döda denne person, något som har långtgående konsekvenser.

Det finns ganska många etiska konflikter som behöver lösas innan det kan bli aktuellt, principiellt är jag för en sådan rättighet men det är ingen lätt fråga överhuvudtaget.

En intressant punkt som många missar i diskussionen är att assisterat självmord inte är straffbart i Sverige. Det är "helt ok" att hänga upp en snara och hjälpa en person upp på en pall för att hänga sig men det är inte ok att dra undan pallen för då blir det dråp/mord/vållande till annans död.
    Intressant. Detta visste jag fakstiskt inte. Dock medför ju detta konsekvenser. Om tant X ligger sjuk, livshotande men inte vill ha dödshjälp, vad händer då om en arvsugen släkting tar saken i egna händer? Det måste ju till ett medgivande, eller ett brev som klargör att detta är den sjukes önskan.
    Och som du säger, någon ska ju utföra hjälpen, det kan ju bli tokigt, alla kanske inte vill, det måste ju finnas en möjlighet då för dem att slippa. Sen har vi ju den aspekten att vissa kan göra affär på detta. Intyga tex att tant X absolut ville ha hjälp att dö, mot betalning.   
  • Kjell2

I praktiken är det inte allt för svårt att ordna. Be någon släkting eller närstående fixa något rejält giftigt(*) eller rulla ut rullstolen på ett högt tak. Sista tuggan, sprutan eller rullen ordnar man själv.

(*) Något som nästan alltid finns i överskott kring allvarligt sjuka är gift. Det är heller inte allt för svårt att koka ihop något i köket

• SupersurasunkSara
    Kjell2 skrev 2013-11-14 11:20:03 följande:
    I praktiken är det inte allt för svårt att ordna. Be någon släkting eller närstående fixa något rejält giftigt(*) eller rulla ut rullstolen på ett högt tak. Sista tuggan, sprutan eller rullen ordnar man själv.

(*) Något som nästan alltid finns i överskott kring allvarligt sjuka är gift. Det är heller inte allt för svårt att koka ihop något i köket

Problemet uppstår nog mer om den som är sjuk blir orörlig av en eller annan orsak.
  • Kjell2
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-14 11:29:07 följande:

Problemet uppstår nog mer om den som är sjuk blir orörlig av en eller annan orsak.

Visst kan det vara så men det kommer sällan direkt så det finns tid innan.

Problemet är nog snarare att få annhöriga att ställa up och om inte det går varför tvinga vårdpersonal att hjälpa till. Men det har förekomit fall där annhörig mer eller mindre aktvit har hjälp väldigt sjuka att dö.
  • sextiotalist

I min bekantskapskrets är det några stycken som det senaste året har gått bort pga cancer, enligt de som var med den sista tiden, så var det varken plågsamt eller hemskt för dom, det var stilla och de fick smärtlindring och somnade in rofyllt.
    En var det plågsamt för, men det var ett snabbt förlopp och troligen hade man inte kunnat skynda på det.

• Anonym (för dödshjälp)

Jag har varit med om liknande erfarenheter inte mindre än tre gånger med nära kära.

Idag får man (om man vill och behöver) tabletter som framkallar missfall (abort). Man kan ta dem hemma.

Dödssjuka människor får idag vårdas hemma och dö i frid där.

Jag ser inte något fel med att man på samma vis som med abortpiller ska kunna få med sig medicin hem som dels söver en och även avstannar hjärtverksamheten. Dvs humant sätt att dö på. I hemmet, med nära och kära omkring sig (för den som önskar).

Minns med stor sorg i hjärtat min troende mormor som i livets smärtsamma slutskede grep min mor i armen och stönade fram "Hjälp mig dö, jag orkar inte mer". Min mormor var en mycket fin människa, mjuk och god. Varför jag lyfter fram troende är just att det var desperation att hon trots sin tro (hellvetet för självmördare) inte ville självdö. 

Dagens eutanasi är passiv. Man får svälta ihjäl människor. Torka ut dem tills njurarna ger upp. Det är inte humant eller smärtfritt även om de pumpar på med morfin.         

• Kjell2

Har också haft nära släktningar som gått bort i cancer. Det var peridvis väldigt smärtsamt, jobbigt mm men upp till sista studen fanns det moment av livsglädje och vilja att leva till nästa dag,

Vården kunde ta bort mycket smärt och elände men allt gick inte att fixa.

• Anonym (kandiderar)

Jag kommer att kvävas till döds när mina lungor har vattenfyllts helt, innan dess kommer jag sakta tappa mer och mer av min syresättning.
    I slutet kommer jag vara sängbunden med blöja, inte kunna äta eller dricka, inte orka tala med mina nära och kära.
    Utan bara ligga och flämta som en guldfisk på torra land, tills jag helt enkelt inte flämtar längre och andningen har upphört.
    Det här är inte en värdig död, så jag sparar nu och jag kommer att åka till den där kliniken när det blir dags.
    Det svåra är bara att veta när det är dags, jag vill vara kvar sålänge jag kan, jag har ingen dödslängtan, men jag vill inte heller vänta sålänge att jag inte klarar av att flyga till Schweiz,
    Ett djävulskt nollsummespel,att kunna få hjälp med att dö smärtfritt och värdigt här hemma i Sverige skulle frisätta både tid, pengar och oro för mig.      

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-14 11:12:59 följande:
    Intressant. Detta visste jag fakstiskt inte.
    Anledningen är egentligen "passiv", i svensk lagstiftning så kan man inte dömas för medhjälp till något som inte är ett brott, självmord är inget brott och det finns inget som uttryckligen förbjuder hjälp till självmord.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Th)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-14 11:12:59 följande:
    Intressant. Detta visste jag fakstiskt inte. Dock medför ju detta konsekvenser. Om tant X ligger sjuk, livshotande men inte vill ha dödshjälp, vad händer då om en arvsugen släkting tar saken i egna händer? Det måste ju till ett medgivande, eller ett brev som klargör att detta är den sjukes önskan.
    Och som du säger, någon ska ju utföra hjälpen, det kan ju bli tokigt, alla kanske inte vill, det måste ju finnas en möjlighet då för dem att slippa. Sen har vi ju den aspekten att vissa kan göra affär på detta. Intyga tex att tant X absolut ville ha hjälp att dö, mot betalning.   
    Kravet på kliniken i Schweiz är att du ska kunna dricka medlet själv, alternativt styra en mekanisk arm själv, ingen får hjälpa dig, det innebär att ingen annan kan välja själv. Mao så kan ingen arvsugen släkting få igenom en påskyndad död. 

Det är som sagt lagligt att assistera vid självmord, men om jag som svårt sjuk ber om att få tabletter utskivet som kommer döda mig om jag äter alla så kommer jag ju inte få det.

Min näras död har varit allt annat än lugn och fridfull, snarare utdragen, plågsam och hemsk. Sista veckorna hölls denne vid liv av sockerdropp och ofantliga doser morfin som smärtstillande som bara verkade någon timme i taget.

Jag önskade mest att valet ska finnas, att jag när jag inte vill mera ska kunna få ett glas att dricka och sedan få somna in. Och att sjukvården ska kunna assistera mig med det.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Th) skrev 2013-11-14 12:16:23 följande:
    Kravet på kliniken i Schweiz är att du ska kunna dricka medlet själv, alternativt styra en mekanisk arm själv, ingen får hjälpa dig, det innebär att ingen annan kan välja själv. Mao så kan ingen arvsugen släkting få igenom en påskyndad död. 

Det är som sagt lagligt att assistera vid självmord, men om jag som svårt sjuk ber om att få tabletter utskivet som kommer döda mig om jag äter alla så kommer jag ju inte få det.

Min näras död har varit allt annat än lugn och fridfull, snarare utdragen, plågsam och hemsk. Sista veckorna hölls denne vid liv av sockerdropp och ofantliga doser morfin som smärtstillande som bara verkade någon timme i taget.

Jag önskade mest att valet ska finnas, att jag när jag inte vill mera ska kunna få ett glas att dricka och sedan få somna in. Och att sjukvården ska kunna assistera mig med det.  
    Det läter ju jättebra. Men som du säger, det svåra är att veta NÄR det är dags. När blir jag för sjuk för att själv kunna ta medlet. Som duskriver, många med svåra sjukdomar har ingen önskan om död, egentligen, men att själv avsluta sitt liv istället för att plågas till döds är ändå en bättre väg att gå för många.
  • Anonym (H)

Sverige skulle aldrig tillåta såna kliniker

Svar på tråden Dödshjälp-Självmordskliniker