• Anonym (besviken)

Fick 1000 kr när jag fyllde 25 år

Nu kommer ni säkert skriva att jag är bortskämd. Det är lugnt. 

Men jag kan ändå inte låta bli att bli besviken. Mina föräldrar lever tillsammans, båda har heltidsjobb och undan sparade pengar. Fick reda på att de bokat en New York resa ett par veckor innan min födelsedag. Är såklart glad för deras skull att de ska åka iväg. Jag bor 20 mil bort och träffar dom sällan men har telefonkontakt flera gånger i veckan. På min födelsedag sa mamma att jag skulle få pengar som jag kunde göra vad jag ville för. Har en dröm att åka på solsemester som jag inte har varit på de senaste 3 åren pga dålig ekonomi. Har fortfarande inte den bästa ekonomin och det är precis att jag får ihop det varje månad. Någonstans inom mig hade jag kanske hoppats på att jag skulle få en liten resa, behöver inte vara något dyrt. Men kanske en resa för ca 3000-4000. De har pengar och de har haft god tid på sig att spara men i stället köper de en resa till sig själva (kan tillägga att de åker på en resa varje år) Hur som helst såg jag att mamma hade satt in 1000 kr på mitt konto och kände mig besviken. Den tusenlappen gick till räkningar. Det känns så jävla otacksamt att skriva detta men jag känner mig besviken. Rätt/fel? 

• Svar på tråden Fick 1000 kr när jag fyllde 25 år
  • kossi

Jag hade också blivit besviken om det nu är under de förutsättningar som du skriver.

• Anonym (Felet)

Fel.

Du är vuxen, har ansvar för din egen ekonomi. Det är klart att de inte ska avstå resor till sig själva och ge dig istället.

1 000 kr är en bra gåva, tycker jag.

• Anonym (Meja)

Jag hade oxå blivit besviken om jag fått 1000 kr när jag fyllde 25.

Mina barn får presenter för mycket mer. Den yngsta fyllde 11 för ett par dagar sen och hennes grejer gick nog på 4000kr.

Finns pengarna så tycker jag 1000kr är snålt. Finns inte pengar så är 1000kr för mycket att ge bort oavsett hur mycket någon fyller.

• La Lola

1000 spänn när man bara fyller 25 är väl rätt schysst?
    25 är liksom inget speciellt....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (*A G)

Du är 25 år gammal och ville att dina föräldrar skulle betala för en solsemester åt dig.

Är du seriös?

Min syster är 24, gör sin master för tillfället. Fyller hon år så förväntar hon sig inget jättestort. Visst, något men inget jättestort. Och ja, båda våra föräldrar har fast jobb.

Att sen klaga över det är nog det värsta i min mening.

Ska du växa upp någon gång?

• Anonym (Josse)

De kanske vill att du ska lära dig att stå  på egna ben. Jag har själv aldrig fått någon hjälp från någon av mina föräldrar. Varken stöd eller pengar. Jag har betalt allt jag fått i livet själv. Kämpat men är stolt. 

Kanske inte var så vidare mkt stöd, men många barn får inget.  

• Anonym (Tjej)

Jag hade inte blivit besviken. Mina föräldrar har dock inte en massa pengar och jag förväntar mig inte pengar eller resor av dom.

Är en fattig student på 19 och har inte heller särskilt mycket pangar men man är ju vuxen och kan inte förvänta sig att få saker av andra även om dom skulle ha råd. Man ska ju klara sig själv.

1000kr är alltid något. Räkningar är bra att betala. Nu fick du ju 1000 spänn extra liksom, tänk så. 

• Anonym (s)
    Anonym (Felet) skrev 2013-11-14 23:07:44 följande:
    Fel.

Du är vuxen, har ansvar för din egen ekonomi. Det är klart att de inte ska avstå resor till sig själva och ge dig istället.

1 000 kr är en bra gåva, tycker jag.

Håller med
  • Anonym (Therese)

Jag tror jag får presenter för ca 500kr oavsett vad jag fyller.
    När jag blev 20 var det möjligtvis 1000kr. Inte mer.
    Vet att mina föräldrar hade haft råd till mer också om de hade prioriterat det, men de vill väl leva sina liv också. Det är ju DERAS intjänade pengar.

Bodde inte hemma när jag blev 20 och har inte fyllt 25 än.
    Men över 1000kr är det då inte.

• Anonym (besviken)
    Anonym (Tjej) skrev 2013-11-14 23:15:06 följande:
    Jag hade inte blivit besviken. Mina föräldrar har dock inte en massa pengar och jag förväntar mig inte pengar eller resor av dom.

Är en fattig student på 19 och har inte heller särskilt mycket pangar men man är ju vuxen och kan inte förvänta sig att få saker av andra även om dom skulle ha råd. Man ska ju klara sig själv.

1000kr är alltid något. Räkningar är bra att betala. Nu fick du ju 1000 spänn extra liksom, tänk så. 
    Alltså hade de haft dåligt med pengar hade jag förstått men nu har de pengar och jag tycker ändå att man kan ge sin dotter något extra på sin 25 års dag. 
Svar på tråden Fick 1000 kr när jag fyllde 25 år