Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 13:03:01 följande:
Din läkare måste vara konstig. Glutenintolerans är inte alls så att man klarar större mängder. Gluten skadar tarmluddet, och tarmen, även en liten mängd gluten
. Visst, man får inte allergichocker av gluten, men man skadar tarmen och det är verkligen inte bra.
Man kan vara allergisk utan att reagera på mindre mängder, alla har olika kraftig allergi. Vissa mjölkproteinallergiker får anafylaktisk chock av en droppe mjölk på huden, andra får "bara" ont i magen.
Men det är ju det läkaren sa. De som är allergiska kan få svåra allergichocker. I mitt fall gäller det undvika gluten så gott det går, och står det på paketet "kan eventuellt innehålla spår av gluten" så brukar det gå bra. Men bäst är att undvika ändå.
Jag har kanske tur då som tål "ev spår av gluten" för jag har aldrig reagerat. Dock undviker jag så långt det går att köpa produkter där det står så på innehållsdeklarationen.
Enligt min läkare är allergi ett allvarligare sjukdomstillstånd än intolerans. Gradskillnad tydligen. Men jag har aldrig skrivit att en intolerant tål stora mängder gluten! Bäst är att undvika helt, vilket jag gör.