Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Skillnad med sterilisering?

Steriliserar gör man inte numera. Man kastrerar. Sterilisering innebär bara att man klipper äggledarna. Beteendet blir kvar - men kattungar är uteslutet.

Kastering - då tar man bort livmoder, äggstockar och rubbet. Det kommer göra din katt garanterat mycket lugnare. Din katt löper mer eller mindre hela tiden nu. Löper en vecka - lugn några dagar och så löper en vecka igen. Du gör verkligen katten en tjänst genom att kastrera henne.

De flesta veterinärer kastrerar inte under löp pga blödningsrisken. Därför rekommenderar jag att du beställer tid hos veterinär. Du får recept på p-piller av vetten och dessa skall du ge katten i 4-5 dagar för att stoppa löpet innan kastrering.

• Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 13:24:48 följande:
    Okej, visste inte att det inte heter sterilisering längre!

Jo, då är det som jag misstänkt då. Skönt i så fall, man vill ju gärna se att problemen försvinner så mycket som det bara går.
    Så nu blir högsta prioritet att boka tid hos veterinär. Tack för ditt svar!

En liten undran bara, blir honkatter lika stenlugna och lata som hankatter blir, eller behåller de fortfarande sitt hetsiga temperament, om än något lugnare?
    Jag har ingen erfarenhet av just honkatter sen tidigare.       
    Eftersom de är individer är det ju svårt att säga. Men djur styrs ju ofta av hormoner - och hormonerna försvinner i och med kastreringen.

Tänk på att katten kan vara väldigt sömning när du får hem henne och kan kissa på sig. Så lägg inte katten på finaste sidenkudden
  • Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 13:38:28 följande:
    Ja man får hoppas på att min honkatt får samma positiva resultat som din efter kastreringen! Och det känns bra att hon ändå får behålla sin busighet, fast kanske blir mindre bitchig och snarstucken Tungan ute

Ska bli intressant att se hur det blir med kissandet efter också, man vill ju prova allt innan man eventuellt måste tänka ut andra, mycket hemskare lösningar Rynkar på näsan  
    De BLIR lugnare. Dottern kastrerade sin för två veckor sedan. Hon löper nu inte ständigt och jämt - hon löper inte alls. Hon jamar då och då fortfarande, men det är ju som hon pratar med oss. Och det måste man ju få göra. Vissa katter är snackigare än andra.

Hon är gosigare också - mycket lugnare.
  • Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 13:51:44 följande:
    Det skulle vara underbart om hennes stress försvann, idag springer hon ju bara omkring och måste ha koll på vad alla gör, hela tiden. Hon bråkar jämt med min stackars gammelkatt, vi får knappt ta i henne och varje dag när min sambo går till jobbet så kissar hon av missnöje, oftast i hans sko eller något annat som är hans.
    Så man förstår ju att det inte är en hållbar situation, varken för henne eller för oss. 
    Hur gammal är hon? Och det där kissandet - har du kollat om hon har urinvägsinfektion? Tycker också att du i samband med att du kastrerar henne, skaffar Feliway - veterinären kan tipsa dig var man köper det. Eller kollar på nätet. Den utsöndrar lugnande feromoner. Tillsammans med kastrering (och under förutsättning att hon inte har UVI) bör det hjälpa mot kisseriet.
  • Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 14:19:02 följande:
    Ja det är ju det hon gör, hon är väldigt duktig på att gå på lådan men ändå så kissar hon på en massa andra ställen utöver det.
    Ok, då är det nog i frustration och med hormoner som hon kissar. Kastrera henne så fort du bara kan.
Svar på tråden Skillnad med sterilisering?