• Angelica16

1 åring vaknar hela nätterna. Vad ska jag göra????

Har en dotter som är 1 år och har det senaste 4 månader vaknat mellan 6-15 gånger per natt.
    Jag känner mig helt vilsen och vet inte vad jag ska göra.
    Hon somnar jätte bra i vagnen när vi är ute och går och i bilen. 
    När hon vaknar på natten så bär vi in henne i vårat rum för att man tillslut inte orkar springa fram och tillbaka när hon vakna.   

När vi ska lägga henne på kvällen så blir hon väldigt orolig och gråter och har jätte svårt att somna. Det känns som att problemet är att hon inte känner sig trygg i sin egen säng.

Hoppas någon kan hjälpa mig     

• Svar på tråden 1 åring vaknar hela nätterna. Vad ska jag göra????
  • Flickan och kråkan

De har separationsångest i den åldern. Om det hjälper och hon sover bättre tillsammans med er så gör det! Krångla inte till livet i onödan. Tänder? Min äldsta sov som en kratta under ett par månader runt året. Och så kom alla fyra hörntänderna och alla de fyra första kindtänderna samtidigt och han började sova hela nätter när de brutit igenom. Men kindtänder kan ta lång tid på sig.

• Angelica16

Nej hon vakna ofta när hon sover i våran säng också, det är bara smidigare att peta i nappen när hon ligger mellan oss.
    Känns bara som om det har hållit på så lång tid nu =(

• Fräkenfröken

Vad gör ni när hon vaknar?

Du skrev att ni bär in henne till er, men prövar ni med annat innan?

Jag brukade lägga min lilla tjej på magen och hålla under rumpan och "puffa" henne till sömns, utan att säga ett ord eller på något vis uppmärksamma uppvaknandet. Alt lägga henne i vagnen och köra över en tröskel. Efter några veckor sov hon hela nätterna.

Vänligen
  • pellepelle

Det bästa sättet är att "lära" henne att somna utan att ni "tillför" något som napp, vagn, bil, bärande, klappande osv. Problemet är antagligen att hon inte lärt sig att somna själv och då hon vaknar "vet" hon inte hur hon ska somna om igen utan er hjälp. "lär" ni henne det genom att successivt minska er inblandning i insomningsprocessen (genom att ta bort lite för varje eller varannan kväll) kommer hon inledningsvis lära sig att somna om och därmed inte väcka er vid varje tillfälle och därigenom få en stabilare sömn och successivt vakna mer sällan.

• Fru envis

drömmer 1 åringar? hon kanske är inne i en period där hon drömmer hemska drömmar?

• Angelica16

När hon vaknar så står hon ofta upp i sängen eller sitter. Så när vi kommer in till henne så lägger vi henne ner och ger nappen. Somnar hon inte om och grinar hysterisk så tar vi in henne till oss och då somnar hon ofta direkt. 

Fräkenfröken skrev 2013-11-14 13:53:11 följande:
    Vad gör ni när hon vaknar?
    Du skrev att ni bär in henne till er, men prövar ni med annat innan?

Jag brukade lägga min lilla tjej på magen och hålla under rumpan och "puffa" henne till sömns, utan att säga ett ord eller på något vis uppmärksamma uppvaknandet. Alt lägga henne i vagnen och köra över en tröskel. Efter några veckor sov hon hela nätterna.
    När vi har nattat henne dom senast kvällarna så sitter vi bara på en stol bredvid hennes säng och säger ingeting. Ställer hon sig upp och gråter så lägger jag henne ner och säger godnatt och sätter mig igen. 
    Är det en bra metod att få henne att somna själv tror du? Eller ska vi inte vara i rummet? 
    pellepelle skrev 2013-11-14 14:20:00 följande:
    Det bästa sättet är att "lära" henne att somna utan att ni "tillför" något som napp, vagn, bil, bärande, klappande osv. Problemet är antagligen att hon inte lärt sig att somna själv och då hon vaknar "vet" hon inte hur hon ska somna om igen utan er hjälp. "lär" ni henne det genom att successivt minska er inblandning i insomningsprocessen (genom att ta bort lite för varje eller varannan kväll) kommer hon inledningsvis lära sig att somna om och därmed inte väcka er vid varje tillfälle och därigenom få en stabilare sömn och successivt vakna mer sällan.

• Natulcien
    Angelica16 skrev 2013-11-14 15:34:31 följande:
    När hon vaknar så står hon ofta upp i sängen eller sitter. Så när vi kommer in till henne så lägger vi henne ner och ger nappen. Somnar hon inte om och grinar hysterisk så tar vi in henne till oss och då somnar hon ofta direkt. 

När vi har nattat henne dom senast kvällarna så sitter vi bara på en stol bredvid hennes säng och säger ingeting. Ställer hon sig upp och gråter så lägger jag henne ner och säger godnatt och sätter mig igen. 
    Är det en bra metod att få henne att somna själv tror du? Eller ska vi inte vara i rummet? 

Självklart ska ni vara i rummet om hon signalerar att hon behöver er! De flesta barn i den åldern föredrar att somna med sällskap. Även vuxna somnar ju ofta med sällskap...
    Kan ni inte bara ligga med henne i en stor säng, tätt intill, och låta henne somna så..?
    Sen låter det ju som om ni borde sova tillsammans med henne just nu, om hon somnar om så lätt när hon får sova med er? Jag tycker inte att man ska bråka med små barn bara för att man har en princip.
  • La Lola
    Natulcien skrev 2013-11-14 15:49:11 följande:
    Självklart ska ni vara i rummet om hon signalerar att hon behöver er! De flesta barn i den åldern föredrar att somna med sällskap. Även vuxna somnar ju ofta med sällskap...
    Kan ni inte bara ligga med henne i en stor säng, tätt intill, och låta henne somna så..?
    Sen låter det ju som om ni borde sova tillsammans med henne just nu, om hon somnar om så lätt när hon får sova med er? Jag tycker inte att man ska bråka med små barn bara för att man har en princip.
    Håller med till 100%!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MalinEddie

Du tror inte att ni krånglar till det i onödan? Du säger att hon somnar direkt när ni tar in henne till er, varför inte låta henne sova i ert rum från början så ni slipper springa fram och tillbaka? Kanske skulle hon somna bättre och lättare om ni var fysiskt nära henne istället för att kämpa för att att hon ska somna utan sällskap just nu när hon visar ett tydligt närhetsbehov. Kör på det som ger mest sömn för alla inblandade och dela på nätter och nattningar.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Sen kanske ni ska fundera på om nappen verkligen hjälper sömnen? Det kan ju vara så att hon vaknar för att hon tappar den.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden 1 åring vaknar hela nätterna. Vad ska jag göra????