• Alltfördig

Dottern har hörselnedsättning ;( hjälp ;(

Min lilla dotter (snart 2 månader gammal) blev inte godkänd på hörseltesterna på BB. Vi har nu fått veta att hon har en grav hörselnedsättning på höger öra. ;( Jag känner en sådan bottenlös förtvivlan. Jag kan ingenting om hörselnedsättningar, känner ingen som har det... Jag är så rädd!! Rädd att hon efter fler tester ska vara helt döv på höger örat. Rädd att hörseln ska försämras med åren? Är det vanligt? Någon som vet? Rädd hur detta ska påverka storebror (2,5) och vår familj? Blir så ledsen när det står att 2 av 1000 drabbas. Varför just min lilla flicka?!? Vet inte hur jag ska ta mig igenom detta. /25 åring tvåbarnsmamma

• Svar på tråden Dottern har hörselnedsättning ;( hjälp ;(
  • Masken84

Beklagar. Men i dag finns det sså mycket som kan fixas med hjälp av rör, hörapparat mm. Vad säger läkarna mer då?

Teckenspråk finns oxå!

• FruTrött

Hej! Jag vet ingenting om hörselnedsättningar hos barn, men vet iaf av egen erfarenhet att det går att leva ett fullgott liv med enbart ett fungerande öra:) Din dotter kommer dessutom (till skillnad från mig) inte att veta hur det är att vara fullt hörande, och hon kommer säkerligen bli mycket bra på att använda sina övriga sinnen för att kompensera hörselnedsättningen!

Hon kommer dessutom att från början vara "uppfångad" i systemet och få tillgång till de hjälpmedel hon behöver! Ev. klarar hon sig helt utan hjälpmedel men om hon behöver hörapparat så kan det vara bra att veta att de Idag är pyttesmå och finns i en mängd fina färger och med olika tillbehör. Man kan t.ex. få fjärrkontroll...och hörapparaten kan kopplas samman med mobiltelefonen mm. Och detta är alltså genom landstinget, så det kostar som ett vanligt läkarbesök.

Jag har f.ö. en kompis som är helt döv på ena örat, och det har vad jag vet aldrig varit något speciellt med det!

• Alltfördig

Masken84-

Vi är precis i början av utredningen, fler testet skall göras.

Men läkaren sa att rör inte kan hjälpa henne då hon inte har något "ledningsfel" utan problemet sitter i innerörat, som jag förstått det.

Jag kunde inte lyssna så mycket på läkaren under beskedet, fick rusa iväg...;(

Vad det gäller hötaparat så vet jag inte om det kommer hjälpa...

Teckenspråk känns väldigt främmande, vill bara att hon skall kunna fungera normalt ;( min lilla flicka ;(

• Alltfördig

Tack för ditt svar FruTrött,

Kännes skönt att höra att det går att leva ett fullgott liv, trots hörselnedsättning.

Är du helt döv på ena örat eller har du en nedsättning?

Vad upplever du för svårigheter?

Vad kan vi göra för att hjälpa vår dotter och göra vardagen lättare för henne?

Vi vet inte än om hon kommer kunna ha nytta av en hötaparat. Kan det vara för att hon har för stor nedsättning??

Men vi ska prata om olika hjälpmedel med läkaren när beskedet lagt sig lite.

Gällande dig och din kompis.

Har ni gått i vanlig skola/dagis? Hur har det i så fall fungerat?

Vad har ni för inställning till teckenspråk? Är det bara onödigt när hon hör på andra örat?

Såååå tacksam för svar! Känns inte som läkaren berättade så mycket.. Allt kändes mer som en dödsdom ;(

• FruTrött
    Alltfördig skrev 2013-11-14 16:50:51 följande:
    Tack för ditt svar FruTrött,
    Kännes skönt att höra att det går att leva ett fullgott liv, trots hörselnedsättning.
    Är du helt döv på ena örat eller har du en nedsättning?
    Vad upplever du för svårigheter?
    Vad kan vi göra för att hjälpa vår dotter och göra vardagen lättare för henne?

Vi vet inte än om hon kommer kunna ha nytta av en hötaparat. Kan det vara för att hon har för stor nedsättning??
    Men vi ska prata om olika hjälpmedel med läkaren när beskedet lagt sig lite.

Gällande dig och din kompis.
    Har ni gått i vanlig skola/dagis? Hur har det i så fall fungerat?
    Vad har ni för inställning till teckenspråk? Är det bara onödigt när hon hör på andra örat?

Såååå tacksam för svar! Känns inte som läkaren berättade så mycket.. Allt kändes mer som en dödsdom ;(
    Både min kompis och jag har gått i vanliga skolor och har aldrig haft behov av teckenspråk. När man bara hör på ena örat kan det bli lite problem med rumsuppfattningen, men annars har jag det mest jobbigt i brusiga/bullriga miljöer. Jag har t.ex. svårt att uppfatta tal i krogmiljö eller vid en trafikerad väg. Vad som blir jobbigt beror dock på vilka frekvenser som är nedsläckta. I mitt fall hör jag fullgott på de låga frekvenserna men mycket dåligt på de höga (ganska vanligt bland vuxna tror jag). Min kompis är som sagt helt döv på ena örat och när vi har pratat om det så verkar det som om jag är den av oss som har svårast att uppfatta prat trots att jag har mer hörsel intakt.

Något som du kanske kommer att märka är att otroligt många hör dåligt! Sedan jag fick hörapparat har jag fått veta att ytterligare fyra personer i min umgängeskrets hör väldigt dåligt men inte har sökt hjälp än.

Om du vill veta hur det känns att höra dåligt på ena örat kan du ju enkelt testa genom att sätta in en öronpropp, eller lite bomull, i ena örat. Jag tror att du borde komma ganska nära min typ av hörselnedsättning på det sättet(?) eftersom det är svårare att få bort låga frekvenser än höga.
  • kekekekeke

Jag förstår att du är chockad, men på riktigt - andas & lugna dig. Hon är ju precis som alla andra bara att hon inte har full hörsel på ena örat. Det finns ingen som helst anledning att ha panik!

& även teckenspråk kanske inte kommer behövas kan det ju ändå vara roligt för hela familjen att lära sig. :)

• Rocket Mania

Det andra örat kommer kompensera och eftersom din dotter inte vet annat kommer hon troligen gå genom livet helt opåverkad av detta. Det enda problem jag möjligen kan se är att hon ev kommer ha svårt med VAR ett ljud kommer från.

• Litenistan

Jag är helt döv på vänster öra och har en liten nedsättning på högra örat. Haft så sen jag var barn och aldrig behövt teckenspråk, dock har jag haft hörapparat men den ställde till det mer för mig tycker jag. Jag, precis som någon tidigare skrev, har svårt för att höra vart ljuden kommer ifrån och är det bullrigt så är det svårt att höra. Man blir bra på att läsa av läpparna vid såna tillfällen :) Jag känner inte att detta påverkat mitt liv mycket alls. Mamma sa dock att det var svårt att veta när jag var barn om jag inte hörde när hon ropade eller om jag struntade i henne bara :P
    Och jag har fått höra mer än en gång när jag var barn att jag pratade väldigt högt men man lär sig kontrollera detta också. Tycker inte du ska vara så orolig, ni kommer upptäcka vad som funkar bäst för er dotter :) 

• Lillylou

Jag är född med hörselskada som innebär att jag är helt döv på ena örat. Människor som inte vet om det märker ingenting. Det jag har mest problem med är miljöer med mycket ljud typ restauranger och stora sällskap. Har med tiden lärt mej att alltid placera mej i rummet utifrån vad som funkar bäst för hörseln. Det är också svårt att veta varifrån ljud kommer.

Jag har hörapparat som leder ljud. Den förstärker ljud från min döva sida så att tal blir tydligare. Jag har till viss del lärt mej att läsa på läppar med.

Du behöver inte oroa dej. Jag har gått i skolan,pluggat vidare på universitetet och jobbar idag med småbarn på förskola. Inga större problem!

• Alltfördig

Tack till alla Er som svarat.

Ni skall veta att det betyder otroligt mycket; Både för mig och min sambo (som jag har högläsning för)

Det är bara ett par dagar sedan vi fick beskedet. Första dygnet låg jag bara i sängen, åt ingenting, pratade inte och hade ångest...

Kan hända att jag reagerar extra starkt pga att jag redan var lite "känslig" efter förlossning etc, (dottern är ju bara 6 veckor gammal).

Men jag gråter fortfarande mycket och detta är en stor sorg för mig, känns inte verklig.

Får sådan panik av att tänka på att ingenting kan "mirakel rädda" hennes hörsel och göra den bra.

Jag är också så rädd att detta alltid ska ligga som en sorg över oss. Antar att min största önskning alltid kommer att vara att hon skall få normal hörsel.

Får också en väldig ångest över att hennes försäkring inte hunnit gå igenom när detta upptäcktes (trots att vi ringt någon vecka innan och fått det sagt till oss att hon var försäkrad)

Jäkla försäkringsbolag rent ut sagt!!!!

Inte ens lite plåster på såren får min lilla tjej.

Förlåt att detta inlägg blir så långt, men jag har så många frågor och så mycket att få ur mig! Hoppas ni orkar läsa.

Ni som likt min dotter har ensidig hörselnedsättning eller ensidig dövhet. Har ni ärvt detta eller har det uppkommit senare eller annat?

Vi känner inte ens någon med liknande...

Läkaren sa något om att hörselapparat kanske inte skulle hjälpa, är det för att hon har en för grav skada?

Ni som har liknande har ni ofta önskar att ni hörde normalt, har det varit en stor sorg för er? Har ni känt er utanför samhället?

Har ni varit försäkrade när det upptäcktes och fått kompensation eller har ni likt min dotter gått miste om det?

Vad kan vi som föräldrar göra för att underlätta? Vad Skall vi undvika?

Sist men inte minst (och det jag fruktar mest!!!!!)

Är det vanligt när man har en hörselnedsättning att hörseln försämras med tiden?? Är så rädd att det skall bli ännu sämre eller att hon blir helt döv! Det får inte hända!

Så tacksam för alla svar/hjälp jag kan få!! Vill det allra bästa för min lilla tjej.

Svar på tråden Dottern har hörselnedsättning ;( hjälp ;(