Anonym (allergifia) skrev 2013-11-16 13:10:15 följande:
Men det är ju det läkaren sa. De som är allergiska kan få svåra allergichocker. I mitt fall gäller det undvika gluten så gott det går, och står det på paketet "kan eventuellt innehålla spår av gluten" så brukar det gå bra. Men bäst är att undvika ändå.
Jag har kanske tur då som tål "ev spår av gluten" för jag har aldrig reagerat. Dock undviker jag så långt det går att köpa produkter där det står så på innehållsdeklarationen.
Enligt min läkare är allergi ett allvarligare sjukdomstillstånd än intolerans. Gradskillnad tydligen. Men jag har aldrig skrivit att en intolerant tål stora mängder gluten! Bäst är att undvika helt, vilket jag gör.
Absolut kan en allergi vara direkt dödshotande, men alla allergier ger inte allergichock, min tonåring har lindrig allergi, sambons ena barn har svår allergi. Laktosintolerans är bara obehagligt för den som har det, men glutenintolerans kan ge svåra problem under lång tid ifall de utsätts för gluten.
Man kan ta detta med jordnötter, sambons ena barn är allergisk mot jordnötter, har även åkt in akut pga allergichock, men han fixar utan problem att vara i närheten av jordnötter, det finns de som inte ens kan vistas i samma rum som jordnötter.