9 månaders förstoppad?
Min första fråga är egentligen, hur ofta ska en 9 månaders bebis som i princip bara äter mat bajsa? ( ammar bara på kvällen när han skall sova) Min lille kille bajsar typ varannan dag, ibland var tredje men oftast så "hjälper" jag med tempen innan det gått så långt. Då brukar det först komma lite halvhårt och sen väller det ut ganska mycket
han verkar inte ha jätteont av det men man märker att det liksom stör honom som om han har svårare att komma till ro när han inte har bajsat! Hans mat under en dag ser ut såhär: Frukost havregrynsgröt med nån fruktpure (nästan alltid päron eller katrinplommon) och 5 skopor althera (ersättningspulver för att berika med) och vatten Lunch potatis grönsaker kött eller fisk ( inte fått pasta på ett tag nu då det tydligen är mer stoppande än potatis) och vatten Mellanmål en liten smörgås (oftast bara en tunn liten skiva vitt bröd med smör på) och lite fruktpure och vatten Middag potatis, grönsaker kött eller fisk och vatten Kvällsmat färdiggröt (sempers mjölkfria från 4 mån) med fruktpure "Sovmål" ammas till sömns, enda som funkar förutom vagnen men han hat tom svårt att komma till ro vid amningen om han inte bajsat verkar det som. Han är jättetrött men ändå sparkar foten eller handen krafsar eller nåt. Kan inte koppla av! Han får lite rapsolja till varje mål mat förutom i kvällsgröten då han får omega 3 (kapsel som jag klämmer ut) Går sedan han var 4 mån på helt mjölkfri kost då han är allergisk mot komjölksprotein. Är det nån som har nån tanke om vad det kan vara som gör att han blir förstoppad? Funderar på o testa utan altherapulver i morgongröten och köra med paltbröd ist för järnets skull. Just det har även börjat ge honom semper magdroppar igen (som han fick när han va liten) för ca 2 veckor sedan för o se om det hjälper men än sålänge har det inte gjort nån skillnad. Tycker så synd om honom för även om han som sagt inte verkarfå så jätteont så märker man ändå att det påverkar honom och det påverkar ju även sömnen. Han håller just nu på att få lite fler tänder och vad jag förstått det som så brukar väl bebisar ofta blir lite lösa då men i hans fall icke tyvärr! Finns det nåt jag borde ändra på?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-15 09:47
Herregud gjorde olika stycken när jag skrev inlägget men min iPad tyckte tudligen att det var bättre att allt var en enda lång text. Provar igen!
Min första fråga är egentligen, hur ofta ska en 9 månaders bebis som i princip bara äter mat bajsa? ( ammar bara på kvällen när han skall sova)
Min lille kille bajsar typ varannan dag, ibland var tredje men oftast så "hjälper" jag med tempen innan det gått så långt. Då brukar det först komma lite halvhårt och sen väller det ut ganska mycket
han verkar inte ha jätteont av det men man märker att det liksom stör honom som om han har svårare att komma till ro när han inte har bajsat!
Hans mat under en dag ser ut såhär:
Frukost havregrynsgröt med nån fruktpure (nästan alltid päron eller katrinplommon) och 5 skopor althera (ersättningspulver för att berika med) och vatten.
Lunch potatis grönsaker kött eller fisk ( inte fått pasta på ett tag nu då det tydligen är mer stoppande än potatis) och vatten.
Mellanmål en liten smörgås (oftast bara en tunn liten skiva vitt bröd med smör på) och lite fruktpure och vatten.
Middag potatis, grönsaker kött eller fisk och vatten.
Kvällsmat färdiggröt (sempers mjölkfria från 4 mån) med fruktpure.
"Sovmål" ammas till sömns, enda som funkar förutom vagnen men han hat tom svårt att komma till ro vid amningen om han inte bajsat verkar det som. Han är jättetrött men ändå sparkar foten eller handen krafsar eller nåt. Kan inte koppla av!
Han får lite rapsolja till varje mål mat förutom i kvällsgröten då han får omega 3 (kapsel som jag klämmer ut).
Går sedan han var 4 mån på helt mjölkfri kost då han är allergisk mot komjölksprotein.
Är det nån som har nån tanke om vad det kan vara som gör att han blir förstoppad? Funderar på o testa utan altherapulver i morgongröten och köra med paltbröd ist för järnets skull.
Just det har även börjat ge honom semper magdroppar igen (som han fick när han va liten) för ca 2 veckor sedan för o se om det hjälper men än sålänge har det inte gjort nån skillnad.
Tycker så synd om honom för även om han som sagt inte verkarfå så jätteont så märker man ändå att det påverkar honom och det påverkar ju även sömnen.
Han håller just nu på att få lite fler tänder och vad jag förstått det som så brukar väl bebisar ofta blir lite lösa då men i hans fall icke tyvärr!
Finns det nåt jag borde ändra på?
) sköta magen.