• Matilda13

Hjälp oss med flicknamn

Vi har fortfarande inte bestämt namn. Har kallat henne för lillis sedan hon fanns i magen, därmed började jag tänka på namnen Lilly/Lillie.
    Älskar namnet Maja men är rädd för att det blir bajamaja.
    Min flicka är docksöt, charmig och glad. Har lätt för skratt och är flirtig.

Rösta gärna på dessa namn och skriv gärna vilka associationer ni får på namnet när det gäller personlighet och annat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp oss med flicknamn
  • fluu

Mona - Har så svårt för det. Hör bara Mona och tänker på någon sur dagmamma eller nåt. Visserligen internationellt och seriöst. Personlighet: Rökande, skränande tant på balkong.

Maja - Smeknamn för mig. Visserligen väletablerat så det får väl gå ändå. Oerhört vanligt, funkar internationellt. Tänker på Maja Gräddnos och dessvärre på röka maja.. Inte så seriöst på en vuxen. Personlighet: Liten snäll tjej.

Lilly - Smeknamn där med. Väldigt litet och vekt  - inte så fint på en vuxen. Tänker på Lily Potter och någon lantlig tant. Personlighet: Snäll bondmora. 

Lillie - Samma namn, bara med krångligare stavning. Personlighet: Yngre och modernare variant av den snälla bondmoran.

Emma - Bra namn på alla sätt, men ack så trött jag är på det . Fanns alltid minst tre Emma i varje klass. Kopplar till ALLA i min ålder. Personlighet: Tyvärr en riktig biatch eftersom de flesta Emmor jag känt varit sådana.

Sara - Bra, funktionellt, seriöst, funkar i större delar av världen. Tänker inte på någon specifik eftersom det är så vanligt, kanske mest på den bibliska karaktären dock. Personlighet: Smart, seriös, snäll karriärkvinna.

Röstar för Sara i första hand och Emma/Maja i andra hand.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minniemousemommy

Mona - Tänker på ondska av någon anledning. Typ mörker och på hon i "pretty little liars". Tänker mig en elak bitch i en high schoolfilm typ.

Maja - Älskar det namnet. Min syssling heter det och hon är en jättefin, snäll, trevlig, mysig person. Namnet passar henne bra. Det är ett jättegulligt namn på småflickor men passar även på vuxna kvinnor.

Lilly - Gillar det här namnet väldigt mycket också, men av någon anledning gillar jag inte stavningen. Tänker mig en rätt normal flicka, men långt ljust hår och en söt klänning typ. Snäll, rar, naiv typ.

Lillie - Samma som ovan.

Emma - Det var kul och fint för 20 år sedan, men nu tänker jag mest bondflicka som sitter och mjölkar kossor och bakar bullar. Hon är trevlig, vänlig, en bra vän och dotter.

Sara - Det låter väldigt tråkigt, det är för seriöst av någon anledning. Det låter som ett överanvänt svenssonnamn. Det är för vanlig och ser tråkigt ut. Jag tänker mig en vuxen kvinna som jobbar på  kontor och är väldigt tråkig, har en sambo, ett barn och lite fiskar hemma typ. Det är så vardagligt.

Röstade på Maja.

Röstar för Sara i första hand och Emma/Maja i andra hand.

• DenNamnbitne

Jag hejar på Sara i detta fall. Det är ett hederligt och vackert och väldigt personligt namn som dessutom är rätt ovanligt bland små barn, det är inte så trist vanligt som i min generation i alla fall. Hur som helst ett mycket fint namn. 

Detsamma gäller egentligen Emma även om det fortfarande är trendigt . Jag tänker på en mycket klok kvinna.

Maja är gulligt och ursvenskt och också trevligt även om det kan bli lite väl puttinuttigt 

Mona är lite för internationellt

Lilly/Lillie är alldeles för puttinuttgulligt, nej då föredrar jag verkligen Lillan

• Dixie

Majken kan kanske vara något?

Annars skulle jag valt Sara, fint och inte så poppis bland små flickor just nu!  

• IsDimma

Gillar Lily mest, därefter kommer Sara och Emma ganska jämna. 

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Matilda13

Tack för era svar! Kul att läsa om andras olika associationer till namnen. Det är många vanliga namn jag valt på listan men de klingar finast tycker jag. Men det är tråkigt att de är så vanliga. Jag tycker det är svårt att välja namn, det finns sååå många. Många har röstat på Lilly vilket förvånar mig för jag kan tycka det låter lite tantaktigt men det är ju kul att många inte tycker så.

• Abbe83

Min brordotter på snart 2 år heter Lilly, hon är docksöt, charmig och glad.

• fluu
    Matilda13 skrev 2013-11-17 12:44:40 följande:
    Tack för era svar! Kul att läsa om andras olika associationer till namnen. Det är många vanliga namn jag valt på listan men de klingar finast tycker jag. Men det är tråkigt att de är så vanliga. Jag tycker det är svårt att välja namn, det finns sååå många. Många har röstat på Lilly vilket förvånar mig för jag kan tycka det låter lite tantaktigt men det är ju kul att många inte tycker så.
    Lilly har varit på tapeten i många, många år och boomat rejält nu ett par år så du behöver nog inte oroa dig för att folk ser det främst som ett tantnamn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp oss med flicknamn