Inlägg från: Anonym (allergifia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergifia)

Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans

sextiotalist skrev 2013-11-14 13:44:40 följande:

Jadå och även skillnaden på glutenintolernas och glutenallerigi som också är två olika saker

Exakt! Jag är glutenintolerant, men ej allergisk. Det innebär att jag tål små mängder gluten. Typ när det står "spår av gluten" och sånt på paketet.

Jag är mjölkproteinintolerant, samma sak där. Tål spår av mjölkprotein. Tål däremot jag laktos bra! Men undviker, utom i mediciner med laktos i. Eventuellt.
  • Anonym (allergifia)
    Cogito ergo sum skrev 2013-11-14 13:42:25 följande:
    Ja min  äldsta son hade det tills nyligen min yngsta har det. Däremot har folk riktigt dålig kunskap  även hos de som jobbar med livsmedel på sjukhus i chark på saluhallar osv.

För att inte tala om restauranger. Det är så man börjar vilja ta med sin egen mat dit!
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 10:42:53 följande:
    Tur för dig att du gör det. Många mjölkproteinallergiker gör det inte.

Men jag är inte mjölkproteinallergiker. Jag är mjölkprotein-intolerant. Man kan vara det, tydligen enl min läkare.
  • Anonym (allergifia)
    sextiotalist skrev 2013-11-16 10:48:55 följande:
    Jag har lärt mig att det minsta spår av gluten är förödande för en glutenintolerant (bryter ner tarmluddet direkt), men däremot så kan allergiker klara av lite, lite gluten. Men jag kan ha fel.

Laktos är ju den kolhydrat som finns i mjölk, men jag misstänker att det är svårt att hitta någon produkt som innehåller laktos, men inte möjlkprotein (men jag tvivlar inte på att de finns) 

Vad märkligt. Jag har lärt mig tvärtom av mina läkare. Allergi är allvarligare än intolerans. Är du allergisk mot något, så får du svåra reaktioner av minsta lillla av det ämnet. Är du intolerant så krävs det större mängder innan du reagerar. Tex lakosintolerans. De kan äta laktos, om det tar tabletter med enzym som bryter ner laktoset. Har en släkting som är glutenintolerant, men hen tål små mängder gluten.

Men min läkare kanske är ute och cyklar?? Blir glad för mer info, för jag är ingen läkare. 
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 12:59:50 följande:
    Konstig läkare. Även laktosfria produkter innehåller mjölkprotein...

Jag är som sagt mjölkproteinintolerant, men tycks tåla laktos.
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 13:03:01 följande:
    Din läkare måste vara konstig. Glutenintolerans är inte alls så att man klarar större mängder. Gluten skadar tarmluddet, och tarmen, även en liten mängd gluten. Visst, man får inte allergichocker av gluten, men man skadar tarmen och det är verkligen inte bra.

Man kan vara allergisk utan att reagera på mindre mängder, alla har olika kraftig allergi. Vissa mjölkproteinallergiker får anafylaktisk chock av en droppe mjölk på huden, andra får "bara" ont i magen.
    Men det är ju det läkaren sa. De som är allergiska kan få svåra allergichocker. I mitt fall gäller det undvika gluten så gott det går, och står det på paketet "kan eventuellt innehålla spår av gluten" så brukar det gå bra. Men bäst är att undvika ändå.

Jag har kanske tur då som tål "ev spår av gluten" för jag har aldrig reagerat. Dock undviker jag så långt det går att köpa produkter där det står så på innehållsdeklarationen.

Enligt min läkare är allergi ett allvarligare sjukdomstillstånd än intolerans. Gradskillnad tydligen. Men jag har aldrig skrivit att en intolerant tål stora mängder gluten! Bäst är att undvika helt, vilket jag gör.
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 13:11:14 följande:
    Så din väninna skadar medvetet sin sons tarmar? Det låter kanske inte så himla bra.
Svar på tråden Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans