• Anonym (ledsen)

Kronofogden

Jag har lite problem med min ekonomi nu . Hoppas nån kan hjälpa mig.

Har 3 olika privatlån, betalar ca 2000 krona varje månader. Förra året började ta körkort, och det kom kosta ca 30 000kr. För det började sms låna. Nu har det gått över ett år, när har tagit sms lån efter sms lån. Nu har jag stoppat det. Men nu har jag en sms lån , som kommer inte att klara betala. Det är 11 000kr. Idag de ringde, och berättade att har inte råd att betala nu, att vad händer . De säger , ni kan förlänga lånet t. ex 30 dagar, kostar 1500kr. Sen betala en liten summa, Frågade om det går att dela upp lånet. nej, det går inte tyvärr, fick jag svaret. Sen sa de, att det åker in till inkasso, och frågade om det går där att dela upp. Fick svaret , att nej det går inte där heller. Efter det åker det in till Kronafogden. Där kan man väl göra en avbetalningplan. 
    Just nu jobbar jag deltid, ca 20 timmar i veckan, och tar a-kassa. Nästa år har jag sökt till högskola. Och nu till min fråga. Om jag kommer in, kommer att ta studiebidrag plus studielån. Men om jag är inskriven hos Kronafogden, kommer csn bevilja mig studielån eller inte.

• Svar på tråden Kronofogden
  • Tifastar

Rätt säker på att man inte får csn om man är hos fogden tyvärr. Bidragsdelen får man ju men låndelen får man nog inte låna.

• Anonym (ledsen)

Tack för svaret. Då måste hålla ut, och hitta nån lösning, att kunna betala den sista sms lånet.

• Anonym (skuldsatt)

Men om det går till inkasso så brukar de inte säga nej om man vill göra en avbetalningsplan.

Jag har varit väldigt dum o dragit på mig skulder bl.a genom sms lån som jag nu kämpar för att betala bort men jag har aldrig varit med om att ett inkassobolag säger nej till att lägga upp avbetalningsplan

• Anonym (jodå)
    Tifastar skrev 2013-11-14 17:18:07 följande:
    Rätt säker på att man inte får csn om man är hos fogden tyvärr. Bidragsdelen får man ju men låndelen får man nog inte låna.
    Det går alldeles utmärkt att få csn lån med både skuldsaldo hos fogden och en hög med anmärkningar. Har själv fått det.
  • Anonym (Klart!)

Du får csn-lån ändå. Ni som skriver att det 'nog' inte går, hur kom ni fram till det?

Det enda du ska undvika är att csn-lånet hamnar hos fogden, för då får du inte låna.

• Anonym (ledsen)

Har hört också att det går att göra en avbetalningsplan med inkasso, men frågade de, men varför de sa "nej". De vill ju ha mer pengar nu från mig. Ska avvakta lite med nu inkasso.
    Tack för Er andra , som svarat att det går att ta csn lån, om jag kommer att hamna hos fogden nu. Men har lärt mig nu, att "ALDRIG MER ATT SMS LÅN".... 

• Waldo

Man får ta CSN lån trots att man har ett skuldsaldo hos KFM .
    Den enda gången dom säger nej är när man har obetalda lån som är förfallna och ligger hos KFM.

Har man skulder eller obetalda räkningar som gått vidare till ett inkassobolag går det för det mesta att upprätta en avbetalningsplan.
    Inkassoföretaget kan ha synpunkter på hur den ska se ut. Dom kan vilja att man betalar in en större summa av skulden först och sedan betalar av resten
    Men allt är förhandlingsbart.

Man kan däremot INTE få några avbetalningsplaner hos KFM. Dom sysslar bara med utmätningar

• Anonym (KFM avbet.)

Man kan visst få avbetalning hos kmf. Min sambo betalar av till dom varje månad. 500 kr/månad och skulden var på ca 20tusen från början.

Inkassobolagen brukar vara villiga att lägga upp plan. Reda inkasso däremot krävde hela summan och vägrade dela upp. Så tyvärr är det olika.

Svar på tråden Kronofogden