Misslyckad näsoperation :(
Jag är helt förtvivlad.
Förra året i vintras så opererade jag näsan hos Johannes på Tereskliniken på Malmö arena.
Jag var på 2 konsultationer just för att vara säker på vad det var han skulle göra. Allt kändes jättebra och jag var nöjd.
Vi bestämde att ta bort en knöl på näsbenet, smalna av tippen så att den skulle se ut som en triangel/pyramid.
Sagt och gjort så var operationen gjord, vecka efter åkte gipset av och jag var jättenöjd med näsan!
Men 3 månader efter så fick jag en knöl sidan om näsbenet, broskbildning, så min näsa är inte längre rak i halvprofil som den var första månaderna.
Jag var på 6 månader kontroll och visade knölen och även tippen som inte blivit så mycket smalare. Ingen triangel här inte.
Han sa att knölen är säkert svullnad och vi skulle se om den var kvar på 1 år kontroll, att i så fall fick vi göra något åt det. Tippen sa han att den fortfarande är svullen och att det tar upp mot 1 år.
Var på 1 år kontroll förra veckan.
Blev så besviken, ledsen och arg men även så ledsen att jag vill bara kapa av min näsa helt och bara bygga upp en ny från grunden.
Knölen är kvar, visade det för honom och då sa han; "nej men den har alltid varit där, du såg den bara inte i början för att du var svullen och när svullnaden gått ner så trädde den fram mer".
Jag sa då; "nej, för den var inte där från början. Jag känner själv att det är brosk. Varför har jag då inte en likadan på andra sidan? Har bara fått på denna sidan? Jag har fotat och granskat mig varje dag och har själv sett hur denna knöl har kommit fram och blivit större till den storlek den är nu".
Han; "nej det är ingen brosk, man kan inte få broskbildning. För kroppen har redan brosk. Jag tror du inbillar dig bara, den har alltid varit där".
Jag: "Nej det har den ju inte. Jag vet ju själv. Sååå, ska du göra något åt det då?".
Han; "nej det tänker jag inte. Det är bara onödigt. Den syns inte, det är bara skugga".
Jag; "jaha, så jag ska ha denna knölen här? Som jag inte ens hade från från början? Så jag har betalat 40.000 kr för en näsa jag inte ens är nöjd med?"
Han; "du kan inte få perfektion, din näsa är jättefin och rak och jag ser inga fel på den".
Jag; "den är ju inte rak tack vare knölen och jag vill inte ha perfektion, ingen är perfekt. Jag vill bara ha en fin och rak näsa, med en triangel tipp som vi kom överens om på konsultationsbilden och jag visade även bilder på en näsa jag ville ha på ett ungefär. Känner att jag kastat 40.000 i sjön".
Han; "så du vill ha tillbaka din gamla näsa då? Det går inte. Din näsa är jättefin och du ska vara nöjd. Mer kan jag inte säga. Och ingen omoperation kommer att göras".
Jag: "ja jag hade varit nöjd om näsan inte hade knölen. Och tippen var som du sa att du skulle göra, en triangel".
Efter det sa han bara att det blir ingen omoperation att tyvärr, man kan inte få perfektion. Han reste sig upp och tog fram handen, precis som att jag skulle fatta att mötet var slut.
Vad ska jag göra???? Seriöst? Jag orkar inte ha denna knölen, det förstör mycket. Min näsa ser helt hög och stor ut. Sen är tippen helt bullig och rund fortfarande.
40.000 har jag kastat bort. På en näsa jag knappt är nöjd med. Visst den är mycket finare än den var innan operation. Men vafan, det var inte så här jag hade tänkt mig att den skulle bli :( den var så fin från början trots svullen nästipp, den har bara blivit fulare och fulare med läkningsprocessen. Han sa ju innan att vi får se vad vi gör åt det på 1 år kontrollen.
Är så deprimerad. Vill aldrig vara med på bild! Tänkte att äntligen får jag en fin näsa då kan jag vara med på familjefoton och en massa, men nej. Samma som innan, jag gömmer mig så fort en kamera dyker upp. Åhhh. Vad tusan ska jag göra :( de flesta kirurger brukar ju rätta till knölar som uppstått av broskbildning. Vet själv en kompis som opererat och hon fick knöl på näsbenet och tippen på sidan och hon fick en omoperation.
Så frustrerande. Mår verkligen dåligt! För 40.000 är ju inte lite pengar!
Vad ska jag göra? :'( jag vill ha bort knölen och få tippen smalare!