• Karran86

9 månaders förstoppad?

Min första fråga är egentligen, hur ofta ska en 9 månaders bebis som i princip bara äter mat bajsa? ( ammar bara på kvällen när han skall sova) Min lille kille bajsar typ varannan dag, ibland var tredje men oftast så "hjälper" jag med tempen innan det gått så långt. Då brukar det först komma lite halvhårt och sen väller det ut ganska mycket han verkar inte ha jätteont av det men man märker att det liksom stör honom som om han har svårare att komma till ro när han inte har bajsat! Hans mat under en dag ser ut såhär: Frukost havregrynsgröt med nån fruktpure (nästan alltid päron eller katrinplommon) och 5 skopor althera (ersättningspulver för att berika med) och vatten Lunch potatis grönsaker kött eller fisk ( inte fått pasta på ett tag nu då det tydligen är mer stoppande än potatis) och vatten Mellanmål en liten smörgås (oftast bara en tunn liten skiva vitt bröd med smör på) och lite fruktpure och vatten Middag potatis, grönsaker kött eller fisk och vatten Kvällsmat färdiggröt (sempers mjölkfria från 4 mån) med fruktpure "Sovmål" ammas till sömns, enda som funkar förutom vagnen men han hat tom svårt att komma till ro vid amningen om han inte bajsat verkar det som. Han är jättetrött men ändå sparkar foten eller handen krafsar eller nåt. Kan inte koppla av! Han får lite rapsolja till varje mål mat förutom i kvällsgröten då han får omega 3 (kapsel som jag klämmer ut) Går sedan han var 4 mån på helt mjölkfri kost då han är allergisk mot komjölksprotein. Är det nån som har nån tanke om vad det kan vara som gör att han blir förstoppad? Funderar på o testa utan altherapulver i morgongröten och köra med paltbröd ist för järnets skull. Just det har även börjat ge honom semper magdroppar igen (som han fick när han va liten) för ca 2 veckor sedan för o se om det hjälper men än sålänge har det inte gjort nån skillnad. Tycker så synd om honom för även om han som sagt inte verkarfå så jätteont så märker man ändå att det påverkar honom och det påverkar ju även sömnen. Han håller just nu på att få lite fler tänder och vad jag förstått det som så brukar väl bebisar ofta blir lite lösa då men i hans fall icke tyvärr! Finns det nåt jag borde ändra på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-15 09:47
    Herregud gjorde olika stycken när jag skrev inlägget men min iPad tyckte tudligen att det var bättre att allt var en enda lång text. Provar igen!

Min första fråga är egentligen, hur ofta ska en 9 månaders bebis som i princip bara äter mat bajsa? ( ammar bara på kvällen när han skall sova)

Min lille kille bajsar typ varannan dag, ibland var tredje men oftast så "hjälper" jag med tempen innan det gått så långt. Då brukar det först komma lite halvhårt och sen väller det ut ganska mycket han verkar inte ha jätteont av det men man märker att det liksom stör honom som om han har svårare att komma till ro när han inte har bajsat!

Hans mat under en dag ser ut såhär:

Frukost havregrynsgröt med nån fruktpure (nästan alltid päron eller katrinplommon) och 5 skopor althera (ersättningspulver för att berika med) och vatten.

Lunch potatis grönsaker kött eller fisk ( inte fått pasta på ett tag nu då det tydligen är mer stoppande än potatis) och vatten.

Mellanmål en liten smörgås (oftast bara en tunn liten skiva vitt bröd med smör på) och lite fruktpure och vatten.

Middag potatis, grönsaker kött eller fisk och vatten.

Kvällsmat färdiggröt (sempers mjölkfria från 4 mån) med fruktpure.

"Sovmål" ammas till sömns, enda som funkar förutom vagnen men han hat tom svårt att komma till ro vid amningen om han inte bajsat verkar det som. Han är jättetrött men ändå sparkar foten eller handen krafsar eller nåt. Kan inte koppla av!

Han får lite rapsolja till varje mål mat förutom i kvällsgröten då han får omega 3 (kapsel som jag klämmer ut).

Går sedan han var 4 mån på helt mjölkfri kost då han är allergisk mot komjölksprotein.

Är det nån som har nån tanke om vad det kan vara som gör att han blir förstoppad? Funderar på o testa utan altherapulver i morgongröten och köra med paltbröd ist för järnets skull.

Just det har även börjat ge honom semper magdroppar igen (som han fick när han va liten) för ca 2 veckor sedan för o se om det hjälper men än sålänge har det inte gjort nån skillnad.

Tycker så synd om honom för även om han som sagt inte verkarfå så jätteont så märker man ändå att det påverkar honom och det påverkar ju även sömnen.

Han håller just nu på att få lite fler tänder och vad jag förstått det som så brukar väl bebisar ofta blir lite lösa då men i hans fall icke tyvärr!

Finns det nåt jag borde ändra på?

• Svar på tråden 9 månaders förstoppad?
  • hymafr

Förutom katrinplommon så funkar majs, ärtsoppa, kiwi bra på hårda magar. Tänk på att koka egen ärtsoppa - den köpta är jättesalt.
    Har du provat att massera magen och att "cykla" med hans ben när han ligger på rygg? Låt honom gå mycket (håll honom i handen/händerna) - motion är bra för tarmarna.
    Får han i sig tillräckligt med vätska? Kanske någon dryck med smak i - lite citron, gurka eller någon av "barnmatsdryckerna"?  

• Karran86
    hymafr skrev 2013-11-15 09:50:52 följande:
    Förutom katrinplommon så funkar majs, ärtsoppa, kiwi bra på hårda magar. Tänk på att koka egen ärtsoppa - den köpta är jättesalt. Har du provat att massera magen och att "cykla" med hans ben när han ligger på rygg? Låt honom gå mycket (håll honom i handen/händerna) - motion är bra för tarmarna. Får han i sig tillräckligt med vätska? Kanske någon dryck med smak i - lite citron, gurka eller någon av "barnmatsdryckerna"?  

Det är full fart på honom hela dagarna men kryper och ställer sig upp än sålänge bara ska prova antågande med honom lite mer om det kan göra skillnad. Han dricker ganska mycket vatten till måltiderna men problemet är att han kan inte dricka för mycket för då kräks han bara jättemycket ( han är under utredning nu för kräks jämtmycket men det är lite bättre ju fastare mat han får) så det är ett litet dilemma men jag tror faktiskt inte han dricker för lite. Kan det bli bättre effekt om man ger katrinplommon som man pureat själv ( lite mer koncentrerat tänker jag!) Tack för tipsen iaf!
  • IRA

det funkar hos oss:

- färska plommon och kiwi
    - sitter på pottan  (hjälper väldigt mycket och sonen älskar att sitta på pottan)
    - hemlagad mat 

• T chan

Hej TS!

Minst tre gånger per vecka bör man (gäller även vuxna Flört) sköta magen. 

Det är vanligt att barn får problem med trög mage när de går över till vanlig mat utan att det är något fel på maten. (Din matlista ser bra ut tycker jag) Om barnet har mycket besvär ska man framför allt se upp med ris, banan, vitt bröd, pasta och annan "stoppande" mat precis som du gör och istället ha mer lättlösliga fibrer från frukt och grönsaker och gärna lite extra olja i maten.

Rårivet päron eller äpple får fart på det mesta. Likaså kiwi. Perfekt till mellanmål. Riv med "finaste" sidan på rivjärnet så blir det nästan som mosat/puréat. 

Katrinplommonpuré ökar rörligheten i tarmen och trycker på det som redan finns där medan rotfrukter, grönsaker, äpplen, päron och kiwi innehåller fibrer som binder vatten och gör avföringen mjukare. 

När man äter mat blir det också fart på magen så passa på att gå på pottan precis (ca 15 min) efter maten, då är effekten som störst.

Fungerar inte huskurerna kan man i perioder behöva ge läkemedel, men prata i så fall med BVC så hjälper de dig.Glad

• Karran86

Tack för bra tips, dock är han lite liten för att gå på pottan än sålänge men man kanske ska hjälpa lite med temp efter maten. Dock har jag hört att man inte skall göra det för ofta för att msn då kan störa barnets "naturliga bajsning" men vet inte om det stämmer! Men jag undrar ändå kan det vara normalt för en bebis som äter mat att inte bajsa varje dag? Som sagt han verkar inte få så ont av det men man märker att det är nåt som stör honom men vem vet om det verkligen är magen, han kanske är konstig pga tänder, utvecklingssprång eller nåt annat jäkelskap, åååh va skönt det ska bli när han kan prata när han blir äldre och tala pm vad det ät för fel

• skogsvitter
    Karran86 skrev 2013-11-16 08:21:55 följande:
    Tack för bra tips, dock är han lite liten för att gå på pottan än sålänge men man kanske ska hjälpa lite med temp efter maten. Dock har jag hört att man inte skall göra det för ofta för att msn då kan störa barnets "naturliga bajsning" men vet inte om det stämmer! Men jag undrar ändå kan det vara normalt för en bebis som äter mat att inte bajsa varje dag? Som sagt han verkar inte få så ont av det men man märker att det är nåt som stör honom men vem vet om det verkligen är magen, han kanske är konstig pga tänder, utvecklingssprång eller nåt annat jäkelskap, åååh va skönt det ska bli när han kan prata när han blir äldre och tala pm vad det ät för fel
    Nej du bör undvika tempen, i synnerhet när han är så pass gammal och du tycks ju ha använt den rätt regelbundet hela tiden? Sluta med det och testa utan, då kanske du märker att magen plötsligt kommer igång av sig själv!

Angående vad som är normalt, ja det är normalt att de inte bajsar varje dag. Varannan är vanligt också. Det är ju inte det som avgör om han är förstoppad eller ej! Förstoppning innebär mycket hårt bajs som är svårt eller kanske tom omöjligt att få ut, men det får du ju å andra sidan aldrig veta när du hela tiden tempar honom. Om han inte får problem så låt det vara och låt honom få lära sig att sköta sin egen mage!

Sen gällande pottan så kan man mycket väl sätta en 9-månaders på pottan, för många är det lättare att bajsa i en sådan situation och personligen tror jag att risken minskar för framtida problem om man introducerar pottan redan nu. Vi har pottat båda våra tidigt och har aldrig haft några problem med blöjor, kiss och bajs tack vare det! Prova! Det underlättar i vardagen!

Förövrigt hjälper amningen magen, bröstmjölken har laxerande effekt. Så jag har själv använt amning ibland som hjälpmedel om jag misstänkt att de behövt bajsa. Därför är det bra om du fortsätter amma någon eller ett par gånger per dygn ett tag till så att magens mognad hinner ikapp innan du slutar helt.
  • IRA

Min son är nästan 9 månader gammal, pottan var invigd för cirka en månad sedan pga vi hade mycket problem med magen dvs förstoppningar. Tycker inte att han är liten för att sitta på pottan, han sitter så fin och leker samt bajsar lätt efter maten. Innan bajsade han varannan dag,nu bajsar vi 2-3 gånger per dag istället. 

• Karran86

Tack för svaren! Nä har inte använt tempen regelbundet utan försökt fixa det med hjälp av katrinplommon osv oftast men när det har gått för lång tid har det ändå känts bäst att hjälpa honom lite på traven! Visste faktiskt inte att så små bebisar kunde gå på pottan men det är ju jättebra om det funkar så har faktiskt vart iväg o köpt mig (honom) en potta idag, dock va det nu på kvällen då bajset redan va avklarat av sig självt men skall inviga den imorgon tänkte jag, dock har jag en liten kille som är väldigt aktiv och inte sitter still speciellt långa stunder så vi får väl se hur det går

• Karran86
    IRA skrev 2013-11-16 12:30:14 följande:
    Min son är nästan 9 månader gammal, pottan var invigd för cirka en månad sedan pga vi hade mycket problem med magen dvs förstoppningar. Tycker inte att han är liten för att sitta på pottan, han sitter så fin och leker samt bajsar lätt efter maten. Innan bajsade han varannan dag,nu bajsar vi 2-3 gånger per dag istället. 

Du som började tidigt med pottan, måste bara fråga, HUR gjorde ni? Har precis haft första pottförsöket men han förstod ju inte alls varför han skulle sitta där och inte göra nån nytta satte honom på pottan strax efter han ätit och försökte ha honom där så länge som möjligt med hjälp av leksaker, blev väl 10 min ungefär för sen började han tröttna rejält och bara ville ur den hela tiden Känns ju som om hålla fast är en dålig idé, vill ju att det ska bli nåt positivt att gå på pottan men hur var det för er, tog det några försök innan det hände nåt eller hur gör man helt enkelt? Kom ju inte ens minsta lilla kissdroppe
  • skogsvitter
    Karran86 skrev 2013-11-19 11:44:03 följande:

Du som började tidigt med pottan, måste bara fråga, HUR gjorde ni? Har precis haft första pottförsöket men han förstod ju inte alls varför han skulle sitta där och inte göra nån nytta satte honom på pottan strax efter han ätit och försökte ha honom där så länge som möjligt med hjälp av leksaker, blev väl 10 min ungefär för sen började han tröttna rejält och bara ville ur den hela tiden Känns ju som om hålla fast är en dålig idé, vill ju att det ska bli nåt positivt att gå på pottan men hur var det för er, tog det några försök innan det hände nåt eller hur gör man helt enkelt? Kom ju inte ens minsta lilla kissdroppe
    Vi har nog inte låtit något av barnen sitta så länge, kommer det inget ganska omgående så struntar man i det helt enkelt och försöker igen vid något annat tillfälle. För oss har kisset kommit först, vi började med att sätta vid varje blöjbyte. Det blev liksom en naturlig rutin. Mycket snart började vi också sätta dem efter vila och efter mat. Kom kiss nästan varje gång, och bajset kom så småningom av sig själv
  • Karran86

Tack tack och åter tack för tipset om potta!!! Igår på andra försöket så kom det en liten korv och idag på förmiddagen kissade han i den först och sen efter lunch kom det ett rejält "lass" herregud va bra, är ju dessutom mycket lättare att torka rent! Det enda dumma är bara att vi inte började ännu tidigare Nu ska jag tipsa alla om detta, jag trodde verkligen att det var större barn som gick på potta bara som om det skulle va nån åldersgräns. Men you live and you learn och det finns ju ingen anledning att inte börja så länge bebisen kan sitta där ju? Tack så mycket alla för råden nu ska det nog bli ordning på lillemans mage

• IRA

Vad bar att ni har fixat det!
    Skulle precis skriva om pottan, att man ska försöka sätta barnet några gånger innan det kommer  ut något!  Min son var rädd första gången,ville inte sitta på den, skrek som galning, så jag gav honom pottan några gånger för att  han skulle titta på den innan,så lekte han med den ,efter det gick det  mycket bättre, han började sitta lugnt och leka istället med sina leksaker medan han bajsar och kissar.  Pottan är vår räddning samt det är bra att barnet lär sig att göra sina behov från små ålder! 

Svar på tråden 9 månaders förstoppad?