Alltfördig skrev 2013-11-14 16:50:51 följande:
Tack för ditt svar FruTrött,
Kännes skönt att höra att det går att leva ett fullgott liv, trots hörselnedsättning.
Är du helt döv på ena örat eller har du en nedsättning?
Vad upplever du för svårigheter?
Vad kan vi göra för att hjälpa vår dotter och göra vardagen lättare för henne?
Vi vet inte än om hon kommer kunna ha nytta av en hötaparat. Kan det vara för att hon har för stor nedsättning??
Men vi ska prata om olika hjälpmedel med läkaren när beskedet lagt sig lite.
Gällande dig och din kompis.
Har ni gått i vanlig skola/dagis? Hur har det i så fall fungerat?
Vad har ni för inställning till teckenspråk? Är det bara onödigt när hon hör på andra örat?
Såååå tacksam för svar! Känns inte som läkaren berättade så mycket.. Allt kändes mer som en dödsdom ;(
Både min kompis och jag har gått i vanliga skolor och har aldrig haft behov av teckenspråk. När man bara hör på ena örat kan det bli lite problem med rumsuppfattningen, men annars har jag det mest jobbigt i brusiga/bullriga miljöer. Jag har t.ex. svårt att uppfatta tal i krogmiljö eller vid en trafikerad väg. Vad som blir jobbigt beror dock på vilka frekvenser som är nedsläckta. I mitt fall hör jag fullgott på de låga frekvenserna men mycket dåligt på de höga (ganska vanligt bland vuxna tror jag). Min kompis är som sagt helt döv på ena örat och när vi har pratat om det så verkar det som om jag är den av oss som har svårast att uppfatta prat trots att jag har mer hörsel intakt.
Något som du kanske kommer att märka är att otroligt många hör dåligt! Sedan jag fick hörapparat har jag fått veta att ytterligare fyra personer i min umgängeskrets hör väldigt dåligt men inte har sökt hjälp än.
Om du vill veta hur det känns att höra dåligt på ena örat kan du ju enkelt testa genom att sätta in en öronpropp, eller lite bomull, i ena örat. Jag tror att du borde komma ganska nära min typ av hörselnedsättning på det sättet(?) eftersom det är svårare att få bort låga frekvenser än höga.