• Moder Teresa

Nu blir jag trött på allt som hittas på om invandrare

Det senaste påhittade jag hörde var att statsministern skulle ha föreslagit att invandrarna inte behöver betala tillbaka sina CSN-lån. Det fattar väl varenda människa att det inte är sant. Skulle CSN bara bjuda på det eller?! Påhitt liknande det rubricerade sprider dålig stämning och ger SD fler väljare till 2014. Tänk er för vad ni sprider för dynga!

• Svar på tråden Nu blir jag trött på allt som hittas på om invandrare
  • Ramborg
    Moder Teresa skrev 2013-11-15 18:29:45 följande:
    (...)Påhitt liknande det rubricerade sprider dålig stämning och ger SD fler väljare till 2014. Tänk er för vad ni sprider för dynga!

Du tror inte att det är... liksom... syftet med det hela?
    42.
  • Tow2Mater

Man ska ju inte overdriva, men inte heller påsta att invandrare/flyktingar aldrig får mer än andra - for det får de ju i många situationer. Bl a från CSN, t ex hemutrustningslånet. Kanske svenska ungdomar som flyttar till sin studentlägenhet for att plugga också kan vara i behov av ett lågräntelån till hemutrustning? Men de får inte låna nåt extra till det.

• Litet My

Håller med dig TS, ofta när det är såna rubriker så är det ofta väldigt få invandrare det gäller dvs de som har det allra sämst men det läggs fram som om det gällde alla invandrare och att det bara är att plocka ut pengar. Sedan är det sorgligt att folk inte kan förstå skillnaden mellan att ha kommit utan en pinal och utan att haft en chans och utbildning och svenska ungdomar.

• jashrinah

men är det inte bara invandrare som kan ta hemutrustningslånet ? och det har väll ingen tidsbegränsning ?

• Manfredo
    Moder Teresa skrev 2013-11-15 18:29:45 följande:
    Det senaste påhittade jag hörde var att statsministern skulle ha föreslagit att invandrarna inte behöver betala tillbaka sina CSN-lån. Det fattar väl varenda människa att det inte är sant. Skulle CSN bara bjuda på det eller?! Påhitt liknande det rubricerade sprider dålig stämning och ger SD fler väljare till 2014. Tänk er för vad ni sprider för dynga!
    Var har du sett det eller var det en dröm?

Hörsägen kan man inte gå på.

Vanliga närande invandrare har inga fördelar. Asylmissbrukare har en massa med instegsjobb, förtur till bostäder och retroaktiv föräldrapenning mm.
    Eller som Migverket nyss sa, det ska inte vara till för en ekonomisk social utjämning mellan olika länder.
  • Moder Teresa
    Tow2Mater skrev 2013-11-15 18:57:43 följande:

Man ska ju inte overdriva, men inte heller påsta att invandrare/flyktingar aldrig får mer än andra - for det får de ju i många situationer. Bl a från CSN, t ex hemutrustningslånet. Kanske svenska ungdomar som flyttar till sin studentlägenhet for att plugga också kan vara i behov av ett lågräntelån till hemutrustning? Men de får inte låna nåt extra till det.

Vad är hemutrustninglånet? Det har jag aldrig hört. Det som jag nämnde i min ts gällde studielånet. Enligt märklig "källa" kallades det invandrar-lån. Så att de skulle kunna plugga till en utbildning. Men som sagt, varför skulle CSN bjuda på det. De är väl ingen välgörenhetsorganisation heller:)
  • Tow2Mater
    "Du som är utländsk medborgare och omfattas av flyktingmottagande kan få låna pengar av CSN för att köpa hemutrustning till ditt hem, exempelvis möbler och porslin. Du betalar tillbaka lånet till CSN med ränta."
    www.csn.se/hemutrustningslan
  • Moder Teresa
    Tow2Mater skrev 2013-11-15 20:48:47 följande:

"Du som är utländsk medborgare och omfattas av flyktingmottagande kan få låna pengar av CSN för att köpa hemutrustning till ditt hem, exempelvis möbler och porslin. Du betalar tillbaka lånet till CSN med ränta."
    www.csn.se/hemutrustningslan

Aha, tack. Det hade jag missat. Ok, det kanske var lite märkligt.. Men det som Reinfeldt påstås ha sagt handlade om studielånet. Och de skulle inte behöva betala tillbaka överhuvudtaget. Staten skulle amortera. Men som sagt, rykten utan bakgrund.
  • Rickoshay

Har nog aldrig hört just CSN-myten, kanske eftersom knappast någon har negativ syn på ambitiösa invandrare som anstränger sig och studerar. De är snarast det faktum att 80% av Gbgs förortsungar inte ens ids plugga sig till godkänt grundskolebetyg i Gbgs förortsskolor som man stör sig på (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5692568). Samma sak i Malmö.

De som tar de poäng som krävs för att få studielån är däremot berömvärda. 

Svar på tråden Nu blir jag trött på allt som hittas på om invandrare