Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans

Jadå och även skillnaden på glutenintolernas och glutenallerigi som också är två olika saker

• sextiotalist
    Anonym (allergifia) skrev 2013-11-14 15:24:24 följande:

Exakt! Jag är glutenintolerant, men ej allergisk. Det innebär att jag tål små mängder gluten. Typ när det står "spår av gluten" och sånt på paketet.

Jag är mjölkproteinintolerant, samma sak där. Tål spår av mjölkprotein. Tål däremot jag laktos bra! Men undviker, utom i mediciner med laktos i. Eventuellt.
    Jag har lärt mig att det minsta spår av gluten är förödande för en glutenintolerant (bryter ner tarmluddet direkt), men däremot så kan allergiker klara av lite, lite gluten. Men jag kan ha fel.

Laktos är ju den kolhydrat som finns i mjölk, men jag misstänker att det är svårt att hitta någon produkt som innehåller laktos, men inte möjlkprotein (men jag tvivlar inte på att de finns) 
  • sextiotalist
    Anonym (allergifia) skrev 2013-11-16 12:53:17 följande:

Vad märkligt. Jag har lärt mig tvärtom av mina läkare. Allergi är allvarligare än intolerans. Är du allergisk mot något, så får du svåra reaktioner av minsta lillla av det ämnet. Är du intolerant så krävs det större mängder innan du reagerar. Tex lakosintolerans. De kan äta laktos, om det tar tabletter med enzym som bryter ner laktoset. Har en släkting som är glutenintolerant, men hen tål små mängder gluten.

Men min läkare kanske är ute och cyklar?? Blir glad för mer info, för jag är ingen läkare. 
    Det finns grader av allergier, vi har mycket allergier kring oss, och vissa allergier är dödliga, andra blir det bara irritation och jag känner de som har glutenintolerans, där har de separerade skärbrädor, eftersom den minst lilla gluten förstör slemhinnan direkt, men det har de inte hemma hos min väninna, vars yngsta är glutenallergiker, han får en liten reaktion om han får lite, lite gluten i sig, men får han större mängder så får han en allergireaktion
  • sextiotalist
    Anonym (allergifia) skrev 2013-11-16 13:10:15 följande:
    Men det är ju det läkaren sa. De som är allergiska kan få svåra allergichocker. I mitt fall gäller det undvika gluten så gott det går, och står det på paketet "kan eventuellt innehålla spår av gluten" så brukar det gå bra. Men bäst är att undvika ändå.

Jag har kanske tur då som tål "ev spår av gluten" för jag har aldrig reagerat. Dock undviker jag så långt det går att köpa produkter där det står så på innehållsdeklarationen.

Enligt min läkare är allergi ett allvarligare sjukdomstillstånd än intolerans. Gradskillnad tydligen. Men jag har aldrig skrivit att en intolerant tål stora mängder gluten! Bäst är att undvika helt, vilket jag gör.
    Absolut kan en allergi vara direkt dödshotande, men alla allergier ger inte allergichock, min tonåring har lindrig allergi, sambons ena barn har svår allergi. Laktosintolerans är bara obehagligt för den som har det, men glutenintolerans kan ge svåra problem under lång tid ifall de utsätts för gluten.

Man kan ta detta med jordnötter, sambons ena barn är allergisk mot jordnötter, har även åkt in akut pga allergichock, men han fixar utan problem att vara i närheten av jordnötter, det finns de som inte ens kan vistas i samma rum som jordnötter.  
Svar på tråden Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans