När hon vaknar så står hon ofta upp i sängen eller sitter. Så när vi kommer in till henne så lägger vi henne ner och ger nappen. Somnar hon inte om och grinar hysterisk så tar vi in henne till oss och då somnar hon ofta direkt.
Fräkenfröken skrev 2013-11-14 13:53:11 följande:
Vad gör ni när hon vaknar?
Du skrev att ni bär in henne till er, men prövar ni med annat innan?
Jag brukade lägga min lilla tjej på magen och hålla under rumpan och "puffa" henne till sömns, utan att säga ett ord eller på något vis uppmärksamma uppvaknandet. Alt lägga henne i vagnen och köra över en tröskel. Efter några veckor sov hon hela nätterna.
När vi har nattat henne dom senast kvällarna så sitter vi bara på en stol bredvid hennes säng och säger ingeting. Ställer hon sig upp och gråter så lägger jag henne ner och säger godnatt och sätter mig igen.
Är det en bra metod att få henne att somna själv tror du? Eller ska vi inte vara i rummet?
pellepelle skrev 2013-11-14 14:20:00 följande:
Det bästa sättet är att "lära" henne att somna utan att ni "tillför" något som napp, vagn, bil, bärande, klappande osv. Problemet är antagligen att hon inte lärt sig att somna själv och då hon vaknar "vet" hon inte hur hon ska somna om igen utan er hjälp. "lär" ni henne det genom att successivt minska er inblandning i insomningsprocessen (genom att ta bort lite för varje eller varannan kväll) kommer hon inledningsvis lära sig att somna om och därmed inte väcka er vid varje tillfälle och därigenom få en stabilare sömn och successivt vakna mer sällan.