Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

9 månaders förstoppad?

Karran86 skrev 2013-11-16 08:21:55 följande:
    Tack för bra tips, dock är han lite liten för att gå på pottan än sålänge men man kanske ska hjälpa lite med temp efter maten. Dock har jag hört att man inte skall göra det för ofta för att msn då kan störa barnets "naturliga bajsning" men vet inte om det stämmer! Men jag undrar ändå kan det vara normalt för en bebis som äter mat att inte bajsa varje dag? Som sagt han verkar inte få så ont av det men man märker att det är nåt som stör honom men vem vet om det verkligen är magen, han kanske är konstig pga tänder, utvecklingssprång eller nåt annat jäkelskap, åååh va skönt det ska bli när han kan prata när han blir äldre och tala pm vad det ät för fel
    Nej du bör undvika tempen, i synnerhet när han är så pass gammal och du tycks ju ha använt den rätt regelbundet hela tiden? Sluta med det och testa utan, då kanske du märker att magen plötsligt kommer igång av sig själv!

Angående vad som är normalt, ja det är normalt att de inte bajsar varje dag. Varannan är vanligt också. Det är ju inte det som avgör om han är förstoppad eller ej! Förstoppning innebär mycket hårt bajs som är svårt eller kanske tom omöjligt att få ut, men det får du ju å andra sidan aldrig veta när du hela tiden tempar honom. Om han inte får problem så låt det vara och låt honom få lära sig att sköta sin egen mage!

Sen gällande pottan så kan man mycket väl sätta en 9-månaders på pottan, för många är det lättare att bajsa i en sådan situation och personligen tror jag att risken minskar för framtida problem om man introducerar pottan redan nu. Vi har pottat båda våra tidigt och har aldrig haft några problem med blöjor, kiss och bajs tack vare det! Prova! Det underlättar i vardagen!

Förövrigt hjälper amningen magen, bröstmjölken har laxerande effekt. Så jag har själv använt amning ibland som hjälpmedel om jag misstänkt att de behövt bajsa. Därför är det bra om du fortsätter amma någon eller ett par gånger per dygn ett tag till så att magens mognad hinner ikapp innan du slutar helt.
  • skogsvitter
    Karran86 skrev 2013-11-19 11:44:03 följande:

Du som började tidigt med pottan, måste bara fråga, HUR gjorde ni? Har precis haft första pottförsöket men han förstod ju inte alls varför han skulle sitta där och inte göra nån nytta satte honom på pottan strax efter han ätit och försökte ha honom där så länge som möjligt med hjälp av leksaker, blev väl 10 min ungefär för sen började han tröttna rejält och bara ville ur den hela tiden Känns ju som om hålla fast är en dålig idé, vill ju att det ska bli nåt positivt att gå på pottan men hur var det för er, tog det några försök innan det hände nåt eller hur gör man helt enkelt? Kom ju inte ens minsta lilla kissdroppe
    Vi har nog inte låtit något av barnen sitta så länge, kommer det inget ganska omgående så struntar man i det helt enkelt och försöker igen vid något annat tillfälle. För oss har kisset kommit först, vi började med att sätta vid varje blöjbyte. Det blev liksom en naturlig rutin. Mycket snart började vi också sätta dem efter vila och efter mat. Kom kiss nästan varje gång, och bajset kom så småningom av sig själv
Svar på tråden 9 månaders förstoppad?