• Anonym (Medkännande)

Kollega som far illa på jobbet

Jag har en kollega som jag ser mår sämre och sämre på jobbet. Hon säger själv att hon känner sig behandlad som ett barn av cheferna. Efter 25 år på arbetsplatsen och duktig på många delar i sitt yrke får hon hela tiden ändå höra att hon borde gjort bättre ifrån sig. Jag kan se vissa saker som hon borde jobba mer på men andra är hon riktigt duktig på. Jag tycker inte det är schysst att hela tiden vara på henne med småsaker som hon borde tänkt på. Varför inte uppmuntra de positiva sakerna innan man tar upp det som är negativt, anser jag. Eftersom det här har pågått så länge nu känner jag att jag borde försöka göra något. Ska jag prata med de två cheferna som behandlar henne så? Vad ska jag säga? Jag börjar tro att dom vill ha bort henne från sitt ansvarsområde, men i så fall är detta mobbing tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-15 13:40
    Frågan är hur jag ska vinkla det när jag pratar med chefen. Ge gärna förslag på hur jag ska uttrycka mig.

• Svar på tråden Kollega som far illa på jobbet
  • Anonym (knepigt)

Det där är knepigt. Problemet är att det hon upplever inte upplevs av de som utsätter henne. Men det är hennes sanning och därför måste det tas upp. Vi har haft liknande på mitt jobb. Jag utsattes under fem år av en arbetskollega. Min ledning satte in ett proffs på personalhantering. Vi hade 5 möten, både personen och jag tillsammans med proffset och enskilt. Det bästa vi gjort. Efter det funkade samarbetet fantastiskt. Han insåg hur han betett sig.

Jag tycker absolut du skall ta upp det med personerna som utsätter henne för detta. Med eller utan hennes tillstånd. Nåt måste hända innan kollegan går in i väggen!

• Nöjd man

Prata med din kollega. Stötta henne och försök att bygga upp henne så att hon kan stå upp mot cheferna. Du kan föreslå att hon vänder sig till facket om hon känner sig mobbad. 

Om du tycker att du kan göra en skillnad med att prata med cheferna så är det ju bra men risken är att även du dras in i mobbingen. Om de säger något som du tycker är fel och du står bredvid är det ju lite lättare att säga att du inte håller med och att din kollega visst gör bra ifrån sig. 

• Tia F

Försök påverka henne att kontakta facket. Det är rätt väg att gå.
    Du ska inte själv kontakta cheferna för att undvika att riskera ditt eget kapital så att säga.

• Tuvis0806

Svårt det där...jag tycker det beror mkt på hur cheferna är som person så att det inte faller tillbaka på dig! Sen beror det ju så klart hur du lägger fram det....för många har ju väldigt svårt att ta kritik utan svarar med att gå i försvarsställning! Jag hade en väldigt bra kommunikation med min förra chef. En av mina kollegor behandlades väldigt illa...det var sagt att vi alla skullefå löneökning med minst 2,5 %....alla fick det utan min kollega som gick runt och frågade pm vi andra fått det....pch ja det hade vi ju så vi sa alla att det bara hade missats av chefen... Men nä så var det ju inte. När jag tog upp det med min chef så var han helt oförstående. Han sa att nej han har inte gjory sig förtjänt av ngn löneökning och har han problem med det får han komma till mig!....helt galet! Jag försökte säga att det är alltid bättre att ge ngt positivt om man vill att ngn ska jobba bättre och om man mot förmodan ändå tycker att ngn inte ska ha löneökning så får man ju kommunicera det innan! Nu slog detta inte tillbaka på mig men jag kunde ändå framföra vad jag tyckte även pm min kollega inte blev hjälpt av det....kan säga att jag bytte jobb sen då jag inte stod ut med den här chefstaktiken..

Svar på tråden Kollega som far illa på jobbet