• Anonym (ledsen)

Kronofogden

Jag har lite problem med min ekonomi nu . Hoppas nån kan hjälpa mig.

Har 3 olika privatlån, betalar ca 2000 krona varje månader. Förra året började ta körkort, och det kom kosta ca 30 000kr. För det började sms låna. Nu har det gått över ett år, när har tagit sms lån efter sms lån. Nu har jag stoppat det. Men nu har jag en sms lån , som kommer inte att klara betala. Det är 11 000kr. Idag de ringde, och berättade att har inte råd att betala nu, att vad händer . De säger , ni kan förlänga lånet t. ex 30 dagar, kostar 1500kr. Sen betala en liten summa, Frågade om det går att dela upp lånet. nej, det går inte tyvärr, fick jag svaret. Sen sa de, att det åker in till inkasso, och frågade om det går där att dela upp. Fick svaret , att nej det går inte där heller. Efter det åker det in till Kronafogden. Där kan man väl göra en avbetalningplan. 
    Just nu jobbar jag deltid, ca 20 timmar i veckan, och tar a-kassa. Nästa år har jag sökt till högskola. Och nu till min fråga. Om jag kommer in, kommer att ta studiebidrag plus studielån. Men om jag är inskriven hos Kronafogden, kommer csn bevilja mig studielån eller inte.

• Svar på tråden Kronofogden
  • sextiotalist
    Anonym (KFM avbet.) skrev 2013-11-15 07:41:41 följande:
    Man kan visst få avbetalning hos kmf. Min sambo betalar av till dom varje månad. 500 kr/månad och skulden var på ca 20tusen från början.

Inkassobolagen brukar vara villiga att lägga upp plan. Reda inkasso däremot krävde hela summan och vägrade dela upp. Så tyvärr är det olika.
    KFM beviljar aldrig avbetalningar, de har de inte lagutrymme att göra,däremot finns det inget som hindrar att man betalar in mer än vad lagutrymmet säger vad som ska betalas
  • Kjell2
    Man kan visst få avbetalning hos kmf. Min sambo betalar av till dom varje månad. 500 kr/månad och skulden var på ca 20tusen från början.

Inkassobolagen brukar vara villiga att lägga upp plan. Reda inkasso däremot krävde hela summan och vägrade dela upp. Så tyvärr är det olika.

Är du säker på att det inte är löneutmätning han har?
  • Gladskit

Exakt, det är inte en avbetalning han har, det är antagligen en utmätning på lön.
    Jag har inte heller varit med om att KFM gör avbetalningsplaner. 
  • Waldo

Man kan ha en löneutmötning

Eller så finns det en annan lösning och det när man endast har Amål.
    Då kan man själv betala in samma summa som löneutmätningen direkt till KFM

Detta är de enda alternativen som finns enligt den lag som ligger till grund för KFMs arbete
    Inget av dessa två alternativ innebär att man har en avbetalningsplan.
    En avbet. innebär en förhandling, något man själv är delaktig i, något man kan säga upp och omförhandla.
    Det kan man inte hos KFM
  • Anonym (Klant!)

Vad är det med folk?! Är ni så korkade att ni inte fattar att har man det dåligt ställt så kommer man inte kunna betala av varken första, andra eller det åttonde sms-lånet?

Sluta lev på kredit och lån (ja studielån är en annan sak)

Jobbar man lite - får man in lite - då måste man ha lite utgifter.

Är det så att ngt speciellt dök upp en månad så man anser att man måste låna - då lånar man inte mer än man vet att man kan betala tillbaka direkt nästa månad!!

Hur kan det vara så svårt för så många att förstå?!

Ts- jobba av din skuld och tänk inte på att ta nya lån.

Extrajobb - sälj saker osv.. Kanske skjuta upp planerna på plugg tills du jobbat av skulden.

• MikNis
    Tifastar skrev 2013-11-14 17:18:07 följande:
    Rätt säker på att man inte får csn om man är hos fogden tyvärr. Bidragsdelen får man ju men låndelen får man nog inte låna.
    Och jag är synnerligen säker på att du har fel!

Förresten varför yttrar du dig om något du tydligtvis inte har en aning om?

Är det bara för att du vill att ditt namn ska synas i tråden?

• Anonym (i know)

csn beviljar trots kronofogden!!!!

• Anonym (konstigt)

Vad var det för konstigt inkassobolag som inte godkände avbetalning? :/

• Anonym (Stopp!!!!!!)

FAKTA!!

CSN Beviljar dig lån trots betalningsanmärkning, skuldsaldo.

Du kan vara lugn! Högskolan kommer du kunna gå på!

De mäter EJ ut "inkomster" från csn. Så du kommer inte ha löneutmätning.

Om du har bostadsrätt, tillgångar i bank, tillgångar hemma kan dessa komma att mätas ut om borgenären begär detta.

Försök betala bort det så fort du kan, men glöm inte att prioritera hyra, el, barnomsorg, mat och mediciner

Du klarar detta! Har varit i din sits, men lever numera med tillgångar ist för skulder. Har jobbat hårt för det!

• Anonym (KFM avbet.)
    Kjell2 skrev 2013-11-15 07:55:45 följande:
    Är du säker på att det inte är löneutmätning han har?

Helt säker. Han har en del inkassoskulder som han betalar av och
Svar på tråden Kronofogden