• fiori84

HJÄLP,!!!Köpt hårfön från USA, kan inte använda den? :(

Jag har köpt en hårfön från USA som jag nu inser att jag inte kan använda....eller? Jag är så ledsen , jag som såg framemot att få den :( problemet är att det krävs 500 watt för att få igång den plus att själva kontakten är annorlunda som jag iof visste men tänkte lösa det med adapter men det funkar ju inte då det krävs 500 watt!!! Finns det nån lösning? Eller är det bara att ge upp och returnera den?

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Svar på tråden HJÄLP,!!!Köpt hårfön från USA, kan inte använda den? :(
  • Philippa

hahahaha, varför köper man en hårfön från USA??

• mellimalli

Finns sånna vägguttagsgrejer som har olika sorts uttag. Bara att köpa i någon elaffär eller liknande..

• P30

Om du skriver märke och modell här kan vi andra undersöka om den fungerar här. För det första behöver den fungera på 240v, i USA använder de 110. De flesta produkter tillverkas idag i Kina och de flesta fungerar för båda strömsystemen även om det förekommer sådana som bara fungerar för ett.

Dessutom är det skillnad på hur många Hz, dock brukar det vara ett mindre problem, framför allt för något så enkelt som en hårfön. Om den är på 500w eller inte spelar ingen som helst roll, dock kan sägas att 500w är ganska lite för en fön. Många fönar gör av med fyra gånger så mycket ström.

Hur många watt den producerar är främst relaterat till hur varm den blir, hur mycket den blåser och därmed hur mycket vatten den kan flytta från ditt hår till luften.

Och på frågan om varför man köper en fön från USA så är väl svaret förmodligen ebay. Dock är det nog inte ett tillräckligt bra svar. 

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • hittpånåt

Men det är väl en transformator du behöver? Har för mig att de har 110 volt i USa, vi har 220

• fiori84

Märket är conair och på den står det 125V AC 60 Hz och 500W

• fiori84
    Philippa skrev 2013-11-15 15:34:45 följande:
    hahahaha, varför köper man en hårfön från USA??

För att såna som du ska ha nåt att fråga om.....har du ingen råd att ge så var snäll och lämna denna T
  • fiori84

En adapter räcker inte tydligen

• fiori84
    BuoBä skrev 2013-11-15 15:51:27 följande:
    Då måste du ha en transformator. Det kan bli svårt att hitta en som klarar så mycket som 500 W. Läs här: www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elel... Sätter du in fönen i ett svenskt uttag med bara en adapter så kommer den gå sönder genast. 

Jo jag vet att en adapter inte räcker och jag har kollat på Kjell o Co och Clas Ohlson och teknik magasinet men ingen har mer än 300 watt :(
Svar på tråden HJÄLP,!!!Köpt hårfön från USA, kan inte använda den? :(